Nytt 240 liters,vilka fiskar ska jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Nytt 240 liters,vilka fiskar ska jag ha?

    Jahap

    så har man inhandlat sig ett 240 liters juwel kar.
    ska in imorgon,byter upp mig från ett 110 liters där det idag finns:
    Ancistrus malar
    Neon tetror
    Tigerbarber
    samt en st siemesisk algätare

    Då 240 är dubbelt så stort o lite till jämnfört med mitt 110 så undrar jag vad man ska ha för fisk i? har ju redan ett antal "plutt" fiskar o malarna räknar jag inte som fisk även fast jag tar med dem i räkningen så de inte blir överbefolkat.
    vill ha "medel" fiskar o som går att hitta i lokala akvariebutiker.
    Fiskar som Guppie,blackmolly,svärdbärare mm går bort då jag haft dessa tidigare o vill testa nya firrar.
    Guramis har jag haft tidigare,väldigt fina fiskar men hur många ska man ha i ett 240 liters tro? scalarer hade jag velat ha men de vill väll ha lite högre kar? så dessa går väll bort typ.
    Tanken var även att 1 st eldstjärt skulle få gå i karet,hur ställer ni er till detta?
    De nya fiskarna ska inte i imorgon utan jag bara planerar lite i förtid
    Visa gärna med bilder.
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    #2
    är de schyst att ha discusar i ett 240 liters kar?
    2-3 st hade enligt mig varit lagom,vad tycker ni?

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      I en annan tråd så frågade jag lite om diskus och fick väldigt bra svar av Azur, han tyckte mitt kar, 200 L, var för litet och att man helst ska hålla dom i 400 L eller mer.

      Själv kan jag rekkommendera Nyckelhålsciklid, de är jättecharmiga

      Kommentar

      • B0bban
        • February 2007
        • 168

        #4
        okej,tackar för ditt svar.
        Nyckelhålscikliderna verkar rätt häftiga utseende mässigt men enligt zoopets fiskguide så är de lättskrämda,belysningen ska vara något dämpad o de vill ha gömställen.

        Då jag gillar ett just akvarie så verkar inte denna fisk lämplig för mig,en lättskrämd fisk som gömmer sig vill jag ej ha,är ute efter något som "syns" hela tiden.
        då jag är malfantast så har jag rötter/grottor o de tar malarna upp,o jag vill ej att detta kar bara ska innehålla gömställen.
        Tackar dock för ditt tips o mottager gärna mer sånnt här,obs jag dissar inte fisken helt o hålet även fast de kanske verkar så? jag bara förklarar varför jag tror att denna inte lämpar sig i mitt kar.
        hade velat ha scalarer men dessa går inte ihop med varken neonteror lr tigerbarber.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Jag skulle skaffat några siamesiska algätare till frö de stimmar så fint. Kan blir riktiga bjässar på 10-15cm.

          Kommentar

          • B0bban
            • February 2007
            • 168

            #6
            kan säkert stämma att de stimmar fint,den jag har nu stimmar med tigerbarbena

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Det är ännu snyggare med ett stim av gynnarna och dessutom så blir de ju en ganska stor fisk.

              Tigerbarberna är de som mest ställer till det vid fiskval då de är fenbitare och därmed itne funkar med tex skalarer, guramis och kampfiskar.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ett par blåciklider kanske?


                Vänta en månad efter uppstart tills du skaffar nya fiskar bara så att det blir ordentligt inkört.

                Kommentar

                • B0bban
                  • February 2007
                  • 168

                  #9
                  visst väntar jag 1-2 månader
                  i djuraffären vill de ju oftast sälja men den ene som jobbar där är inte bara säljsäljsälj utan han rekomenderar o rättar osv så allt ska bli så bra som möjligt.
                  han sa det att http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499 (som ex,är inte riktigt dessa som går i min lokala djuraffär) går bra att ha i ett 240 liters så länge man håller en liten grupp.
                  det är ju helt klart bättre att de går i ditt kar änn att de går i vårt 160 liters kar resten av deras liv med 5-6 andra lika stora fiskar,änn att du tar 2-3 st i ditt kar.
                  Bra resonerat men de kan ju få de bättre,o även sämre.
                  Hur ska jag göra?

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Hur menar du säljer de bara till dig? Jag förstår inte riktigt det där med diskusarna.

                    Kommentar

                    • B0bban
                      • February 2007
                      • 168

                      #11
                      nej,de jag menar är att en del försäljare bara vill kränga,de tänker inte på djurens bästa.
                      De där discusarna har gått där så länge jag kan minnas,o de kanske får gå där lika länge lr livet ut ifall de vill sig illa.
                      medans andra djuraffärer gör de bästa för djuret eller nått i närheten ijalla fall.
                      Bäst har de väll i det vilda (ijalla fall utrymme),menar kan jag ha några diskusar o de kan trivas bättre hos mig änn i de där lilla karet så vore de ju kalas.
                      Men att göra de till de sämre vill jag ju inte.

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Jag tror inte de kommer trivas med dina barber utan kommer att bli nafsade på. Sen finns det stor risk för att de äter upp dina tetror...

                        Kommentar

                        • B0bban
                          • February 2007
                          • 168

                          #13
                          hmm,tror du verkligen de äter upp tetrorna? de går i djuraffärens kar med kardinal tetror o mina neoner är inte så små.

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            De är små än så länge mao, när de växer till sig kan de mycket väl mumsa tetror precis som skalarer.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av B0bban
                              okej,tackar för ditt svar.
                              Nyckelhålscikliderna verkar rätt häftiga utseende mässigt men enligt zoopets fiskguide så är de lättskrämda,belysningen ska vara något dämpad o de vill ha gömställen.

                              Då jag gillar ett just akvarie så verkar inte denna fisk lämplig för mig,en lättskrämd fisk som gömmer sig vill jag ej ha,är ute efter något som "syns" hela tiden.
                              då jag är malfantast så har jag rötter/grottor o de tar malarna upp,o jag vill ej att detta kar bara ska innehålla gömställen.
                              Tackar dock för ditt tips o mottager gärna mer sånnt här,obs jag dissar inte fisken helt o hålet även fast de kanske verkar så? jag bara förklarar varför jag tror att denna inte lämpar sig i mitt kar.
                              hade velat ha scalarer men dessa går inte ihop med varken neonteror lr tigerbarber.
                              Själv har jag inte riktigt den uppfattningen om dem, hade ett par tidigare. Sant att de är lättskrämda, händer det något plötsligt utanför karet är de helt plötsligt långt inne bland växterna, men de är lika snabbt framme igen för att se vad som hänt. Mina var framme så gott som hela tiden, så den infon man kan läsa bl.a här på zoopets artbeskrivning stämmer inte helt

                              Men jag förstår varför du inte tycker att de passar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...