Nytt större kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Nytt större kar!

    Så hände det. Vi är fast i akvarieträsket! *S*
    Har haft mindre akvarium tidigare i perioder. I våras köpte vi ett 144 liters vilket då var stort i våra ögon. Nu har akvariedjävulen drabbat oss!! Vi har införskaffat oss ett 375 liters och det känns hur kul som helst!

    Nå, till funderingarna. Vi har i dagsläget fiskarna som står i min signatur. En salig blandning, verkligen. Rent krasst hade jag ju velat ha någon form av "tema". Men noway att vi ska göra oss av med de fiskar vi har. Så hur ska vi nu tänka framöver?

    Är inne på att skaffa ytterligare 5 guldguramis om vi hittar i samma storlek. Kan tydligen vara lite knepigt att sammanföra sådana om jag förstått det rätt?
    Vill oxå ha fler scalarer, kanske 5 till där med?
    Även eldstjärtar och silverhajar skulle jag vilja ha större stim av, men blir osäker på hur det fungerar?
    Finns det någon annan fisk som kan fungera att "blanda in" i den här fisksoppan?

    Hjälp oss fundera ut en schysst lösning med den utgångspunkten, please!
    (Akvariet i övrigt kommer att ha svart bakgrund, blästersand och storbladiga växter. Finns det någon växt som fixar sand bättre än andra som ändå blir stor och inte är så långsamtväxande?)
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Eldstjärtar funkar sällan i stim, de blir gärna lite gramse på varandra när de blir äldre. Kanske du kunde ha någon ytterligare läcker mal, kanske en snowball-mal? De andra fiskarna har jag lite dålig koll på, så någon annan får komplettera.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Jo, upptäckte just det.. *S* Vi hör till skaran som lurats av zoobutiken (Djurmagazinet där vi normalt _inte_ köper fisk). Där sa de att det var en stimfisk och därmed skulle hållas i minst 3. Nu läste vi (i väntan på svar här) om just eldstjärten av en slump och insåg att det var tokfel... *Svär lite*
      Nå, de är vänner än så länge och ganska stora (uppskattningsvis runt 7-8 cm)! Så länge de håller sig lugna får de vara i det antal de är. Blir det strul så får vi lösa det då. Fler blir det iaf _inte_.

      Ska kolla upp malen! Vi pratade just om att vi skulle vilja ha någon mer mal..
      Tusen tack för svar!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Vill ni ha en eldstjärt till??? Han är såååå snäll... Ljög jag nu..

        Min eldstjärt har blivit elak och han är inte större än kanske 5 cm än.. Han noppar stjärtarna på de andra fiskarna...

        Jag skulle inte rekommendera eldstjärt ihop med skalare och gurami på sikt.. Det är inte roligt med trasiga fenor... Man får lust att jaga eldstjärten med håv 5 ggr om dagen så att han håller sig lugn
        Silverhajen är snäll.. Men flera sådana behöver du om de ska bli ett trivsamt stim...

        Om du har tröttnat på dem du har så tror jag att du kan lämna in dem och byta till dig fisk. På Akvarielagret i Bromma har de karantänkar, så ring och fråga om du kan byta in dem...

        Du ska inte ha någon sorts tetra? I såfall en större sort som inte stora Skalarer äter upp..
        Senast redigerad av Katharina; 04 November 2007, 11:31.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          *Fnissar* Ser framför mig hur du hytter med håven..
          Nå, de är snälla (än så länge) och har bott hos oss i snart ett halvår. Fler blir det iaf inte! *S*

          Hur många silverhajar anser du kan vara lagom? Jag tänkte 6, sambon ansåg 4. Fast sen slog det mig att det kanske ska vara udda antal? Och nej, vi är oftast inte överrens när det kommer till akvariet... Men jag brukar få min vilja fram till slut..
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av lili76
            *Fnissar* Ser framför mig hur du hytter med håven..
            Nå, de är snälla (än så länge) och har bott hos oss i snart ett halvår. Fler blir det iaf inte! *S*

