Aggresiv svärdbärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snuda
    • December 2007
    • 10

    Aggresiv svärdbärare?

    Hejsan!
    Jag är ny inom akvairevärlden och har haft mitt första akvarie i några dagar. Jag hade fyra fiskar men är nere i tre eftersom att min ena svärdbärare (hane) mer eller mindre tuggade isönder min kampfisk (tror att det var en kampfisk) Hur som helst, nu är den även på den andra fisken, nämligen honan som också är en svärdbärare. Är det så att den bara leker med honan när den attackerar denne eller är den mer elak än så?
    Förstår ingenting, men en rolig fisk vet jag inte om det är iallfall! Börjar bli en aning trött på den, snart spolas det...
    Förresten, hur är silverhajar? Är dom fredliga och så?
    Hej svej
    Denny Karlsson
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #2
    Silverhajen är en fredlig, ganska galen & livlig, gillar att gå i stim och vill gärna ha mycket växter och en större fri yta.

    Angående svärdbärare är så är jag dålig på dom!
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      min erfarenhet är att det är bättre att ha lite fler av svärdbärare (gäller alla levandefödare) så är dem mindre aggressiva, det är i grund o botten en ganska fredlig fisk men visst kan den nafsa på fiskar med stora fenor som tex kampfisk ... din hona är mörkfärgad och slö skrev du i en annan tråd så det är tecken på att hon är sjuk och då blir dem ofta attakerade av andra fiskar sen bör dem som sagt vara fler! Hur stort akvarie bor de i?
      Senast redigerad av åheim; 28 December 2007, 00:51.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Snuda
        Hejsan!
        min ena svärdbärare (hane) mer eller mindre tuggade isönder min kampfisk (tror att det var en kampfisk)
        Förresten, hur är silverhajar? Är dom fredliga och så?
        Hej svej
        Av de fiskar som jag har haft så har svärdbärarna varit de besvärligaste/suraste/agressivaste och de har varit fenomenala fenbitare

        Silverhajar är supersnälla men ack så stirriga + de är stimmfiskar + de blir rätt stora och kräver ett stort akvarium
        Senast redigerad av rödtoppen; 28 December 2007, 03:07.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Snuda
          • December 2007
          • 10

          #5
          Tack för alla svar!
          Man lär sig nya saker varje dag Hur ska jag gå tillväga med min hona då? Kommer hon att bli bättre? Hon har varit så hela tiden tycker jag.
          Får väl gå till affären idag och handla fler fiskar, synd om hanen (som snart kommer vara själv då). Mitt akvarie ligger på 75 liter tror jag, 60cm långt 30 högt och välv ruta, antar att det är för lite för silverhajar :S
          Hej svej
          Denny Karlsson

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Ja, det är för litet för silverhajar..
            Om du haft igång ditt akvarie i bara någon dag så är det lite riskfyllt att köpa fler fisk och stoppa i. Så är det så att du vill ha i en svärdbärare till (för att underlätta för din hona, att jakten fördelas mellan de båda honorna) så skaffa bara en nu. Det kan ju vara så att hon är utsatt för hanen just för att det bara finns en hona i ditt kar. Då kan det hjälpa att ha fler honor.
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Snuda
              • December 2007
              • 10

              #7
              Okej, men jag vet inte riktigt om jag vill ha fler svärdbärare. Dessutom är ju honan antagligen sjuk och då kommer det sluta med en hona i akvariet igen, och kommer då ha samma problem. Vad ska jag göra om jag vill byta till nya fiskar då?
              Denny Karlsson

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Försöka lämna tillbaka dom i affären där du köpte dom?
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av Snuda
                  Förstår ingenting, men en rolig fisk vet jag inte om det är iallfall! Börjar bli en aning trött på den, snart spolas det...
                  Hej svej
                  Spola ALDRIG ner en fisk, det är djurplågeri. Ska man döda dem ska huvudet krossas eller kapas från kroppen.

                  Kommentar

                  • Snuda
                    • December 2007
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    Spola ALDRIG ner en fisk, det är djurplågeri. Ska man döda dem ska huvudet krossas eller kapas från kroppen.
                    Hur går man då tillväga på ett så "humant" sätt som möjligt då? Att låta den vara uppe i luften medans man pillar och håller på, för att sedan krossa huvudet? Borde inte shocken vara lindrigare?
                    Denny Karlsson

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Ursprungligen postat av Snuda
                      Hur går man då tillväga på ett så "humant" sätt som möjligt då? Att låta den vara uppe i luften medans man pillar och håller på, för att sedan krossa huvudet? Borde inte shocken vara lindrigare?
                      Vadå pillar? Ska du krossa huvudet tar du upp den och direkt dänger den i något hårt alternativt slår något hårt på den. Ska du kapa huvudet lägger du den direkt på en skärbräda och skär av huvudet.

                      Vadå shocken? Djur dör inte av chock bara sådär...

                      Kommentar

                      • Snuda
                        • December 2007
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av _Lena_
                        Vadå pillar? Ska du krossa huvudet tar du upp den och direkt dänger den i något hårt alternativt slår något hårt på den. Ska du kapa huvudet lägger du den direkt på en skärbräda och skär av huvudet.

                        Vadå shocken? Djur dör inte av chock bara sådär...
                        Okej då, jag frågade bara hur jag skulle gå tillväga. Själv har jag ingen aning, räcker med svar från dig nu...
                        Denny Karlsson

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Snuda
                          Okej då, jag frågade bara hur jag skulle gå tillväga. Själv har jag ingen aning, räcker med svar från dig nu...
                          lättstött ?
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • Snuda
                            • December 2007
                            • 10

                            #14
                            Egentligen inte Orkade inte med sånna kommentarer bara :P
                            Denny Karlsson

                            Kommentar

                            • Lilibet
                              • June 2007
                              • 346

                              #15
                              Hej...
                              ...och välkommen till akvarievärlden. Jag har haft akvarium i ganska precis ett år nu, och tänker inte lägga av. Akvarium är trevligt!
                              Jag lär mig själv nya saker varje gång jag är inne på detta forum, så jag rekommenderar det varmt. Efter ett tag lär man sig också vilka som vet vad de talar om. Alla råd är nog välmenta, men en del får man ta med en nypa salt

                              Jag har haft svärdbärare sedan ett år tillbaka, och är mycket förtjust i den fisken. Anser den trevlig, fredlig, rolig att se på m.m. MEN en hanne kräver minst två honor, enligt min erfarenhet. Självklart kan du ha fått tag i en elak j-v-l till svärdbärare, måndagsexemplar finns nog inom de flesta fisksorter.

                              Vad har du mer för fisk? Hur stort är akvariet? Hur länge har du haft det igång? Vänta med ny fisk tills akvariet är bortåt en månad gammalt, det räcker att du har ett par fiskar som "kör in" det och skapar en bra bakterieflora.

                              Vad gäller att avliva fisk, så finns det flera trådar här på forumet om detta. Själv föredrar jag att kvickt håva upp fisken, stoppa i en genomskinlig frysplastpåse och dänga i golvet. Går snabbt och man kan direkt kontrollera att fisken dött - har den inte det dänger man en gång till. Tråkigt att göra, men ibland måste man avliva en fisk.

                              Lycka till med ditt akvarium!
                              Den som har flest saker när han dör vinner!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...