Hur Lång tid ska man vänta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Branimir
    • October 2007
    • 14

    Hur Lång tid ska man vänta

    Hejsan!!
    Jag undrar en såk hur lång tid ska man vänta till vaten ska bli klar?
    Och ska man lägga in växter äfter när man har fyllit i vatten i akvarium?
    Mvh
    Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Du kan lägga i växter direkt efter att du har fyllt i vatten. För fiskar är det bättre att vänta tills vattnet blir klart. Kanske några dagar eller en vecka.

    Kommentar

    • Branimir
      • October 2007
      • 14

      #3
      Tack för svar..för idag fick jag min FÖRSTA akvarium som är 40l så undrade bara lite då men vad behöver man mer göra?och vad tycker ni vilka fiskar passar bäst i en 40 l akvarium?
      Mvh
      Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Hej!
        Sätt i växterna, men låt pumpen vara på hela tiden redan från första minuten! Sen behöver du inte göra rent pumpen (filtret) alls de första månaderna.

        Kom ihåg att skölja av växterna NOGA, och ta ut dem ur krukan och ta bort allt vadd om det finns sånt i krukan. Låt akvariet stå med växter och pump och allt i 1-2 dagar.

        Sen kan du släppa i några få fiskar, 2-3 stycken. Sen köper du inga fler fiskar på ett tag. Dessa första fiskar som du har kommer att "bajsa in" akvariet, och göra så att en massa bra bakterier bildas.

        Efter tre veckor kan du köpa några få fiskar till! Bara några i taget, man ska starta långsamt och inte ha så bråttom

        Men det är inte så många fiskar som trivs i ett 40-liters-akvarium tyvärr... Endlers guppy eller någon annan liten fisk skulle passa bra. Var noga med att inte köpa fiskar som blir för stora för ditt akvarium. Läs på om de fiskar du tycker är fina först, så att du är säker på att de passar. På denna länk kan du söka bland de vanligaste fiskarterna och läsa om hur stort akvarium de vill ha.

        Men kom ihåg:
        Bara några få fiskar i början! Det är jätteviktigt, då slipper man en massa problem med farliga ämnen i vattnet.
        Senast redigerad av toccata; 26 October 2007, 19:43.
        / Ebba

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Du kan söka efter fiskar som passar här på zoopet. Klicka på Avdelningar och sen Sötvattensfiskar artbeskrivningar. Där kan du söka och om du visar resultatet som bilder kan du se hur de ser ut. Guppy skulle trivas bra. Men köp inte för många fiskar från början.

          Kommentar

          • Branimir
            • October 2007
            • 14

            #6
            men jag har gört fel då..för jag har inte nu några växter i akvarium bara vattnet och grus och stenar...kan man lägga in dom senare?
            Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Javisst kan du lägga i växterna senare! Men gör det så snart du kan, för fiskar som till exempel guppy trivs ju bättre om det finns växter

              En sak till: I djuraffären kommer de säkert säga att du kan köpa massor av fiskar på en gång... De vill bara sälja så mycket som möjligt, så försök att inte lyssna på dem! Det kommer gå mycket bättre om du bara köper några få i början, det är väldigt många nybörjare som får problem med ämnet nitrit i vattnet om de köper för många fiskar, och då kan alla fiskar dö.
              / Ebba

              Kommentar

              • Branimir
                • October 2007
                • 14

                #8
                Okej!
                Tack jätte mycke för svar..hoppas mina fiskar kommer trivas..och jag kommer vänta typ 10 dagar tills vattnet kommer vara klar för första fiskar
                Jag tror att kommer köpa dom Guppy dom ser snygga ut...men Hur ofta får fiskar barn och är det svårt att hålla dom i livet...typ ska dom vara med sina föreldrar eller utan?
                Jag vill ha fiskar nuuuuuu!
                Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  För att akvariet ska bli bra behöver du ha bakterier i. Det ska vara rätt bakterier och det finns att köpa på flaska. Om du inte vill köpa och känner någon som har ett akvarium kan du be om att få lite skitigt vatten från filtret eller från bottnen.

                  Guppy får yngel hela tiden här hemma. En hona föder varannan månad. Och hon får 5-10 yngel (mina är små och större kan få många fler). Det är inte så svårt. Mina guppy äter inte sina barn. Det är bra med växter för ynglen att gömma sig i.

                  Kommentar

                  • Branimir
                    • October 2007
                    • 14

                    #10
                    Tack för svar till alla er hoppas kommer klara det -.-..
                    Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

                    Kommentar

                    • Branimir
                      • October 2007
                      • 14

                      #11
                      Hehehe har kommit på några till frågor altså...
                      Lampan/ljus..Ska den vara altid på för fiskar eller inte?
                      Hur öfta behöver man tvätta akvarium?
                      Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        10 timmar per dygn är lagom. Köp en timer så att det blir samma tider varje dag och så att fisken inte blir stressad.

                        Så länge allt fungerar behöver man inte tvätta. Man kan suga upp lite fiskskit från bottnen ibland bara. Och kanske skrapa rutorna.

                        Guppy tål temperaurer ända ner till 20 grader men de mår bättre av varmare vatten. Kanske 26 grader. Du har väl doppvärmare?

                        Kommentar

                        • Härja
                          • March 2007
                          • 298

                          #13
                          när jag köpte mitt på blocket fick jag fiskar med. då hade jag inget val än att kasta ner de i vattnet i stort sett på en gång efter jag fyllt akvariet å fixat med väster osv... de klarade sig allihoppa å mår bra nu... detta var för ca ett halvt år sen...
                          kanske inte optimalt, men de går...
                          www.nittionio.com
                          mina egna fotografier

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            #14
                            Ursprungligen postat av Branimir
                            Hejsan!!
                            Jag undrar en såk hur lång tid ska man vänta till vaten ska bli klar?
                            Och ska man lägga in växter äfter när man har fyllit i vatten i akvarium?
                            Mvh
                            fyll akvariet med vatten, plantera växterna (gärna mycket och en del snabbväxande som hygrophila polysperma) starta pump och doppvärmare och tillsätt nitrivec(följ anvisningarna på flaskan) och vänta sedan ca. 24tim sedan introdusera sedan ett par få fiskar som får gå i akvariet en månad och mata snålt, efter det så kan antalet fiskar gradvis ökas. byt inget vatten den första månaden men därefter 20% varje vecka! rengör endast filtret försiktigt när du märker att flödet är dåligt! en temperatur på 26grader brukar vara lagom till tropiska fiskar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Start av akvariumtips finns i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84

                              Själv lägger jag alltid i fiskar nästan direkt - 2 eller 3:e dagen, det viktiga är att bara ha få fiskar i akvariet de första 4-6 veckorna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...