Inavel bland fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Inavel bland fiskar

    Har förstått att det är mycket inavel bland fiskar. Mammor får yngel med söner och syskon med varandra etc Är detta något som förekommer i naturen med? Och är det någon som vet hur det eg påverkar avkommorna? Lite läskigt tycker jag :P
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Det är riktigt att det förekommer, främst hemma i våra egna akvarium, även hos vissa odlare. I vissa fall så bygger ju hela odlingen på "inavel", och hela arten el. artvarianten bygger på ett fåtal individers specifika egenskaper. Vissa bestånd i naturen är mycket begränsade i antal samt lokalitet, så det förekommer på det sättet i naturen också.

    Att avla fram raser med specifika (önskvärda ur mänskligt perspektiv) egenskaper är inget unikt för akvariefiskar, däremot så finns det en annan kontroll vad beträffar vissa andra djur! Hur det påverkar dem skall jag låta vara osagt, men jag har fått för mig att fiskar är väldigt "okänsliga" för inavel...
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      några bra exempel är guppy/platy/svärdbärare.

      de som normalt sälj har inte mycket kvar av sina naturformer.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Slöjjstjärt måste ju vara det bästa exemplet.

        Kommentar

        • Destroy
          • October 2007
          • 184

          #5
          Detta är något jag har funderat på väldigt länge,

          Jag skrattade väldigt mycket när Addo skrev "Slöjjstjärt måste ju vara det bästa exemplet." Eftersom när det är mycket inavel så ser bebisarna oftast missbildade (vilket de även oftast är) och jag har alltid tyckt att slöjjstjärtarna ser missbildade ut. Så personligen så var det mycket komiskt.

          Men va bra då, då gör det inte så mycket om mina fiskar sätter på varrandra och får knasiga yngel, det kanske bara blir som en "ny" art när missbildningen är klar, nej skämt åt sido, i det långa loppet kan det inte vara posetivt på något vis att de kör inavels biten, eller har jag fel? :-P
          Fish said to the Ocean:
          'without fishes there is nothing in the Ocean.'
          Ocean reply to the fish:
          without you there is nothing in my life...

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Fiskar tar inte skada av inavel på samma sätt som däggdjur.

            Sant att det kan ske missbildningar, men det är snarare ett fall av "genom avel icke önskvärda egenskaper". Slöjstjärten må se missbildad ut, och många tycker att den är det, men det är säkerligen noggrann avel som har gjort att den har fått det utseendet. Någon har alltså varit engagerad om att få fisken att se ut som den gör idag genom att välja föräldrar med för den personen önskvärda egenskaper. Det är alltså inte något tal om "miss" på varken ena eller andra sättet. Huruvida det är moraliskt acceptabelt att så pass frångå naturformen av guldfisk är ju en helt annan sak att diskutera, och de flesta blandar ihop de två ämnena.

            Slutsats: Om du har två fiskar som i sin genetik bär med sig egenskaper du inte anser önskvärda och som leker, då finns ju risken att du får avkomma med just dessa egenskaper. Skulle fiskarna som leker vara syskon så ökar chansen att båda två bär dessa icke önskvärda egenskaper, och chansen att ynglena får dem ökar då ytterligare.

            Att fiskar skulle bli missbildade för att föräldrarna är syskon eller på annat sätt besläktade är inget som påverkar. Faktumet kan lika väl användas för att få fram fiskar som håller sig så nära naturformen som möjligt, om det nu är ens ideal.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              några bra exempel är guppy/platy/svärdbärare.

              de som normalt sälj har inte mycket kvar av sina naturformer.
              Tycker inte alls att dessa tre arter är särskilt bra exempel. Tvärt om skulle jag villja säga. Ingen av de tre uppräknade arternas akvariestammar har blivit till genom inavel utan genom att korsa olika närbesläktade arter. Svärdbärarna har korsats med platty för att få ner storleken, platy med indianplatty för att få fram andra färger. Sedan så har man urvalsodlat på de fiskar man vill ha fram.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              Arbetssätt...