Sjuk fisk (långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malje
    • November 2007
    • 1

    Sjuk fisk (långt)

    Hej!
    Är ny här (och i akvarievärlden) och behöver er hjälp.
    Har några slöjstjärtar som jag flyttade in i augusti efter varit ute i dam. Alla verkade glada å nöjda (de har lekt flera gånger sen jag tog in dom). Jag fick en del alger på växterna och läste mig till här att jag skulle köpa en mal -vilket jag gjorde. Den såg ut att må bra, men en dag (efter ca 2-3 veckor hos mig) började ryggfenan se "sliten ut", det blev mer och mer sen dog den. Jag trodde den inte trivdes eller så att slöjstjärtarna "nafsade" på den -de verkar ju äta allt. Detta var nu ca 2 veckor sen och idag började en slöjstjärt se skabbig ut i fenorna +en röd prick på ena sidan ryggen. Kan tilläggas att toppen på ena fendelen blev svart för några dagar sen.
    Har tagit prover med mätsticka på nitrit/nitrat å ph å allt verkar ok. Jag byter 1/3 vatten i veckan.
    Gör jag något galet?? har jag fått någon sjuka i akvariet, är det bara å lägga ner hela akvariet då??
    Vore tacksam för svar.
    Hälsningar Malin
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    #2
    Jag är nästan helt säker på att det är bakteriell fenröta! Ta och försök fota fenan på den sjuka fisken, skriv ut och ta med till en bra akvarium/zoo affär som kan mkt om fiskar och som du har förtroende för. Dom vet säkert vilken medecin du ska andvända.
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Tog du bort rommen eller kan den ha åkt in i filtret så det blir hårt belastat och nitrit går upp och ner även om testet inte ger utslag
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      Arbetssätt...