Min julklapp: Akvarium. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    #16
    Ursprungligen postat av zezzan_linn
    Japp, fick ett akvarium (!!!) Va det enda jag önskade mig




    Belysning. Har iiingen aning om vad det är för några lampor. någon som vet? ser rätt skitigt ut. vad ska man göra rent med?

    /Linn
    Hej och grattis till din julklapp!

    Jag tycker att du kan prova rengöra rampen med ättika. Ta ättika på en bommullstuss och torka (gnugga). Det funkar superbra mot kalkavlagringar (som jag tycker att det ser ut att vara).
    Då slipper du risken att repa rampen med svinto.

    Har du kollat om rampen funkar? Kan ju vara värt att prova med några små lampor som ni har hemma innan du köper några lågenergilampor (de är ju rätt dyra).
    Jag tror att rampen duger alldeles utmärkt till att börja med Sen längre fram om du vill och får råd så kan du ju köpa en ny för lysrör.
    Men det skadar aldrig att hålla utkik på exempelvis blocket o.dyl. efter en billig ramp. Vi har ju även annonser här på Zoopet.

    Som flera sagt tidigare så läs så mycket du kan här på Zoopet, då lär du dig mycket.

    Här har du en länk som jag tycker är bra



    Det är mycket text men det står också mycket matnyttigt där!

    Välkommen hit och Lycka till!
    Mvh / Mia

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Vad du än gör, släng rampen men hoppa sönder den först så ingen annan får för sig att använda den, din ramp har 2 st päronlampor och denna typ av ljuskälla fungerar INTE som växtlampa..

      Vad jag däremot SER så är det korrosionsangrepp på och runt lamparmaturens infästning vilket får mig att misstänka att dina föräldrar antingen önskar liver ur dig eller är fullfjädrade banjospelare, tro mig, kolla runt hos dina lokala zoo-butiker så hjälper dom dig.

      Du får gärna ta illa upp, mitt inlägg skapades inte för att få dig på gott humör utan avsåg mest till att hålla dig vid liv..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av _Lena_
        Det räcker att det står över natten efter det är färdiginrett och planterat. Det bildas inga goda bakterier utan mat till dem. 2-3 fiskar är en lagom start. Läs på om fiskarna först bara så de inte blir för stora och att alla fiskar passar med varandra.
        Så har inte jag fått lära mig... Jag köpte all inredning utom fiskar men inkl växter och sniglar... Startade karet och släppte i en "Bakteriebomb" (en tablett som jag köpte styckvis för 15 kr) och som skulle verka i en vecka före insättning av fisk och sedan inte så mycket fisk utan 7 små endlers...
        Jag förlorade inte 1 enda fisk förrän jag fick parasiter ett halvår senare så jag tror att det var bra tips jag fick innan jag startade upp...

        Ursprungligen postat av Gaffel
        Vad du än gör, släng rampen men hoppa sönder den först så ingen annan får för sig att använda den,
        Vad jag däremot SER så är det korrosionsangrepp på och runt lamparmaturens infästning vilket får mig att misstänka att dina föräldrar antingen önskar livet ur dig
        Du får gärna ta illa upp, mitt inlägg skapades inte för att få dig på gott humör utan avsåg mest till att hålla dig vid liv..


        Det låter inte så bra, tänker jag... Gammal EL är ju inte så kul...
        Senast redigerad av Katharina; 27 December 2007, 17:55.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #19
          Ursprungligen postat av Katharina
          Så har inte jag fått lära mig... Jag köpte all inredning utom fiskar men inkl växter och sniglar... Startade karet och släppte i en "Bakteriebomb" (en tablett som jag köpte styckvis för 15 kr) och som skulle verka i en vecka före insättning av fisk och sedan inte så mycket fisk utan 7 små endlers...
          Jag förlorade inte 1 enda fisk förrän jag fick parasiter ett halvår senare så jag tror att det var bra tips jag fick innan jag startade upp...
          Vi har inte förlorat någon fisk i någon av våra ca 10 uppstarter
          Det är ett faktum att bakterier behöver mat för att överleva men det funkar fint med fiskfoder istället för fiskbajs. Allra viktigast i uppstarten är att man börjar med få fiskar och ökar gradvis...

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av _Lena_
            Vi har inte förlorat någon fisk i någon av våra ca 10 uppstarter
            Det är ett faktum att bakterier behöver mat för att överleva men det funkar fint med fiskfoder istället för fiskbajs. Allra viktigast i uppstarten är att man börjar med få fiskar och ökar gradvis...
            Lr växter lr sniglar...

            Alla sätt är bra utom de dåliga... Jag har fått lära mig så iaf...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            Arbetssätt...