Nybörjare tar nästa steg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramzon
    • February 2007
    • 15

    Nybörjare tar nästa steg.

    Sådär ja. Nu har jag fått sålt mitt 64l kar och är redo att ta nästa steg inom denna trevliga hobby. Känns bra att ha trotsat kompisar, flickvän osv. Ingen trodde jag skulle orka med ett akvarie men det var ju underbart så nu skall det uppgraderas

    Hade tänkt mig ett kar på 150-200 liter om det är ett lagom steg att ta ifrån 64l? Lär bli att köpa begagnat så jag får ett komplett kit. Då är det ju det med fiskarna. Det förra akvariet jag köpte köpte jag begagnat och då följde fiskar och växter med, vilken soppa vill jag lova. Så nu får jag äntligen starta från grunden.

    Vad har ni för tips på fiskar för en nybörjare som är på väg att ta nästa steg. Hade tänkt ett stim av någon fin tetra men vet inte vilken jag vill ha. Det får ju gärna vara en fin stimmare nu när det finns lite mer utrymme i karet.

    Jag har kikat lite på kakadua cikliden. Måste säga att jag tycker den ser urläcker ut Om man kunde ha ett stim med sånna samt ett stim med någon trevlig tetra som funkar tillsammans.

    Och så gärna någon mer fin rackare, någon typ av "parfisk". Alltså en hona och en hane. Alla förslag är välkomna.

    Tack på förhand!
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    jag gillar mina colombiatetror för dom är lite högre än vanliga neon/kardinal-tetror, stimmar kanske bättre om man har fler än mina 7. varför inte skaffa ännu större kar om plats pengar finns ? det verkar inte som man kan har för stort akvarium
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Emmma
      • January 2007
      • 340

      #3
      Ursprungligen postat av Ramzon

      Jag har kikat lite på kakadua cikliden. Måste säga att jag tycker den ser urläcker ut Om man kunde ha ett stim med sånna samt ett stim med någon trevlig tetra som funkar tillsammans.

      Och så gärna någon mer fin rackare, någon typ av "parfisk". Alltså en hona och en hane. Alla förslag är välkomna.

      Tack på förhand!
      Kakaduaciklider är väl "parfiskar"?

      Kommentar

      • Lilibet
        • June 2007
        • 346

        #4
        Åh, vad jag blir intresserad!

        Jag har själv planer på att byta upp mig från mitt 63l-kar - är precis som du en biten nybörjare. (måste dock vänta ett år till ungefär, tills ekonomin finns).

        Jag hade nog själv tänkt ett akvarium i 200-250 liters-klassen (håller på och bearbetar maken!).

        De fiskar jag för närvarande funderar kring är ett stim rödmunstetra (de ska stimma fint och vara livliga enligt forumet här, men jag har inte sett några IRL ännu) och ett stim kardinaltetra för de är så vackra. Precis som du har jag också kikat på kakaduacikliden, men är osäker på om PH-värdena passar med tetror. Är kakaduacikliden en stimfisk?

        Finns flera fina tetror, diamanttetran till exempel.

        Vill också ha botior som bottenfisk, och funderar på botia striata. Samtidigt är jag förtjust i mina svärdbärare, och skulle gärna ha en grupp sådana i fortsättningen också, eftersom det är en vacker fisk med fin färg och intressant parningsbeteende.

        Du kan väl fortsätta skriva om hur du gör med ditt större akvarium, jag kommer att följa det med stort intresse!
        Den som har flest saker när han dör vinner!

        Kommentar

        • Ramzon
          • February 2007
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Emmma
          Kakaduaciklider är väl "parfiskar"?
          Jag har ju tappat huvudet. Självklart har du rätt. Det är definitivt ingen stimfisk iaf.

          Nu har jag även kommit i banorna på ett biotopkar. Nämnligen ett sydamerikanskt. Så jag skall forska lite om det och se hur det verkar.

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Skapa en ny tråd under rubriken projekt, där vi andra nybörjare kan följa utvecklingen av ditt kar!
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Emmma
              Kakaduaciklider är väl "parfiskar"?
              Nja, i ett större kar kan man nog ha flera grupper, de bildar nämligen haremsgrupper på en hane upp till 3-4 honor inom hanens revir, men säkrast är det nog att satsa på en grupp, men kanske två olika apistogrammaarter kan funka också.(kan du få tag i Apistogramma hoignei så tycker jag du skall slå till, det är min favorit.)
              Jag tycker nog att man bör satsa på så stort akvarium som möjligt, om man inte har ett speciellt artakvarium för någon specialart...men med blandad fiskbesättning så skall man tänka att stort är bra, större är ännu bättre. Men över 500 liter behöver man oftast inte, om man skall ha ett vanligt "sällskapsakvarium".
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Kakaduorna funkar i neutralt till lätt surt vatten (PH7-6.5 ungefär...) men andra ph-värden funkar också, den är en av de tåligaste apistogrammorna.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Kakduor finns i alla tre vattentyper i SA. Klarvatten, survatten och vitvatten. Vitvatten och Klarvatten har ofta en Ph på en bra bit øver 7 så dærfør trivs den æven i alkaliskt vatten
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...