Kampfiskarna ha "lagt ägg"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A-L
    • August 2006
    • 8

    Kampfiskarna ha "lagt ägg"...

    Köpte mina fösta fiskar för en vecka sen, och kampfiskarna (en hane och en hona) har redan "lagt ägg". Vad ska jag göra?? Hade inte planerat att få ett gäng yngel Jag har inget yngelkar, och jag har heller inget annat akvarium jag kan ha dom i. Ska man bara låta dom vara å se hur många som överlever?Självklart är det endast ett fåtal som kommer att överleva, man vad göra jag med dom?
    Mitt akvarium är ett Juwel på 180l, har ett kampiskpar, fem sorgmantel tetror och en "algätare" (vet int vad sorten heter).

    Tacksam för alla svar och råd jag kan få!
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    När man köper fiskar av båda han- och honkön får man nog räkna med att de kommer föröka sig.

    När ynglen föds kommer pappan (om jag minns rätt) att ta hand om dom. Men när de börjar växa till sig så kommer han-ynlgen att börja bråka med varandra och det är så som risken finns att fiskar kommer dö, kanske till och med den hane som du nu har.

    Mitt råd till dig är att skaffa ett till kar som kan funka som yngelkar, behöver inte vara något dyrt; en flaj box från IKEA funkar fint (19:- ), när de vuxit till sig lite kan du ju försöka ge bort dom eller sälja dom.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Se till att det finns gott om ex. växter och andra små gömslen så kan du få en del att överleva om du inte har möjlighet att låta dem gå i eget kar. Annars är ju Annaica:s förslag bra, att ha dem i en plastback!

      Det brukar faktiskt gå väldigt5 bra att ha en massa kampfiskar tillsammans, även hanar, om de växer upp tillsammans såsom grupp. Jag har själv provat och det går utmärkt!
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      Arbetssätt...