Slöjstjärtar, allmänna funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • missXmoneypenny
    • December 2007
    • 1

    Slöjstjärtar, allmänna funderingar

    Jag har skaffat 4 slöjstjärtar i två omgångar. Har dem för tillfället i ett 50 liters då de fortfarande är små(förhoppningen är att de ska växa ganska ordentligt och börja leka.) De ska flyttas till ett 200 liters som är under uppbyggnad, belysning och inredning ska inskaffas.

    Fiskarna mår bra, äter väldigt flitigt.:P och simmar och rör sig som de ska. jag håller noga koll på tempen och håller den runt 23-24.

    Jag förberedde vattnet men har inte haft doppvärmare utan rumstempererat och lampa som värmer upp.

    Finns det något som jag ska tänka på? jag bor hos en f d akvarieentusiast som jag fått sten och råd från.

    Hur mycket borde jag mata dem? det kliar i fingrarna eftersom de kommer upp till hålet varje gång de ser att jag går in i rummet och de verkar hungriga hela tiden, gör inget förutom letar mat och bökar. men de råd jag fått ligger bara på några gram per dag.

    MVH

    Em
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det räcker att mata dom en gång om dagen, och du skall mata så mycket att de äter upp all mat på ca 2 minuter. Det skall inte ligga någon överbliven mat på bottnen.
    I övrigt får du prova dej fram...börjar de se magra ut, mata oftare, ser de för tjocka ut, mata mindre.

    Slöjstjärtar trivs i lite kallare vatten och du behöver ingen doppvärmare.

    Dessutom kan de bli väldigt, väldigt tama...vissa kan lägga sig i handen när man matar dom.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • J Stefan J
      • July 2006
      • 74

      #3
      Det viktigaste när du skaffar fiskar är att vattnet inte är för varmt. Över 30g C då är det kris. Slöjstjärtar klar nog ner till en 10g C (inte säker) då jag känner folk som har haft dem i dammar. Vad jag däremot vet är att ytterst få akvariefiskar trivs eller ens överlever 30g C. Det är en tankeställare då vår kroppstemperatur är 36g C. Det betyder att ljummet vatten defenitivt kan döda dina fiskar. Hellre kallt än ljummet?

      Kommentar

      • _catfish_
        • October 2005
        • 3

        #4
        Vill du få dem att växa snabbare kan du i princip mata dem hur ofta du vill, förutsatt att de äter upp all mat inom ca 5 minuter. Tänk bara på att om du matar dem mycket behöver du också byta vatten oftare.

        Kommentar

        Arbetssätt...