Varför är det alger/beläggningar på allt i mitt akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radera
    • October 2004
    • 33

    Varför är det alger/beläggningar på allt i mitt akvarie?

    Varför är det alger/beläggningar på allt i mitt akvarie?

    Saken är den att jag har ett 54L kar och nu har det under det senaste skapats bruna alger/beläggningar på växter, rutorna, stenar, rötter ja allt!

    Vad kan detta bero på? Tacksam för snabbt svar, vill ju att fiskarna ska få ha det bra!

    Vore också bra om jag kunde få veta vad jag kan göra åt det? Kan det bero på att man tex har fel filter/pump osv?

    All information är bra =)
    radera
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    en stor anledning till att man får alger är att det är mycket näring i vattnet, men växterna tar inte upp all denna näring, den slukar istället algerna. Så ett tips för att bli av med det eller i alla fall att ha mindre av det är att skaffa mer växter i ditt kar, gärna snabbväxande så att de kan konkurrera ut algerna.

    Tror inte det beror på filter eller pump... ett akvarium kan vara algfritt både med och utan filter så länge man har bra med växter.
    Räkbiten


    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Skulle tro att ditt kar är relativt nystartat och då brukar kiselalger komma som ett brev på posten.
      Det går bort av sig själv när du fått balans i karet, men vill du bli av med dessa lite snabbare så funkar det med Ancistrus, bara du kan bli av med dem när de växt till sig lite då ett 54 liters kar är för litet för vuxna Ancistrus.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Zanders
        • December 2007
        • 177

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Skulle tro att ditt kar är relativt nystartat och då brukar kiselalger komma som ett brev på posten.
        Det går bort av sig själv när du fått balans i karet, men vill du bli av med dessa lite snabbare så funkar det med Ancistrus, bara du kan bli av med dem när de växt till sig lite då ett 54 liters kar är för litet för vuxna Ancistrus.

        Jag har en som jag haft nu i 4 veckor och den är typ dubbelt så stor fick en chock idag när jag såg den krypa fram ur sina gömmor..
        Min blog : http://zanders.apics.se

        Kommentar

        Arbetssätt...