fiskar till 160 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    fiskar till 160 liters?

    Heej!
    Är antagligen på gång att skaffa mitt 3:e akvarium, ett 160 liters från min pappas jobbakompis. Det kanske blir så att jag får fiskar med, vad är då det bästa sättet att flytta akvarium med fiskar i?

    Annars vill jag gärna ha förslag på olika fiskarter och biotropar som skulle passa i det. Är väldigt sugen på malawi. Skulle det fungera? Vilka malawis är det då som passar ihop?

    Det bör också oavsett biotrop vara en snygg och gärna efftektiv mal också.

    Alla förslag är välkomna!

    MvH Uddaveka
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Fiskarna i fiskpåsar (kan du köpa i fiskbutiker) eller i hinkar med lock.
    Sand/grus och övrig inredning i hinkar
    Akvariumet tomt

    Det heter förövrigt biotop och det är inte många malawisar som du kan ha ett ett såpass litet kar de vill ha stora utrymmen.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Golden och Socolofi är en välprövad kombination i mindre Malawibiotoper.
      Titta runt lite under "Afrikanska Ciklider".
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Bläckward
        Banned
        • December 2007
        • 112

        #4
        Jag skulle nog tömma ut hälften av vattnet och sen spara resten i hinkar.
        Sen är det bara att flytta karet.

        Kommentar

        • bläckis
          • December 2007
          • 65

          #5
          ja jag gjorde det när jag flytta

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Det är onödigt att spara mer vatten än vad som finns med fiskarna bara man koppar in fiskarna. Nästan alla nyttiga bakterier finns ändå i filtret och sanden.

            Kommentar

            • Henrik_von_Jyndevad
              • January 2006
              • 272

              #7
              Desto mer vatten desto bättre... Tar ju trotts allt ett tag innan det nya vattnet blir bra. Ta så mycket vatten du bara kan...

              Vill du ha lite roligare beteende tycker jag du ska sattsa på Tanganyika =D! Finns många roliga arter man kan ha i ett 160 liters kar.. Jag rekommenderar snäcklekare (Lamprologus: multfasciatus, brevis, meleagris, similis, ocellatus m.m)... Detta kan du kombinera med t.ex prinsessor (Neolamprologus Brichardi).. om du vill ha lite varierat beteende...
              MVH Henrik

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Krama ur den värsta "skiten" ur det filter du får med, men gör inte rent det helt! Låt det sen ligga i en hink med akvarievatten under flytten. Sätt in filtret utan att göra rent det något mera senare, låt det vara i vatten hela tiden.

                Skölj igenom sanden, lite i taget i en hink, i ljummet/halvkallt vatten så att den mesta geggan försvinner, sen kan du använda den igen precis som den är.

                Tillsätt vattenberedningsmedel och nyttobakterier för uppstart, när du har fyllt på med delvis gammalt vatten + nytt vatten, det gamla filtret/pumpen + sand.

                Beroende på hur många fiskar du får med, så kan du släppa i dessa sen... Men jag skulle nog inte ha vågat släppa i fler än max 7-10 stycken. Håll koll på nitritvärdena de första 2-3 veckorna med ett dropptest.
                / Ebba

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #9
                  ok får se om han kan göra så med vatten och fiskar om han kör hit det. Ska söka på tangnykan (urdålig staving) samt dom malawisarna. Jag kan inte komma åt artbeskrivingen för golden nugget mal då jag inte är goldis. Skulle en sådan kunna leva i ett 160 liters? Eller är det bara önske tankar?
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    En golden nugget, som den är beskriven härinne, ska ha åtminstone 500 liter, så det funkar nog inte. Själv tycker jag att golden nugget är hemskt tråkig, eftersom den är så skygg. Sitter bara i grottor eller under rötter hela dagarna.
                    En som påminner mycket om golden nugget är Hypancistrus inspector (L102, Snowball pleco,) (har den själv), och den passar i 160 liter. Den är framme då och då även på dagarna, vilket är hemskt trevligt, eftersom firren är så fin.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Uddaveka
                      • June 2007
                      • 431

                      #11
                      jag kommer tyvär inte åt den artbeskrivingen. alla fall inte om jag sökte rätt. Hur är den? Svår?
                      Jag kan väl inte påstå att jag kan någe vidare mkt om akvarium och fiskar ännu, håller på och lär mig för fullt( har endast haft akvarium i 1 år).
                      ~Love animals~
                      Kramar Sofia
                      160l, 100l, 54l, 40l

                      Kommentar

                      Arbetssätt...