Cirkulation i yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Cirkulation i yngelkar

    Vi har svärdbäraryngel i ett yngelkar nu. Det är ett sånt där med "galler" på sidorna. Men vattnet inne i karet rör sig inte alls. Det märks särskilt tydligt när vi ger dem mat. Vattnet runt om cirkulerar jättekraftigt men inuti står det stilla. Inte heller går det att göra rent i, för vår bottensug eller vad det heter suger inte ur vatten ur den av någon anledning. Om det t ex ligger någon matrest kvar på ytan brukar jag få skopa ur det med ett deciliter-mått.

    Hur gör ni andra för att hålla rent i yngelkar?

    Och hur fort växer yngel egentligen? Dessa ynglena är en vecka men det känns ju som det kommer dröja månader innan man vågar släppa ut dem... Hur stora behöver de vara om man ska vara säker? Typ som en neontetra?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Jag köpte en sådan där nätyngelbur.

    Det fungerar ju inte när honan är med eftersom det bara är EN hel behållare. Men när det bara är yngel så är den större och bättre cirkulation. Yngelkaren är överhuvudtaget inte någon bra lösning, tycker jag. Det tar månader innan de har vuxit någonting, tycker jag. Inte gillar jag små yngelkar heller, de är jättesvåra att få bra balans i och ynglen växer inte bra där heller. 30 L är det minsta, fungerande karet jag har haft..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Hade samma problem, men jag lät maten samlas lite på ytan och blåste lite på ytan så den sjönk sen har jag kastat i några malaysiska sandsnäckor som städar på botten

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Hade samma problem, men jag lät maten samlas lite på ytan och blåste lite på ytan så den sjönk sen har jag kastat i några malaysiska sandsnäckor som städar på botten
        Jo, men om inte vattnet cirkulerar så mår ju inte fisken bra.. Syre och friskt vatten, alltså..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Jo, men om inte vattnet cirkulerar så mår ju inte fisken bra.. Syre och friskt vatten, alltså..
          Ja men lite cirkulation är det garanterat även om man inte kan se det, man kan ju testa hur lätt vattnet rör sig igenom nätet/gallret genom att relativt snabbt lyfta på yngellådan, troligtvis rinner vattnet ut lika fort som du lyfter på den
          sen vill man troligen inte ha så stark cirkulation till små yngel då dom har nog med att orientera sig till maten i nära stillastående vatten

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Tack allesammans för era svar! Där fick jag lite att tänka på... sammanfattningsvis så gör dålig cirkulation att de inte mår bra. Och litet kar (jag har alltså sånt där som flyter på ytan) gör att de inte växer bra. Men samtidigt så vill yngel inte ha för kraftig cirkulation, så ur det hänseendet så är en sån här lösning bra...

            Jo det är så att om jag lyfter ur den så rinner vattnet ur omedelbart, så helt tät är den ju inte. Men vattnet tycks trots det stå helt stilla i den. Jag vågar inte släppa ut dem, tror de blir uppätna då. Malaysiska sandsnäckor var ju förresten en idé! Ska fundera på det.

            Vi får väl fortsätta att försöka städa efter bästa förmåga på ytan. Fyller på vatten uppifrån ibland för att få visst utbyte också.

            Hur fort tror ni man kan släppa ut dem bland platy och svärdbärare? Hur stora behöver de vara?

            Kommentar

            • Gurra G
              • September 2007
              • 131

              #7
              när jag får yngel så har jag dem i ett litet akvarium på typ en halvliter. sen stoppar jag bara ien syre pump. funkar jätte bra för mig.

              Kommentar

              Arbetssätt...