Amfibier och land i ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palpatine84
    • October 2007
    • 20

    Amfibier och land i ett akvarium

    Hej allihopa. Jag skaffade nyligen mitt första akvarium sedan barnsben, och har fått det ganska fint tycker jag. Efter att ha kikat runt bland lite gamla trådar här på forumet så har jag dock blivit sugen på att skapa en land-del i akvariet samt införskaffa någons slags amfibie.
    Och nu hoppades jag på lite råd från expertisen här på forumet.

    Vad för amfibie skulle ni rekommendera till en nybörjare som mig? Behövs det specialkost till dem? Matas de bäst på land eller i vatten? Behöver jag någon särskild utrustning, eller klarar dem sig med den lampa och doppvärmare jag använder nu?

    Jag är givetvis även tacksam för råd i största allmänhet i ämnet.
    Min blogg:
    http://erikspersonliga.blogspot.com/
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ursprungligen postat av Palpatine84
    Hej allihopa. Jag skaffade nyligen mitt första akvarium sedan barnsben, och har fått det ganska fint tycker jag. Efter att ha kikat runt bland lite gamla trådar här på forumet så har jag dock blivit sugen på att skapa en land-del i akvariet samt införskaffa någons slags amfibie.
    Och nu hoppades jag på lite råd från expertisen här på forumet.

    Vad för amfibie skulle ni rekommendera till en nybörjare som mig? Behövs det specialkost till dem? Matas de bäst på land eller i vatten? Behöver jag någon särskild utrustning, eller klarar dem sig med den lampa och doppvärmare jag använder nu?

    Jag är givetvis även tacksam för råd i största allmänhet i ämnet.
    Enklare än en eldbukssaamander tror jag inte går att finna.
    Till våra två har jag:
    * 105L kar (vilket är lite overkill. 60L räcker till 2)
    * 50% vatten, ca 10 cm djupt
    * På land finns: Stor rot, stor stjälk Gullranka och ngn annan klängväxt (nerpulat i gruset bara) och lite skogsmossa (som nu efter ngn mån börjar bli brun).
    * I vattnet finns: Anubias nana (dvärg), vallisneria gigantea (som kapas rel ofta) och lite annat som blivit över från akvarierna.
    * De äter röda mygglarver, men kan även matas med maggot och daggmask i bitar (finns på närmaste mack). Äter i vattenbrynet.
    * Har akvarieutrustning i övrigt, dvs lysrörsramp och litet innerfilter (som eg inte behövs). Ingen värme krävs.

    Done!
    En informationsrik länk kommer här

    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      jag har ett litet kar med krobbor, kanske kan vara ngt???
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Palpatine84
        • October 2007
        • 20

        #4
        Jag tackar genzoför goda råd. Ett par följdfrågor bara:
        1.Är det nödvändigt för salamanderna att inreda land-delen med växter som du skriver, eller är det mest bara för urseendets skull?
        2. Angående maten. Är det först och främst "specialmat" som gäller? Hur skulle det funka om jag bara smulade ner en köttbulle till dem? (Är kanske en dum fråga, men jag är som sagt en nybörjare.)
        Min blogg:
        http://erikspersonliga.blogspot.com/

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Ser lite trevligare ut med växter men inget måste. Köttbullar skulle jag undvika utan mer maggot och mysisräkor mm
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Palpatine84
            • October 2007
            • 20

            #6
            Googlade på eldbuksalamsander och hittade en sida där dom sa att det även funkade med fiskbullar. Kan det vara något?

            Stod även att salamanderna mådde bra av ett tillskott av kalcium och vitaminer. Finns sånt att köpa i vanliga zoo-affärer?
            Min blogg:
            http://erikspersonliga.blogspot.com/

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Ursprungligen postat av Palpatine84
              Googlade på eldbuksalamsander och hittade en sida där dom sa att det även funkade med fiskbullar. Kan det vara något?

              Stod även att salamanderna mådde bra av ett tillskott av kalcium och vitaminer. Finns sånt att köpa i vanliga zoo-affärer?
              Ja även jag fick rådet att ge tillskott i fodret, men efter att ha pratat med "salamndergudar" *s* på Repti.se, fick jag veta att amfibier oftast INTE beh tillskott öht, eftersom det finns redan i fodret.

              Fiskbullar funkar nog, men inte som huvudfoder.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              Arbetssätt...