Tänkvärt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    Tänkvärt!

    Alltså... Jag är också nybörjare i den här världen.. dvs. akvarium. Men har ännu inte stött på nitrit, nitrat osv. eller andra sk. "nybörjarfel" Jag/vi har haft akvarium i ca 9 månader, började med ett och nu har vi fem. Kanske vi haft tur...

    Det jag nu vänder mig emot är dom slentrianmässiga svaren om nitrit, nitrat och alternativt för många fiskar på en gång!

    Alla har någon gång startat upp något nytt (inte sagt att det är akvarium) och inte gjort som "experterna" säger att vi ska eller borde! Det innebär inte automatiskt att det är dom "enkla" felen vi gjort, det kan vara så att det är andra saker som gått fel som inte är beroende på att vi är "nya" Det kan faktiskt vara så att vi också får "proffsproblem".

    Hjälp oss i stället och förklara på ett pedagogiskt sätt hur vi ska avhjälpa våra problem/misstag.

    Ge oss en chans att få vara nya och lära oss nyttiga och spännande saker om akvariernas värld!

    Hälsningar
    Johan
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De "enkla" felen är de vanligaste, och man tar därför upp dessa först. Innan man kan sluta sig till att det är något annat fel, måste man ju först undersöka möjligheten att problemen inte beror på dessa. Det är därför lika bra att fråga.
    Man försöker sedan ge åtminstone någon förklaring till hur felen har uppstått/kan uppstå, och också hur de avhjälps.

    Man är dock inte alltid helt skärpt, så man orkar skriva förklaringar på en dryg A4.

    Vad gäller "proffsproblem", tja...ett riktigt duktigt "proffs" ser först till att de "enkla" problemen inte uppstår till en början.

    Och har du dragit igång en fungerande burk, så är inte du nybörjare längre.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Svaren kan nog bli lite slentrianmässiga då samma frågor kommer nästan varje dag när det finns en sökfunktion att använda.Jag känner ibland att det är jobbigt svara på samma sak jämnt fast man vill hjälpa till så gott det går.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas&Anna
        Svaren kan nog bli lite slentrianmässiga då samma frågor kommer nästan varje dag när det finns en sökfunktion att använda.Jag känner ibland att det är jobbigt svara på samma sak jämnt fast man vill hjälpa till så gott det går.

        Thomas
        Det förstår jag ju... Samma frågor kommer ju varje dag.. Och det är nästan uteslutande "nya" här på forumet som frågar..
        Och precis som du säger så orkar man inte alltid att svara på dessa frågor, vet iofs inte riktigt hur man ska få nya att använda sig mer av sökfunktionen först.
        Kanske kan vara något för admin att fundera ut nån lösning så att det uppmärksammas när man registrerar sig?

        Jag var precis (och är ibland) likadan när det gäller att söka i forumet efter svar när jag var ny.

        Eftersom jag inte längre är nybörjare så behöver jag inte alltid svar på dom frågorna, men läser ibland iaf för att få mer information. Det är jättebra att medlemmar tar sig tid att svara på även nybörjares frågor för det hjälpte mig jättemycket!
        Så det är inte enbart negativt!

        Jag tackar för egen del för all hjälp jag fått från er användare!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Tycker det är lika ofta som samma nybörjar frågor kommer även kommer "gnäll" om att samma frågor kommit tidigare. Är det verkligen så jobbigt att svara?? Då är det väl bara att låta bli. Hoppa över den tråden. Det är ju ingen som MÅSTE svara. Ibland är det tom otrevliga svar som verkligen känns onödiga för både nybörjare och nya här på forumet.


          Det är kanske inte så lätt att hitta just det man söker om man är ny, även om man använder sökfunktionen så kanske man inte kan känna igen "sitt" problem på samma sätt som mer erfarna gör.

          Ett forum är ju till för diskussioner, frågor och delande av erfarenhet. Blir inte mycket till aktivt forum om alla bara ska söka i gamla trådar.

