Har jag fått bebisfiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hipphoppet
    • October 2007
    • 47

    Har jag fått bebisfiskar??

    Tja en fråga. När jag kom hem i går så låg det fullt med vita gryn på min rot typ flera hundra. Är det rom? En fråga till när jag satt och studera mitt akvarium så såg jag rätt vad det var min platy jaga något litet som simma. Jag hann inte se vad det var innan han käkade upp den kan det vara ett yngel. Samma platy cirkulerar runt stenrösen växterna och roten som om han letar efter något går knappt upp från botten. Jag har haft mina fem platy i cirka 3 veckor. La i andra sorter nu i fredags.20st Neontetror
    20st rödnostetror och 2st pussgurami. Så hur vet man vems rommen/ynglen
    Är om det nu är så? Mitt akvarium är på 460 liter. Kan ynglen klara sig utan att man gör något? Tacksam för svar
    And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Platy föder levande yngel, och troligen var det ett eget yngel hon åt opp... Ynglena brukar gömma sig i växter, mellan stenar och så vidare så hon kikar väl om det finns mer att äta...hehe. Om du börjar flytta över yngel till en yngelkasse kommer du säkert få många att överleva, men då blir akvariet överfullt! Så det är bättre att låta naturen ha sin gång... Några yngel (de starkaste, smartaste) brukar överleva och växa sig större utan att bli uppätna.

    Men vad det är för gryn på roten vet jag inte, kanske någon annan vet.. Rödnostetror och neontetror är vad jag vet svåra att föröka i vanligt sällskapsakvarium. Och gurami bygger väl skumbo på flytväxter vid ytan... Det kanske är snigelägg eller något? Hmm.
    / Ebba

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Har du zebra eller antennsnäckor i akvariet? De lägger vita avlånga små ägg.. Annars kanske det är pussfiskarna,de verkar vara romspridare

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Skulle tippa på rödmunstetrorna elelr neonerna av samma anledningar som toccata.
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • Henrik_von_Jyndevad
          • January 2006
          • 272

          #5
          Sprider inte tetror runt sina ägg? Sen om man ska ta efter sannolikheten så kan tetror väl vara svåra att få lek på.
          MVH Henrik

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Felix ragnar: nu skrev du väl fel? jag skrev ju att det INTE var deras rom?
            / Ebba

            Kommentar

            • felix_ragnar
              • August 2006
              • 1424

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              Felix ragnar: nu skrev du väl fel? jag skrev ju att det INTE var deras rom?
              Läste visst lite fel
              Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




              Kommentar

              • kiffe
                • March 2006
                • 49

                #8
                Du har inga malar eller så i karet då?

                Kommentar

                • hipphoppet
                  • October 2007
                  • 47

                  #9
                  Jo jag har en mal. Fler på väg
                  And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...