Räkor flytta in när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Räkor flytta in när?

    Startade igår upp mitt nanokar på 20 liter.
    Planterade idag 4 sorters växter och satte i doppvärmare mm.

    Frågan är bara när jag vågar ha i mina planerade körsbärsräkor?

    Har ju läst att de är känsliga med ev. gifter från växterna osv.
    Är det vettigt att ta några få endlers först och sen vänta kanske en vecka eller mer med sniglar och räkor?
    Senast redigerad av Redpassion; 12 November 2007, 23:14.
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Jag skulle ha stoppat i några endlers först, så får de ta första smällen med gifter och nitrit.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Jag hade inte vågat stoppa i räkor i ett helt nyuppstartat kar. Kan hända de klarar det, men jag hade inte vågat chansa. Har du fiskar som kan gå in det åt dig så låt dem göra det för säkerhets skull. Endler är ju tåliga.

      Kommentar

      • Redpassion
        • March 2007
        • 47

        #4
        Vad bra, då gör jag så Hade ju inte tänkt ha så många endlers så det blir nog pefekt att starta upp med dem

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Redpassion
          Vad bra, då gör jag så Hade ju inte tänkt ha så många endlers så det blir nog pefekt att starta upp med dem
          Ja, och sen när du ska handla räkor så måste du ju inte köpa alla på samma ställe.. Om du prövar med några först och om det går bra som kan du köpa fler någon annanstans, då får du ju räkor som inte är släkt...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Redpassion
            Vad bra, då gör jag så Hade ju inte tänkt ha så många endlers så det blir nog pefekt att starta upp med dem
            "Problemet" är ju bara att de förökar sig så infernaliskt, du får snart mer än du tänkte dig att ha från början.
            För att snabba på uppstarten så kan du ta de 20 liter du behöver till nanokaret från ett annat akvarium, då får du "gammalt stabilt" vatten snabbt....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Redpassion
              • March 2007
              • 47

              #7
              Tummen, menar du att räkorna eller endler.sarna (plural?) förökar sig snabbt?
              För jag vet att det inte finns varken mycket räkor eller endlers här omkring så då kanske man kan sälja/skänka dem dit?
              Jag har ju desvärre inget större kar för tillfället. Sambon ansåg att den platsen skulle se bättre ut med ett piano så jag avecklade det...

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Redpassion
                Tummen, menar du att räkorna eller endler.sarna (plural?) förökar sig snabbt?
                För jag vet att det inte finns varken mycket räkor eller endlers här omkring så då kanske man kan sälja/skänka dem dit?
                Jag har ju desvärre inget större kar för tillfället. Sambon ansåg att den platsen skulle se bättre ut med ett piano så jag avecklade det...
                Båda två... Men endlers kan knipa lite räklingar så med fisk blir det inte lika många räkor... Alternativet är att börja med räkor och en massa växter... Köra i ca 3 månader så det hinner bli mycket räkor innan du köper fisk.. Sedan kan du sälja endlers iaf... Men ska du sälja räkor bör de kanske ha ett eget kar..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...