Måste man ha jord i botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    Måste man ha jord i botten?

    Hej.

    Undrar om man måste ha jord i botten för att växterna skall komma igång i ett akvarium ?

    Ingen som sa det till mig iallfall när jag köpte mina saker.
    Har redan fått något lite brunare växter efter bara ett par dagar har haft i växtnäring efter dos på flaskan.

    Jag är beredd på att tömma mitt 520 liters och börja om men undrar om det är nödvändigt?

    Kör just nu ljus finkorning sand endast.

    /Anders
    Senast redigerad av Zanders; 22 December 2007, 10:20.
    Min blog : http://zanders.apics.se
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #2
    Bottennäring kan du använda dig av om du vill.. Det finns lite olika meningar om detta är nödvändigt.. Men jag vill nog påstå att det finns växter som föredrar näring i botten, sen klarar de flesta växter att vara utan (och bara tillsätta gödning i vattnet).
    Man brukar tala om Lowtech och Hightech. Lowtech = mycket bottennäring, en botten bestående av jord och grus. I detta byter man vatten ytterst sparsamt eller helst inte alls för att det ska bildas en microkultur som bryter ned foderrester och avföring i botten till näring (flytande näring tillsätts bara vid behov). Vid Hightech bryr man sig inte om att sätta näring i botten och få någon vidare microkultur, utan tvärtom så byter man vatten ofta och mycket men tillsätter näring i vattnet.
    Båda ideerna grundar sig i att ha så stabila vattenvärden som möjligt fast på olika sätt.

    Dina "bruna" växter kanske kan bero på brunalger? Vilket ofta uppstår vid nystartade akvarier då vattnet ej hunnit att stabiliserat sig än.
    Senast redigerad av jerker_s; 22 December 2007, 10:49.
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      #3
      Ursprungligen postat av jerker_s
      Dina "bruna" växter kanske kan bero på brunalger? Vilket ofta uppstår vid nystartade akvarier då vattnet ej hunnit att stabiliserat sig än.
      Det har du ioförsig också rätt i
      Tänkte vänta lite och se vad som händer dom närmaste dagarna.

      Men som typ gräs och sånt kan man väl inte ha om man inte har bottengödning eller?

      /Anders
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #4
        Gräs? Gräs finns på gräsmattan.. Skämt åsido.. Du menar kanske typ vallisineria.. och/eller andra gräsliknande växter.. Jag skriver som ovan att de flesta eller alla växter klarar sig utan bottengödning och växer bra. Däremot finns det arter som föredrar bottennäring, framförallt cryptocoryne och Pogostemon helferi, men även i viss mån Vallisneria och svärdplantor. Oftast gynnas speciellt växter av bottennäring som har större rotsystem och större blad. Alltså gynnas inte finbladiga växter (stängelväxter) på samma sätt då de med största delen tar upp näring genom bladen.
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          #5
          ok
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          Arbetssätt...