          Visst tycker väl jag med att det är tråkigt ibland när det är samma frågor som var igår och i förrgår och förra veckan. Men då hoppar jag väl bara över den den dan då...No big deal.

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ja..
            Svår pilsner detta egentligen.
            Zoopet är ingen wiki. Ingen databas för sökningar. Det är ett forum. Och grundiden med ett forum är att man skall kunna göra inlägg, ställa sin frågor, och få svar. Sök-funktionen är en bonus.
            Att zoopet inte använder sticky-funktioner och klistrar fast viktiga inlägg och viktig information tycker jag är konstigt. Det har skrivits många många meter om nitirit på zoopet. Många bra inlägg och svar. Något eller några av dessa kunde ju klistras fast.

            Jag personligen blir irriterad ifall jag ställer en fråga och får svaret "Använd sökfunktionen!!!" eller liknande. Men ibland så måste jag medge att jag gör likadant själv. Oftast på standardfrågorna som det skrivets så mycket om...

            Det finns en fördel med sökfunktionen. Man lär sig mer. När man söker på ett ämne, så får man upp massor av info, dels om detta ämnet, men även om ämnen kring detta.
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Tycker det är lika ofta som samma nybörjar frågor kommer även kommer "gnäll" om att samma frågor kommit tidigare. Är det verkligen så jobbigt att svara?? Då är det väl bara att låta bli. Hoppa över den tråden. Det är ju ingen som MÅSTE svara. Ibland är det tom otrevliga svar som verkligen känns onödiga för både nybörjare och nya här på forumet.


              Det är kanske inte så lätt att hitta just det man söker om man är ny, även om man använder sökfunktionen så kanske man inte kan känna igen "sitt" problem på samma sätt som mer erfarna gör.

              Ett forum är ju till för diskussioner, frågor och delande av erfarenhet. Blir inte mycket till aktivt forum om alla bara ska söka i gamla trådar.

              Visst tycker väl jag med att det är tråkigt ibland när det är samma frågor som var igår och i förrgår och förra veckan. Men då hoppar jag väl bara över den den dan då...No big deal.
              Vad han/hon sa^^^^

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av addo
                Vad han/hon sa^^^^
                Hon

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Inget kar är ju det andra likt så jag förstår att nybörjarna lägger upp en ny fråga. Har Kalle i stockholm ett 200l med ytterfilter så det inte så lätt för Johan på Gotland med ett 150l med innerfilter gå efter Kalles svar.
                  Men helt klart lär man sig väldigt mycket av att söka i forumet så det vill jag pusha på lite för.

                  Har man inte så mycket hjälp att komma med eller mest tycker det är jobbigt att svara så kan man mycket enkelt bara låta bli att svara i tråden och vänta på att den blir mer intressant.

                  Nybörjarna bli mycket glada över att få lite personlig servis med svar som passar jusst deras akvarium. Iaf skulle jag bli det

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Det är ju det som gör att man vågar ställa frågor om svårare saker också, att man känner sig välkommen på forumet. Sen är det ju skiftande åldrar och erfarenheter, och sitter man med ett problem i sitt nya akvarium vill man ju ha svar NU, snabbt. Inte sitta och leta i gamla trådar. Det är ju kommunikationen mellan medlemmarna som gör forumet levande.

                    Så jag tycker Eurydike har helt rätt!!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • J Stefan J
                      • July 2006
                      • 74

                      #11
                      Trots att jag har hållit på med akvarium mer eller mindre seriöst sedan jag fyllde 10 år & fick mitt ena ( av två) nuvarande akvarium för snart 25 år sedan så har jag aldrig haft ett riktigt malawiakvarium eller saltvatten. Det tycker jag säger hur mycket det finns att se & lära i denna miljö. Naturliga erfarenheter av biologi som man får kan ge förståelse för ekologiska systems stora sårbarhet. När man tycker att man gjort det mesta rätt & fiskarna dör iallafall så kan man förstå hur känslig den riktiga naturen är för utsläpp. Men samtidigt hur lätt det är när man har lärt sig ekosystemets förutsättningar att rätta till.
                      Ett akvarie med flytande döda fiskar med död botten & dålig cirkulation kan på några timmar bli ett paradis för de färggrannaste fjärilciklider & discus t.ex.