            Hur många silverhajar anser du kan vara lagom? Jag tänkte 6, sambon ansåg 4. Fast sen slog det mig att det kanske ska vara udda antal? Och nej, vi är oftast inte överrens när det kommer till akvariet... Men jag brukar få min vilja fram till slut..
            Jag har för mig att det brukar rekommenderas närmare 6 än 4. Jag hade ett för litet kar för så många när jag hade Silverhaj och när jag köpte stort sedan så satsade jag på riktiga elakingar, Malawis, så då gick det inte med några snälla Silverhajar..
            Står det inte på artbeskrivningen?
            Om ni ska byta inriktning, har ni kollat på Malawi och Tanganyika... Fina firrar..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ja, jag är svag för Tanganyika...
              Men jag har ingen lust att bara skicka iväg de fiskar vi redan har. Och vi har inte plats att ha kvar 144 liters akvariet OCH det nya 375 liters. Så vi får stå vårt kast.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av lili76
                Ja, jag är svag för Tanganyika...
                Men jag har ingen lust att bara skicka iväg de fiskar vi redan har. Och vi har inte plats att ha kvar 144 liters akvariet OCH det nya 375 liters. Så vi får stå vårt kast.
                Jaha... Du menar att du vill ha dem kvar, alltså inte att du inte vill avliva dem.. För som jag sa så tror jag att affärerna kan tänka sig att byta in fisk..

                Jag har ju bestämt mig för att odla Endlers och är ju helt räktokig... Men annars skulle jag vara sugen på Tanganyika eller Malawis eller svarta Skalarer och/eller Black Mollys..
                Jag har aldrig lyckats att få Skalarer att få bebisar, det skulle vara kul och jag har haft världens otur med Black Molly.. Men på den tiden hällde man ju bara i lite vatten och såg glad ut.. Kanske skulle det gå bättre idag när man kan lite om balans osv...
                Problemet är temperaturen bara, för jag har hört om en person som har räkor och Black Molly tillsammans, men jag kan inte tänka mig att dra upp karet till 27-28 grader..

                Kul för dig iaf att köpa ett större kar och planera nytt!!! och att din sambo också tycker att det är kul.. Min kan på sin höjd tycka att det är lite fint..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ja, nu har vi ju liksom köpt dom här firrarna. Bor I Dalarna och zoobutiken som vi brukar köpa vår fisk av kan säkert tänka sig att köpa tillbaka till viss del, men troligen inte rubbet (det är en liten butik med bara fåtalet kar). Så ja, vi får skylla oss själv!
                  Är sjukt svag för scalarer och det var på nåt sätt grundstenen för mig (inte för sambon dock) när vi startade upp det gamla akvariet. Sambon var helt inne på Black Molly. Sen snubblade vi över guldgurami, en fisk som både jag och sambo gillade! Och på den vägen är det..
                  Frågan är om man kanske kan ha diskus med vår fiskblandning. Det är oxå en fisk jag verkligen gillar och tittar man i den boken vi har (Goda råd om dina akvariefiskar), så fungerar dom och scalarer likadant. Kanske är det optimistiskt att tänka "eftersom scalarerna trivs, så kommer det att funka med diskus"...

                  TUR att vi har lite fisk och inte ska köpa nån mer på minst en månad till, för annars hade vi förmodligen impulsköpt några fler.. *S* Men denna gången ska vi försöka tänka efter och läsa på!
                  (Avundas mer dig, du får iaf ensam bestämma och har inte en karl som lägger sig i vad det ska vara i karen.. )
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Då kanske du ska haka på mig på min vattenberedningstråd där jag försöker att dra ur proffsen hur man skapar ett perfekt vatten.. Diskusar är jättefina men de är väl jättekräsna med vattnet?!

                    Jag tänkte iaf att det skulle vara jättebra att lära sig hur man skapar snällt vatten för alla möjliga firrar... Mina småbebisar och småräklingar klarar inte av att jag byter mycket vatten.. De stryker med... Har hört det från flera..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Läser i din tråd och hoppas få massor av tips.. Har inte så många tips att komma med själv. Vi har haft helt problemfritt (om man då bortser att Öronålen Ulla frossade loss på några platys, fast det har inte så mycket med vattenkvalitén att göra... ) sedan uppstarten. Fast vi tjuvstartade och hade i fisk bara efter en vecka. Fast vi flyttat och bara sparade en skvätt vatten och fast pumpen var ur gång i nära en timme i flytten.. Fråga mig inte hur vi lyckats, som sagt! Men jag hoppas på en repris nu när vi ska ha igång det stora nya...
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...