"skräpigt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Connyboy
    • August 2006
    • 80

    "skräpigt"

    Till folk med bättre vetande än jag...

    Jag får som "skräpigt" på botten i mitt 300L hörnakvarium...
    Det ser ut som ...brunt "avskav" från rötter typ. Men skulle mycket möjligt kunna vara... fisk-skit, ruttna växter, något annat ?...

    Vad är det för något jag får? Och framförallt varför? Hur kan jag bli av med det?
    Mina växter blir även smutsiga med detta( som pulver), har jag ett värdelöst filter? Eheim Proff II 2026

    När jag skakar växter och dyligt.. Blir dem rena och fina.. men dessa partiklar hamnar i vattnet då...

    Vilket filter rekommenderar ni till ett 300L hörnakvarium (rätt mycket fisk)?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Fisk-skit och ruttna växter låter väl troligt, tillsammmans med gammal mat.
    En slamsugare är vad du behöver, det är en hävert med en "klocka" i ena änden.I klockan finns ett galler som gör att bara fint materila åker med. När du gör vattenbyten dammsuger du sanden med klockan. Man hinner inte göra rent hela akvariet på ett vattenbyte utan får ta ett område i taget. Första gången du använder slamsugaren tar du så mycket av det ytliga böset som du kan.

    Jag är inte så haj på olika filtersorter, men generellt är ytterfilter mycket bättre än innerfilter. Ta hellre ett för stort än för litet. Men denna fråga kommer du nog få hjälp av de som kan mer om filter än jag.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Connyboy
      • August 2006
      • 80

      #3
      Har försökt slammsuga... Men ska väll inte behöva slammsuga... var tredje/fjärde dag?! :O

      Någon annan som har förslag??...

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Vad har du för malar? I ”min” akvarieaffär hade dom fått in en L-mal, kommer inte ihåg vilken, som tuggade trärot så det blev ett brunt fint pulver på hela botten. Dom fick slamsuga botten varje dag. Kollade in burken i helgen, var fortfarande brunt pulver i den och roten har krympt betydligt.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          skaffa en synodontis eller flera pictusmalar =)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Connyboy: jag rekommederar dig att skaffa mer cirkulation, 2026 har bara ca.650L/tim i fltercirkulation och det är ju bara din akvarievolym x2.... du löser problemet med ett aquael fan 3 innerfilter (går förstås bra med vilket filter som helst men aquaels är de bästa på marknaden enligt mig)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...