Jag har vitaktigt vatten! O_o

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mortallic
    • November 2007
    • 6

    Jag har vitaktigt vatten! O_o

    Hejsan!
    Jag köpte ett 720 liters akvarium för två veckor sedan.
    Akvariet var i bruk tills den dagen jag köpte det.
    Jag var dum nog att inte spola rent gruset/sanden som jag fick med (drygt 120kg), utan satta direkt i det i karet när jag kom hem med det.

    Vattnet blev mycket grumligt av smutsen i grusen men det la sig efter en dag.
    Efter smutsen hade lagt sig bytte jag vatten 1 gång per dag i små mängder, för att rensa bottnen och växterna för den smuts som låg ovanpå grusen.

    Nu har jag istället problemet att vattnet alltid är vitaktigt. Jag har ingen aning varför det är så. I mitt andra akvarium på 240 liter är vattnet kristallklart.
    Jag är tacksam för alla förslag om hur jag ska styra upp problemet.
    Det hade varit mycket roligt och trevligt att ha lika fint vatten i 720l akvariet som i 240l akvariet!


    Info om vad jag har i karet:
    1st Paroonhaj på 40cm (till salu om ngn är intresserad)
    120-150st svärdsbärare
    1st Black ghost på 12m
    1st Ciklid av okänd art
    2st Zebraciklider på 7cm
    1st Fenål på 65cm
    4st Guppy
    3st silvriga små fiskar
    4st Neonfärgade Ciklider på 6cm
    1st Ancistrus mal på ca 40cm (till salu om ngn är intresserad)
    2st mindre Ancistrus malar
    1st mal av okänd art
    2st Botanicus av ngt slag
    4st mindre botanicus tigerfärgade
    Säkert glömt någon fisk...

    Mycket javaormbunkar och lite valle samt små små flytväxter.

    1st Fluval 304
    1st Fluval 404
    1st Bottenfilterpump
    2st luftpumpar



    Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt vattenproblem
    En kompis gav mig förslaget att det är mjölke? O_o Kan det stämma? :s
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    #2
    Det som jag direkt reagerar på är att du har väldigt mycket fisk!!!

    Sen att ha en Black ghost på 12m är väl lite svårt att få plats med?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

    Kommentar

    • mortallic
      • November 2007
      • 6

      #3
      Jag har nu lagt i lite aktiv kol i ena pumpen. Hoppas det hjälper lite iaf

      Koksalt--> Ooops, lite i överdrift där ;P 12cm

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        jag tror att du behöver mycket mer filter med den fisklasten
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Hej, Mortallic!

          Du gjorde ett fatalt misstag att inte tvätta gruset först!
          All skit och avfall har rörts upp i akvarievattnet och alla näringsämnen som låg i sanden har nu kommit ut i vattnet och försörjer mängder av bakterier och plankton som gör vattnet vitaktigt!
          Att dessutom släppa i en massa fiskar utan att ha fått ordning på vattenvärdena först så spär du bara på problemet genom all ny avföring och matrester som ständigt tillförs, hjälper inte att byta lite vatten då och då, utan vad som behövs är att börja om från början!
          Sälj fiskarna ev. behålla några par av dom minsta sorterna i något annat akvarium under tiden, tvätta sanden noga, låt det sedan stå en tid med växter och annan inredning och filterpumparna igång och mogna, minst en vecka eller två, och släpp bara i lite fisk i taget under en längre tid!
          Finns ingen annan genväg!

          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Mischa
            • November 2003
            • 28

            #6
            Får göra samma sak jag, glömde tvätta sanden *suck*
            Har läst att det bara är att vänta till allt lagt sig, men det finns ju fortfarande kvar och rörs upp....

