Ramakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    Ramakvarie

    Hejsan.
    Har tidigare kört med helglas akvarie men skall idag åka och titta på ett lite större ramakvarie.
    Eftersom jag aldrig haft något tidigare undrar jag om det är något speciellt att tänka på.
    Som jag förstår så står det inte på en skiva (kommer med aluminium ställning) utan bara på ramen.
    Tycker detta borde göra vissa begränsningar i vad man kan lägga i med tanke på sten osv då det inte är en "fast" botten det står på.

    Tips mottages gärna =)
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Det är väl ingen skillnad, annat än att vikten ligger på ramen istället för utfördelad på hela glasskivan (botten). Men självklart bör man vara försiktig med vassa stenar precis som vanligt..

    Självklart kan du ha det stående på en skiva, men då får du inte ha något liggunderlag eller frigolit under. Bottenglaset kommer ju vara "i luften" även om du har en skiva under som vanligt.

    Jag vet faktiskt inte om det är så att de tål mindre tyngsmässigt, men det borde inte vara så för jag har ju sett 500-liters-ramakvarier stå på ställning, med stenar och rötter och grejor i...

    Vi har ett 110-liters på en aluminiumställning och jag vet att den klarar tyngden, men jag tycker ändå den är lite ranglig och ful...
    / Ebba

    Kommentar

    • erikmoose
      • November 2005
      • 120

      #3
      Jo helst skulle jag ha ett helglas istället som nu. Men dom kostar ju tyvärr en hel del mer!
      Jo själva befarings sättet är inga problem, tänkte bara viktmässigt.
      Men ramen tar ju vikten som du säger vilket jag inte tänkte på.
      MVH
      Erik Tinnerwall

      http://www.eriksgallery.com

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Det är nog ingen väsentlig skillnad som Ebba säger, utan ett sätt för tillverkaren att kunna gå ner i glasdimension jämte ett helglas.

        Glaset "sviktar" av vattentrycket i alla glasakvariumtyper , det hör till.

        Det man kanske bör tänka på om man har det på ställning är att all vikt hamnar på ganska små och ett fåtal punkter mot underlaget..
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Nämdes att helglas var dyrare än ram...vet inte riktigt om jag kan hålla med.
          Jag köpte ett dala/zooline 720liters för inte så länge sedan och jag gav endast 4200kr med ställning dock tillkom ju lysramps kostnaden på 1700kr men jag tyckte nog det var billigare än ett rubin silver på 720liter.
          Generellt kan man säga att ett ramakvarie oftast är lite säkrare trots lite tunnare glas.
          De flesta läckage man får är ju i fogarna och där har ramakvariet dubbla fogar.
          Visst får man mycket vikt på själva ramen men den är ju byggd för att tåla det.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          Arbetssätt...