pumpen dött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    pumpen dött

    jag har ett juwel 110 liters kar inköpt förra sommaren, och nu har filterpumpen dött! ja den pumpar inte iallafall (verkar stendöd så att säga)
    garantin trodde jag gällde i 2 år, men för pumpen sa dom att den bara gällde 1 år...jaha..fan vad surt med garantier..dom funkar ju aldrig när man behöver dom

    ja inte går det la att laga pumpen misstänker jag..eller?
    345:- skulle grizzley i halmstad ha för en ny pump (400l/h)från juwel...finns det inte att hitta någon bättre pump måhända som passar till juwel filtret? den är ju formad som en halvmåne (adaptern som sitter på pumpen)
    Senast redigerad av kallstrom_74; 18 December 2007, 17:01.
    375 liters blandkar
  • Primaten
    • August 2007
    • 31

    #2
    Har du testat att öppna den och rengöra impellern?

    Primaten

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      sen har jag hört att med en del pumpar så ska man behöva "veva" igång dom.. typ ta impellern det om du kommer åt i den öppningen och putta lite på den, kanske kan funka =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • kallstrom_74
        • August 2006
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av Primaten
        Har du testat att öppna den och rengöra impellern?

        Primaten
        nej inget av det funkar..har rengjort o försökt veva..inget

        men kan en annan pump passa ? eller är det bara juwels pumpar som passas i deras filtersystem?
        375 liters blandkar

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          finns kanske någon kopia, kanske kempa eller vad han heter här på zoopet kan köpa med nästa gång han är i kina, lär ju vara billigt '09
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Påpeka för dem att det är 2 år som gäller idag enligt konsumentköplagen...
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              Ursprungligen postat av Hagi
              Påpeka för dem att det är 2 år som gäller idag enligt konsumentköplagen...
              då säger dom säkert att det inte gäller förslitnings skador/delar

              eller så att felet inte fanns där från början...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                #8
                Ursprungligen postat av MagicFingers
                då säger dom säkert att det inte gäller förslitnings skador/delar

                eller så att felet inte fanns där från början...
                precis, för efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att felet redan fanns där (de första 6 mån är det upp till försäljaren att bevisa att köparen orsakat felet)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  är det impellern som har den där magnet grejen i juwel pumpen?
                  Isf finns den delen att köpa på tex pwss och helt klart värt att testa att byta ut.
                  Vår pump la av, och det visade sej att magneten avmagnetiserats på ngt höger å vänster.
                  Jepps jag är totalt oteknisk så det vart väldigt svammligt *skrattar*
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • polysperma
                    • January 2007
                    • 550

                    #10
                    annars var det ju inte mega blödiga pris på pumphuvudena http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=291&page=1 har sett betydligt dyrare "reservdelar". Det lönar sej mao att kolla runt efter fler prisförslag MEN glöm inte att räkna med ev frakt.
                    Även den bästa akvarist kan fela

                    Kommentar

                    • kallstrom_74
                      • August 2006
                      • 106

                      #11
                      ja jag vet inte vad det är som lagt av..men den är totalt stendöd..inte ett statiskt ljud från den ens när stömsladden sätts i!

                      ja en ny pump kanske kan vara att föredra..pwss är ju lite billigare än min lokala "grizzley" ..den på 400l/h skulle dom ha 345 för..hmm..600l/h pumpen kanske skulle vara något..kan man ha den istället? eller skulle den röra om i karet FÖr mycket kasnke?
                      375 liters blandkar

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        #12
                        kör på 600 tycker jag!!!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Hmm.
                          Vet inte mycket om hur juwels pumpar ser ut egentligen men har sätt lösningar på eheims compactpumpar i juwelsfilterhus.
                          En compactpump kostar inte så fasligt mycket...och jag tror att eheim har lite bätte kvalitet än Juwels motsvarighet.
                          Eheim Compact 1000 för endast 240kr kontra juwels 400l/h 270kr.
                          Med tanke på att du kan ställa in flödet mellan 150-1000l/h på compacten så har du ju en filterpump att växa i
                          Dvs om du skulle vilja ha mera drag så har du ju ett bra spann att variera mellan.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Primaten
                            • August 2007
                            • 31

                            #14
                            Tycker att du kan köra på 600 l/h - det kör jag i mitt 110l. Och ställer mig lite tveksam till Eheim Compact - låter en hel del!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...