Platy bebisar i nyt akvarium..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    Platy bebisar i nyt akvarium..

    Jag har fått bebisar efter 1 vecka i nytt akvarium.. Mina platysar har full fest vad ska jag göra för att få behålla dom ?

    Kan jag göra nånting på en gång ?
    Finns säkert 100 miljoner såna här trådar men man blir ju alldeles till sig av glädje när man får små bebisar. har 6 stycken nu bakom min bakgrund i akvariet dit inga stora tar sig räcker det om jag stoppar ner nån växt där och droppar ner lite mat dit? shit vad äter dom små firrarna?

    häftigt
    Nu måste jag verkligen ha ett till akvarium
    /Anders
    Senast redigerad av Zanders; 15 December 2007, 20:05.
    Min blog : http://zanders.apics.se
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    mm har lite samma problem. har några platys som är gravida men har inte ett akvarium till jag kan stoppa dem till vad ska jag göra för att så många som möjligt ska överleva?

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      #3
      Jag verkar ha lite tur för mina yngel har hittat ut till baksidan av min bakgrund dit inga stora fiskar tar sig ut men där lär dom inte överleva så länga antar jag

      vore skönt med lite mer ingående info om vad man bör göra eftersom jag bara har 1 kar.
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Buskiga växter gör att många av mina yngel klarar sig. Jag måste ständigt sälja eller ge bort dem. Så tipset är om man inte kan flytta dem till yngelburkar. Plantera många buskiga och snabbväxande växter där ynglen kan finna skydd.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Buskiga växter gör att många av mina yngel klarar sig. Jag måste ständigt sälja eller ge bort dem. Så tipset är om man inte kan flytta dem till yngelburkar. Plantera många buskiga och snabbväxande växter där ynglen kan finna skydd.
          ok. det är ju en ide. för jag har en rot som ligger på botten och honorna ligger där nere hela tiden nu.

          det värsta är att alla yngel verkar söka sig bakom och där finns även pumpen dessvärre. jag kan ju inte bara köpa ett nytt kar och stoppa i saker och flytta ynglena heller för då lär dom ju knalla vidare. vet inte riktigt vad jag ska hitta på. även om jag stoppar i mer växter så lär dom ju söka sig in i springan och ta sig bakom i vilket fall som helst :/
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            det är inte säkert. värt ett försök iafall

            Kommentar

            • Zanders
              • December 2007
              • 177

              #7
              funkar inte yngelkar ? läst både bu och bä ?
              Min blog : http://zanders.apics.se

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Ett friskt yngel har inga problem med insuget till pumpen om det inte är vansinnesfart på vattnet. Växter på olika nivåer är bra, och gärna sådana som har stora, flikiga blad, eller bildar täta ridåer. Då kommer ynglen igenom, men inte de större fiskarna.
                Har man fint bottenmaterial, kan man pröva att lägga dit lite grövre grus, t. ex .sjösten 5-7 mm, som ynglen passar emellan.Då gömmer de sig där.

                Det är smart att låta naturen sköta gallringen själv, då överlever de starkaste ock sundaste ynglen. Vartefter man får fler kullar vänjer sig de andra fiskarna vid att det finns yngel, och är inte lika rovgiriga.
                Vill man absolut att så många som möjlig ska överleva, är det bästa att flytta över honan till ett yngelakvarium, och ta henne därifrån när hon har fött. Att sätta henne i en s.k. yngelkasse är i mitt tycke förkastligt. Ofta blir hon jättestressad av det, och ynglen växer sämre, när de inte får simma fritt, rota efter matbitar etc. Det blir lätt väldigt smutsigt i en yngelkasse, och då kan hela bunten stryka med, om man slarvar det minsta lilla med att hålla perfekt rent.

                Det är intressant att se hur ynglen gör för att undkomma hungriga släktingar. Simmar under blad, sjunker ner i gruset, står blixtstilla, helt enkelt beter sig som fiskar ska. Sitt och titta, och förundras!!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Enligt mig får du snart för många yngel om du börjar rädda alla.. Så jag håller med Mumin: låt de starkaste överleva. För att underlätta för dessa, ha mycket växter med täta rotsystem (tex Anibuas och javaormbunke) där ynglen kan gömma sig.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    okeokej.. men har lite neontetror i akvariet också, de är vel experter på att äta yngel ?

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Jojo, neoner är hungriga små rackare, men det har jag också tillsammans med mina guppy, och det funkar, bara man har bra gömställen till ynglen.
                      Jag har drygt tio guppyhonor och 35 neontetror, och det överlever alltid några från varje kull. Det räcker så utmärkt så med 30-40 yngel i taget som ska ha nya hem.

                      Om du gör ett räkneexempel och börjar med en hona,som får 20 yngel (ett ungefärligt genomsnitt) varav hälften är honor, som blir könsmogna på tre månader så har du efter tre månader 21 guppy. Dräktighet en månad, gör att du efter fyra månader har 221 fiskar. Fyra månader efter det har du då 2241 guppy, dvs antalet tiofaldigas på fyra månader. Hur stort akvarium var det du hade?

                      Nu överlever ju självfallet inte alla, hälften är kanske inte honor, alla får inte 20 yngel (en del får fler!) men exemplet visar ändå på hur fort det går, om man ska rädda alla.
                      Det är en förökningsstrategi som guppy har "valt". De får många avkommor man lägger ner relativt lite energi på att vårda dem till vuxen ålder. Däggdjur har nästan uteslutande en strategi i andra ändan på skalan, vi människor får få ungar men lägger ner mycket energi på att vårda dem.

                      Det finns för all del djur som har en strategi som är ännu mer extrem än guppys. Skaldjur har enorma mängder ägg, just för att i alla fall några enstaka ska kunna föra arten vidare.
                      Börjar man med ett enda ostron, vars samtliga avkommor överlever och förökar sig i sin tur, kommer de att på fem(5) generationer väga mer än jordklotet.
                      Det är alltså "meningen" att de allra, allra flesta ska ätas upp.
                      Så också i guppyernas värld!!!

                      Något av tjusningen med akvarium är ju att se "hur gör djur", att i möjligaste mån erbjuda ett naturtroget liv, men på ett vackert och lättstuderat sätt. Att lyckas med att skapa betingelser som gör att djur och växter trivs och förökar sig och att se till att det lidande som alla varelser utsätts för inte blir större än vad det skulle vara ute i naturen.
                      Jag är övertygad om att det är ett mindre lidande för ett yngel att bli slukad på mindre än en sekund, än att så småningom duka under för att fenorna är missbildade, eller av sjukdom.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Zanders
                        • December 2007
                        • 177

                        #12
                        du har så rätt men man vill ju åtminstånde försöka rädda dom man kan första gången
                        Speciellt som första akvarieägare.

                        /A
                        Min blog : http://zanders.apics.se

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zanders
                          du har så rätt men man vill ju åtminstånde försöka rädda dom man kan första gången
                          Speciellt som första akvarieägare.

                          /A
                          Jo, jag vet, det har vi nog allihop gjort med första kullen!!

                          I morse upptäckte jag ovanligt många guppyyngel bland bladflikarna, och visst var jag där när jag kom hem för att se att några hade överlevt!!

                          Det hade de, och dessutom blivit fler. Tetrorna måste vara ovanligt mätta.....annars hade aldrig så många överlevt. Vi får se hur många de är i morgon.

                          Och visst går jag och hoppas att mina första Musse Pigg platys ska överleva, det vore kul.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Zanders
                            • December 2007
                            • 177

                            #14
                            Har ju plats för ganska många bebisar snart i nya karet
                            Min blog : http://zanders.apics.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...