Vad gör man med alla yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tesso
    • September 2007
    • 15

    Vad gör man med alla yngel?

    Vi har 6 st snart fullvuxna guppys. Fick ca 10-13 yngel för en tid sen som nu börjar bli stora, ca 2cm. Nu har det kommit mer!! Ca 10-15 stycken. Vad gör man men dessa, blir det för mycket i ett akvarium på 112 liter?

    Vi har även lite problem med att alger växer på glaset, vad gör man bäst åt det? Har skrapat bort och bytt 1/3 av vattnet efter det, och nu ser det finare ut, men finns det något bra sätt att hålla algerna borta?

    Vi har 3 växter i akvariet och har tänkte köpa några till, är det en bra tanke?

    Tack för hjälpen!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm....omkring 30 guppys i 112 liter låter väl ungefär vad man kan ha, om man kör på rekommendationen 1cm fisk per 1 liter vatten (kan vara lite vajsing på min huvudräkning, dock ).
    Men ett sätt att se till att det inte blir för mycket yngel är kanske att ha någon yngelätande fisk i akvariet? Det finns många fiskar som gärna äter guppy-yngel.

    Alger på glaset kan man få bort genom skrapning, visst. Men algätande fiskar, som Ancistrus och Siamesisk algätare, hjälper också till.

    Mera växter låter bra, framförallt om ni köper någon yngelätande firre - då kan en del yngel gömma sig bland växterna, så att en del överlever. Då blir ni iallafall aldrig helt utan yngel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Min kompis har ett mindre yngelproblem men dem yngel som hon inte fångar in och sätter i yngelakvariumet äts upp av hennes platys.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...