            Kommentar

            • Janina
              • November 2007
              • 142

              #7
              Ursprungligen postat av Mischa
              Får göra samma sak jag, glömde tvätta sanden *suck*
              Har läst att det bara är att vänta till allt lagt sig, men det finns ju fortfarande kvar och rörs upp....
              hade samma problem, eter ett tags tänkade insåg jag att jag hade lagt i en vit dekorations sten, jag tog ut dem och det vattnet som droppade ifrån stenen var vitt, så det var kalksten och sen så kan det vara ljuset

              Kommentar

              • mortallic
                • November 2007
                • 6

                #8
                Tack så mkt för svaren!
                Jag har nu tvättat all sand noga >.< tog bara 4 timmar
                Växterna har jag rengjort och ansat bort en hel del .
                Bytade 50% av allt vatten och kommer göra samma sak imorgon tror jag :S
                Tar det som en sista utväg istället för att sälja fiskarna Vet inte ens hur jag ska sälja dem .

                Finns det inget medel som man kan hjälpa vattnet med? :P

                Hoppas jag inte behöver göra mig av med all fisk, hade varit mycket tråkigt

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Leta i närmaste akvariebutik efter bakteriekultur som du kan (enligt dosering på flaskan) ha i vattnet, för att påskynda processen.

                  Men du borde inte ha så många fiskar för nu när du tvättat gruset (och gjort en paus med pumpen) är det nästan som att akvariet vore nystartat, det vill säga, risken för att du får kraftigt höjda nitritnivåer inom kort är ganska stor...

                  Men vräk i bakteriekultur som är tänkt för uppstart av akvarium!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • mortallic
                    • November 2007
                    • 6

                    #10
                    Tackar!
                    Jag ska in imorgon isf och köpa ngn biostarter.

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Och investera i ett dropptest för nitrit! Så kan du mäta halterna varannan dag eller något, nitriten ska ligga på noll! Gör den inte det gör du ett 30% vattenbyte och tillsätter medlet "Nitrivec". Men börjar du redan nu med vattenbyte 30% en gång i veckan samt en massa bakteriekultur så kanske du kan undvika nitrit-chocken.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #12
                        Anciduktus på 40 cm?!!! Dom blir väl ca 12cm? Är du säker på att det inte är en annan sorts mal? Paroon hajar är ytterst olämpliga för akvarium har för mig att dom kan bli upp til 275cm! Men försök sälja den och malen till ågon med ännu större akvarium.
                        Köp t.ex niterverc, aguatan m.m. miterverc motverkar nitrit.

                        Hoppas du får ordning på akvariummet och lycka till!!
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • Janina
                          • November 2007
                          • 142

                          #13
                          hmm, jag tror nog inte att det är en paaronhaj hon har, den mesta nya akvaristen kan väl se skillnad på dom? om inte så rätta mig
                          föresten så tror jag att ancisistrus blir mer än 12 cm

                          Kommentar

                          • Captayn
                            • September 2007
                            • 78

                            #14
                            Min Ancistrus mal är runt 20cm, så dom kan allt bli större en 12cm

                            Kommentar

                            • mortallic
                              • November 2007
                              • 6

                              #15
                              Ursprungligen postat av Janina
                              hmm, jag tror nog inte att det är en paaronhaj hon har, den mesta nya akvaristen kan väl se skillnad på dom? om inte så rätta mig
                              föresten så tror jag att ancisistrus blir mer än 12 cm

                              Jo det är en paroonhaj. Jag visste inte att de var olämpliga för akvarier när jag köpte den... De blir ju som sagt lätt över en meter långa :S

                              Den är iaf död nu.... Fick vita pricken sjukan och blev tillsagd att den inte kommer försvinna om hajen fortsätter jaga upp dem...
                              Så -1 till hajen.
                              Jag har en polare som sysslar med skinnmontage av fiskar (fisk uppstoppning), så han fick ta hand om min haj :'( Mycket tråkigt... Men annars hade de andra fiskarna inte blivit friska ju. Provade skänka bort honom till diverse ställen i Helsingborgstrakterna, men ingen vill ha en fisk med vita pricken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...