Nytt 60-liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 22252
    • November 2007
    • 1

    Nytt 60-liters akvarium

    Tjena alla fiskälskare

    Tänkte kika lite vad som är bra att ha i ett såpass litet akvarium hyfsat många lätta att sköta har haft igng det i en vecka ungefär nu och tänkte införskaffa lite fisk imorgon några förslag kanske???
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    #2
    Om du vill skaffa ciklider så skulle jag kört på palettciklid:P Har själv haft det i ett 60 liter kar och de är ganska intressant fiskar. Kul att se de skydda sina yngel och revir.

    Så kan du ju även köra på levendefödare som platys, svärdbärare eller guppy:P

    Kan la kanske nämna att jag hade kardinaltetror med mina paletter:P

    Lycka till//joachim

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Kolla in de olika slags tetror som finns: citrontetra, diamanttetra, dolkstickstetra m.fl Fina stimfiskar som är snabba simmare (roliga att mata). De flesta är fredliga av sig och passar väl ihop med andra fiskar.
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Kom ihåg att bara köpa 2-5 fiskar den första månaden, annars finns det risk att du drabbas av höga nitrit-värden.

        Palettciklider är roliga som sagt, men de är ganska revirhävdande. Jag tycker tetror i stim är mycket vackra och de är som Lillbet säger också livliga och lite piraya-aktiga när man matar. Det finns otroligt många vackra tetror att välja bland, så jag skulle ha valt 2 sorter, och kanske någon levandefödare också.

        Men som sagt, inte så många nu i början. Det är först när man lägger i några fiskar som akvarievattnet börjar mogna, dvs, bakterier bildas. Så det spelar ingen roll att du haft ditt stående en vecka utan fisk. Men du kan ju påskynda processen lite genom att lägga till filterbakterier som är tänkta att tillsätta när man startar upp akvarium. Men det kanske du redan har gjort.

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...