Tänkvärt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    Tänkvärt!

    Alltså... Jag är också nybörjare i den här världen.. dvs. akvarium. Men har ännu inte stött på nitrit, nitrat osv. eller andra sk. "nybörjarfel" Jag/vi har haft akvarium i ca 9 månader, började med ett och nu har vi fem. Kanske vi haft tur...

    Det jag nu vänder mig emot är dom slentrianmässiga svaren om nitrit, nitrat och alternativt för många fiskar på en gång!

    Alla har någon gång startat upp något nytt (inte sagt att det är akvarium) och inte gjort som "experterna" säger att vi ska eller borde! Det innebär inte automatiskt att det är dom "enkla" felen vi gjort, det kan vara så att det är andra saker som gått fel som inte är beroende på att vi är "nya" Det kan faktiskt vara så att vi också får "proffsproblem".

    Hjälp oss i stället och förklara på ett pedagogiskt sätt hur vi ska avhjälpa våra problem/misstag.

    Ge oss en chans att få vara nya och lära oss nyttiga och spännande saker om akvariernas värld!

    Hälsningar
    Johan
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    De "enkla" felen är de vanligaste, och man tar därför upp dessa först. Innan man kan sluta sig till att det är något annat fel, måste man ju först undersöka möjligheten att problemen inte beror på dessa. Det är därför lika bra att fråga.
    Man försöker sedan ge åtminstone någon förklaring till hur felen har uppstått/kan uppstå, och också hur de avhjälps.

    Man är dock inte alltid helt skärpt, så man orkar skriva förklaringar på en dryg A4.

    Vad gäller "proffsproblem", tja...ett riktigt duktigt "proffs" ser först till att de "enkla" problemen inte uppstår till en början.

    Och har du dragit igång en fungerande burk, så är inte du nybörjare längre.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597