Alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy Girl
    • October 2007
    • 25

    Alger...

    Har haft mitt akvarium igång i drygt två veckor nu, och har redan problem med alger!
    Försökte förebygga med att ha vattenpest och någon annan växt som också ska leva av samma ämnen som algerna men det hjälpte inte. Har rengjort rutorna så det ser snyggt ut, men det kommer tillbaka och växer också på mina vallesneria (stavning?)

    Vad kan vara fel? Fiskarna (5 platy + 5 pansarmalar) mår bra.

    Vad kan jag göra? Funderar på att skaffa otocinclus, men har förstått att det är för tidigt att introducera fler fiskar än. Sedan undrar jag om de går ihop med pansarmalarna och hur många man ska/kan ha tillsammans (125L).
  • daemon
    • February 2007
    • 75

    #2
    Det är vanligt med alger i nya akvarium.
    Kolla Nitrater , har du för mycket så frodas algerna.
    Ancistrus malar är bra på att äta alger, men bäst är Äppelsnäckor.
    Skaffa ett par stycken så äter de massor.
    Har själv ett gäng Äppelsnäckor plus 2 Ancistrus.
    Funkar jätte bra.

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Instämmer med förra inlägget. Det kommer lätt för mycket alger vid nystart. Du har väl inte akvariet utsatt för direkt sol-ljus.
      h. Johan

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Alger är bättre på att växa och frodas så länge det är brist på gödningsämnen. Längre fram när du har fler fiskar som bajsar och står i, matrester och liknande så kommer dina växter att trivas bättre (under förutsättning att de får tillräckligt med ljus). Först då har de en verklig chans att konkurrera ut algerna.

        Försök att hålla dig några veckor till innan du introducerar fler fiskar även om de är algätande. Ancistrus som nämndes här ovan är enligt min erfarenhet väldigt känsliga för höga nitrithalter som nästan ofelbart uppstår i nystartade kar. I litteraturen står det ofta att ancistrus är okänsliga mot nitrit, men det gäller vuxna exemplar inte de små som finns i zoobutiken.
        Senast redigerad av Piscator; 13 November 2007, 20:23.
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Guppy Girl
          • October 2007
          • 25

          #5
          Tyvärr står akvariet så att det får ca en timmas soljus på morgonen, men det var enda bra alternativet. Kommer endast att få lite sol nu under de månader då solen står som lägst, sedan inte.
          Har inte tänkt att skaffa någon mer fisk ännu, men sedan blir det nog en algätare. Har dock hört att ancistrus kan vara elaka mot pansarmalar, så jag ska nog satsa på något annat. Det här med snäckor var nytt för mig, var hittar jag mer info kring dem?

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            lyssna på piscator. du har ett för rent akvarium


            jag har abcistrus och pansarmaklar utna något som helst påroblem. har man bara ett tillräckligt stort akvarium så.
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • Janina
              • November 2007
              • 142

              #7
              sänt vattentemperaturen och mata lite mindre eller köp en mal
              eller kolla värderna XD

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Mitt akvarium har varit igång i ett år och två månader. Det är normalt att man får algexplosion i början. Man ska inte göra rent för mycket och låta bli att göra rent filtret i början. Bara göra regelbundna delvattenbyten.. Det tar ett tag innan växterna rotar sig och börjar tillgodogöra sig näringsämnena i vattnet. Plantera så mycket växter du bara kan, och börja ge växtgödning i form av PMDD. (Dock viktigt med riktigt bra och starkt ljus!). När växterna trivs kommer algerna att minska, men ha tålamod för det tar ett tag!

                När jag började göda med PMDD fick jag först lite extra mycket alger, men sedan, efter kanske en månad eller två, minskade de och nu har jag endast prickalger som inte är så störande (små gröna prickar på bladen).

                Man vill gärna se resultat direkt men det tar ett tag.

                Och som de andra säger: Mata sparsamt, sköt vattenbyten, var noga med att växterna har tillräckligt med ljus (bra lysrör).

                Ancistrusmalar är de mest effektiva och tåligaste algätarna för ett sällskapsakvarium, tycker jag... Men av min erfarenhet blir de väldigt aggressiva när de ska äta, och försvarar sin mat... vilket innebär att de även tar pansarmalarnas mat. När jag hade båda sorter i samma akvarium lade jag ner mat på flera ställen så att pansarmalarna skulle få i sig något, men det hjälpte inte. Ancistrusen for mellan tabletterna och anföll alla andra fiskar. Han gör ju inte så stor skada med sin sugmun, men pansarmalarna blev stressade av detta..

                Mitt tips är att avvakta och försöka minska algerna på andra vis. Hur mycket växter har du? Jag tycker inte jag har så mycket växter och mitt akvarium (110 liter) går att se på min profil.. Mycket växter som trivs = mindre alger, så är det bara.

                Lycka till!!
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...