Inner eller ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xeroz16
    • May 2007
    • 34

    Inner eller ytterfilter

    Tjena ska starta ett 100kar är det smidigast med ett innerfilter då. eller ska jag köpa ett ytterfilter, så jag sparar plats i vattnet.
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

    #2
    Antar att det är 100 liter. Ytterfilter känns lite overkill i ett så "litet". Om du köper paket så följer ju ett innerfilter med.
    Men om du råkar ha överdrivet med pengar, så kan du ju lägga mer pengar på ett ytterfilter. Fast då kan du ju köpa ett större kar... Ja ja, det går ju att spekulera i oändligheter...

    JAG skulle inte lägga pengar på ett ytterfilter till ett 100 liters, men det är som sagt min åsikt...
    Tanganyika

    Kommentar

    • xeroz16
      • May 2007
      • 34

      #3
      tack för svaret.. det blir nog en fluval3+...

      Kommentar

      • Primaten
        • August 2007
        • 31

        #4
        Om du har lite stålar så satsa helt klart på ett bekvämt ytterfilter! Har själv en fluval 104 till mitt 110 liters och det bara går och går, behöver kanske rengöras två ggr per år!

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #5
          Inner eller ytterfilter är lite beroende på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner samt vilket sorts kar du vill ha.

          Fiskar som skitar ner mycket blir jobbigt att sköta med bara innerfilter som har så liten filtervolym, skulle i så fall satsa på ytterfilter som klarar att ta hand om mer skit så att säga, då behöver du inte rengöra så ofta och bakterierna i karet har mer plats att växa på och därigenom får du ett stabilare vatten när det gäller amonium/nitrit/nitrat.

          Men har du mest växter och små fiskar som inte skitar ner så duger ett innerfilter gott tycker jag.

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            ett ytterfilter är alltid bättre, men de beror ju på vilken budjet man har. jag kör med ytterfilter i alla kar jag har utom dom under 60l.

            Kommentar

            • Sacrium
              • February 2004
              • 672

              #7
              Gör ett eget filter med en cirkulationspump och en bit filtermassa istället.
              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

              Kommentar

              • Liinda
                • January 2007
                • 177

                #8
                slänger in en fråga om filter. Kan man ha innerfilter till ett 250 liters?
                // Djurgalningen

                Kommentar

                • Sacrium
                  • February 2004
                  • 672

                  #9
                  Jo, det kan man väl ha. Men överdimensionera gärna mer flera.
                  http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                  Kommentar

                  Arbetssätt...