fel på vattnet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    fel på vattnet ?

    Hela dagen i dag har min blåciklider gömt sig, varit skygga, inte ätit osv gjorde då ett vattenbyte på 20 % och fiskarna blev som nya färgade ut ville ha mat och är inte ett dugg skygga längre det var ju bra, gjorde ett nitrittest före bytet och det var fortfarande noll, har bökat runt i akvariet en hel del och möblerat om dom sista dagarna (svårt att låta bli) ska man ge fan i att greja så mycket i början ?

    så vad har ni för teorier ? tror jag blir knäpp på allt strul snart
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    #2
    har sökt men inte blivit klokare är det ingen som har någon teori ???

    Kommentar

    • Hagi
      • December 2007
      • 240

      #3
      Det kan finnas många orsaker till beteendet. Men låt dem vara ifred ett tag, av flera skäl! Man skall alltid försöka undvika att "röra om" för mycket i bottenmaterialet, det kan ställa till problem med vattnet...

      Ibland kan man se att fiskar "kastar" med sina fenor och är irriterade, kanske "kliar sig" mot inredning o dyl., efter att man rört om för mycket i bottenmaterialet, exakt vad det beror på skall jag låta vara osagt och det kan nog ha flera förklaringar. En anledning skulle kunna vara att man kanske får förhöjda värden med ammoniak om man börjar röra om i en skitig botten och har basiskt vatten. I fint bottenmaterial är det i princip en syrefri miljö...
      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

      Kommentar

      • evilsteken
        • November 2007
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av Hagi
        Det kan finnas många orsaker till beteendet. Men låt dem vara ifred ett tag, av flera skäl! Man skall alltid försöka undvika att "röra om" för mycket i bottenmaterialet, det kan ställa till problem med vattnet...

        Ibland kan man se att fiskar "kastar" med sina fenor och är irriterade, kanske "kliar sig" mot inredning o dyl., efter att man rört om för mycket i bottenmaterialet, exakt vad det beror på skall jag låta vara osagt och det kan nog ha flera förklaringar. En anledning skulle kunna vara att man kanske får förhöjda värden med ammoniak om man börjar röra om i en skitig botten och har basiskt vatten. I fint bottenmaterial är det i princip en syrefri miljö...
        jo jag har ju bökat om en del på slutet ,jag har sån där engelsk sjösten och det verkar vara ganska mycket skit å mat på botten när jag slamsugde nyss

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Se svar på ciklid.se (jag antar att du har ställt samma fråga där)
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          Arbetssätt...