Blanda grus och sand ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    Blanda grus och sand ?

    har skaffat fisk nu till mitt första akvarium och sitter och läser på lite om nyinköpen det blev 1 par Blåciklider 1 par Eldbukar och ett par sajicor +3 malar nu läste jag att sajicorna vill ha sand ska jag tömma i sand i vissa partier?

    vill gärna ha feedback på fiskval, ytterfiltret

    ps blåcikliderna lekte efter 1 dygn så vattenkvaliten borde väl vara hyffsad ?

    karet är på 160 liter och pumpen är en Eheim 2213.


    Mvh steken
    Senast redigerad av evilsteken; 04 December 2007, 18:51.
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Det beror lite på vilken korn-storlek du har på gruset. Men visst går det att blanda! Det brukar jag själv göra. Men ska jag vara ärlig tycker jag att bara sand är snyggast, oberoende av fiskart.

    Jag tycker att ditt akvarium är aningen för litet till de fiskar du har valt. Även om din volym på ditt akvarium räcker till för en viss art, ska du tänka på att om man börjar blanda in fler o lite större fiskar krävs en större volym.

    Även om blåcikliderna har lekt betyder inte det nödvändigtvis att de trivs, men klart kan det vara så.
    Det jag är lite orolig för är att du har stoppat i så många fiskar så snabbt! Akta dig för nitritchock!
    MVH Henrik

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Som Henrik skriver så har du lagt i för många fiskar för snabbt... Man bör ha endast 2-5 fiskar den första månaden, utan att göra rent filtret, så att nyttiga filterbakterier bildas i filtret. Nu har dessa inte hunnit bildas, och risken är mycket stor att du får förhöjda nivåer av det giftiga ämnet nitrit. Detta kommer visa sig efter 1-2 veckor, det märks inte nu direkt!

      Att fiskarna lekt visar bara att vattnet fortfarande är bra, men när fiskarna börjat bajsa och du har börjat mata kommer det bli kämpigt för nyttobakterierna. Har du tillsatt bakteriekultur för uppstart av akvarium? Gör annars det nu!

      Köp redan nu ett nitrit-test, ett dropp-test i en djuraffär och mät varje dag. Det funkar så att man droppar ner några droppar från en flaska i ett provrör med akvarievatten, och jämför den färg som uppstår med ett papper där en skala finns. Nitrit ska ligga på noll...

      Du kan redan nu köpa en flaska som heter "Nitrivec" och dosera i vattnet. Får du nitrit får du byta 20% av vattnet varje dag, några dagar i sträck, och dosera mycket Nitrivec och hoppas på det bästa...

      Om du hade läst nybörjarguiden som finns i Nybörjarforumet (en tråd!) så står det jättemycket bra info där.

      Mata mycket sparsamt nu i början och gör inte rent filtret eller botten. Mata precis så mycket som fiskarna äter upp direkt, kanske bara varannan dag nu den första månaden!

      Vad gäller sanden så brukar det tyvärr bli så att om man lägger i sand i ett hörn, eller uppepå, så sjunker den undan och blandas med det vanliga gruset.. Så kanske är det bättre att byta till sand helt, eller lämna tillbaka ett av fiskparen! Som Henrik skriver tycker jag också att akvariet är lite för litet för dessa fiskar. Vad jag förstår kan vissa av dem vara revirhävdande och då finns det inte så mycket plats för fiskarnas olika revir..

      Hade räckt med endast ett par (2 fiskar) nu den första månaden.
      / Ebba

      Kommentar

      • evilsteken
        • November 2007
        • 106

        #4
        tack för svaren det här med för många fiskar verkar vara en djungel, hade ju läst om det flera ggr så jag var själv lite skeptisk så därför frågade ja om just det där jag köpte dom i Gävle, svaret jag fick var att det var lugnt med 9 st i den volymen och med tanke på filtervolym och att filtret gått en vecka för man fick ju goda bakterier av fisken också.. svårt å veta hur jag ska göra nu ? har kört i aquasafe och bytt vatten några ggr.. tips någon ??

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Ursprungligen postat av evilsteken
          tack för svaren det här med för många fiskar verkar vara en djungel, hade ju läst om det flera ggr så jag var själv lite skeptisk så därför frågade ja om just det där jag köpte dom i Gävle, svaret jag fick var att det var lugnt med 9 st i den volymen och med tanke på filtervolym och att filtret gått en vecka för man fick ju goda bakterier av fisken också.. svårt å veta hur jag ska göra nu ? har kört i aquasafe och bytt vatten några ggr.. tips någon ??
          Om det inte rör sig om hobbybutiker så vet de i butiken sällan så mycket om akvarium.

          Du måste ha fiskar (eller iaf mata akvariumet) för att få igång bakterierna. Det KAN ha varit det han menade med att man får goda bakterier med fiskarna.

          Mata väldigt sparsamt, som om du hade två fiskar tex. Vuxna fiskar klarar att leva på väldigt lite mat.

          Är inte aquasafe bara vattenberedningsmedel? Isåfall är det ointressant när det gäller nitrit. Då får man tillsätta bakterier efter vattenbyte och nitriveck om man ser någon nitrit på sitt dropptest.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Nyttobakterierna i filtret börjar inte bildas förrän de blir "matade" (tex av bajs eller matrester som finns i akvariet). Om man tillsätter bakteriekultur men ingen fisk och ingen mat eller något, så mår bakterierna inte så bra, iallafall förökar de sig inte så snabbt. Det gör de först när man sätter i fisk, men för att inte överbelasta systemet ska man alltså bara tillsätta några få fiskar, och ta det väldigt lugnt i början.

            Aquasafe är som sagt vattenberedningsmedel, som ska neutralisera skadliga ämnen (klor, etc) som kan finnas i kranvattnet.

            Köp en bra uppstart-bakteriekultur och dosera denna i akvariet nu, för att påskynda bildningen av filterbakterier. I övrigt kan du ju inte göra så mycket mer, annat än att mäta nitritvärdet varje dag och vara uppmärksam på om det stiger.

            Lycka till!
            / Ebba

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Vad gäller din ursprungsfråga så går det bra med grus till sajicor. Bara inte gruskornen är större än att de kan bära dem i munnen. Jag har haft sajicor i både sand och grus och de har lekt bra i båda matarialen.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                En sak till som jag inte är säker på om du vet eller inte:
                Byt aldrig allt vatten på en gång, 30% en gång i veckan räcker. Men får du nitrit i vattnet kan du tvingas göra många små delvattenbyten några gånger.
                / Ebba

                Kommentar

                • evilsteken
                  • November 2007
                  • 106

                  #9
                  får tacka för alla snabba svar har gett bort sajicorna nu i dag så nu är det bara blåisarna och eldbukarna kvar eldbukarna är bara typ 3-5 cm så dom sparade jag + att jag bytte vatten igen det märktes tydligt på blåcikliderna att sajiorna försvann för nu är dom framme hela tiden och honan har åxå färgat ut å blivit skitsnygg (dom var mobbade av sajicorna tror jag ) så jag hoppas att Nitriten inte är så hög men det borde inte vara det eftersom jag bara hade så mycke fisk i typ ett dygn ? och jag har varit väldigt sparsam med maten bara gett dom det ätit på en gång . så nu håller jag tummarna

                  vad tror ni om ytterfiltret räcker det ? eller ska jag köra med ett innerfilter åxå ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...