                      Kommentar

                      • jerker_s
                        • January 2007
                        • 356

                        #12
                        Bra diskussion och bra inlägg.. Jag har själv ganska nyligen blivit medlem och i början kunde man lätt få lite korta och fräcka svar.. Ibland funderade man på varför folk näst intill var otrevliga mot en, om man tolkade fel? (då det är lätt att missförstå varandra på ett forum). Men nu i efterhand förstår jag att många nya på forumet upplevs som lite "tjatiga" med liknande frågor gång på gång och ibland felaktiga påståenden som har med ren ovetskap att göra.. Men för det finns det ingen anledning att vara näst intill otrevliga mot varandra.. Visst kan man ge korta svar utan att vara otrevlig Och man kan dessutom tipsa om sökfunktionen (vilket jag även hade svårt för att hitta). Själv svarar jag på inlägg som jag orkar och vill på.. Försöker dela med mig av den lilla kunskap eller åsikter jag har.. Så enkelt borde det vara för alla.. Det är ju som sagt ett FRIVILLIGT diskussionsforum..

                        Så var trevliga mot varandra..!
                        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                        M.v.h. Jerker

                        Kommentar

                        • Mabuse
                          • December 2007
                          • 101

                          #13
                          Håller med, och vill lägga till att man ibland kanske kan behöva lite "don efter person" - som nybörjare så är man kanske inte så betjänt av att få rådet: "Gör som medlem X, han lever för sina akvarier och har all tänkbar utrustning i sina femton akvarier, så skaffa allt han har så går det bra!" Mäsk etc kanske inte är det första man fixar när man startar upp sitt första akvarium.

                          Likadant när det gäller råd - någon ger tipset att börja med ett par molly, man följer det, får algproblem, frågar, och får svaret att "hade du satt in malar från början hade du inte haft det problemet nu, pappskalle!". Råden är ju lite lätt motstridiga ibland...

                          Kommentar

                          • Hagi
                            • December 2007
                            • 240

                            #14
                            Jag håller med om det som sagts innan och tycker att detta ämne är intressant och tänkvärt!

                            Jag tror också att man måste försöka anpassa sig (svaren) till frågeställaren precis som jag uppfattar att Mabuse är lite inne på. Försöka hålla det enkelt så långt det går när det rör sig om nybörjare. Det är inte alls säkert att ingående information om hur saker och ting förhåller sig kemiskt, biologiskt och så vidare gör frågeställaren klokare eller ens svarar på dennes fråga utifrån dennes kunskapsnivå. Och inget säger att denne blir en bättre akvarist för det. Ibland riskerar det (detaljinformation) till och med göra det än mer förvirrat för frågeställaren uppfattar jag.

                            Alla är på olika nivåer i sitt lärande, och alla har olika mål med sin hobby, vissa nöjer sig med att tro att det bara är att stjälpa i lite vatten och några fiskar och mata dem så är det frid och fröjd, andra lär sig lite om grunderna och är intresserade av att göra rätt utan att nödväntigtvis vara kemist och känna till hur allt i detalj förhåller sig till varandra och påverkar i ett akvarium. Naturligtvis är kunskap bra, men långt ifrån alla har ett sådant djupt intresse och är således inte villiga att lägga ner den energi det innebär att vara "proffsakvarist", och det innebär inte att de är sämre akvarister för det! Har man inte det fördjupade intresset så blir det bara en massa information som man inte har grundkunskaper nog för att ta till sig av, inte heller intresset och viljan kanske finns. Vad gör då denna ibland ingående information för nytta?
                            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                            Kommentar

                            • Koksalt
                              • November 2007
                              • 498

                              #15
                              Jag tyckte det var kul att den här tråden togs upp igen.

                              Har läst flera mycket bra inlägg! Tack för dom!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                              Kommentar

                              Arbetssätt...