Algätare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy Girl
    • October 2007
    • 25

Algätare?

Har beställt ett akvarium som kommer nästa vecka. Har planerat ungefär vilka fiskar jag vill ha, men har en fråga till er som är lite mer erfarna.
    Jag har på flera ställen läst att man bör ha en algätare i akvariet, men det står sällan vilka fiskar som räknas in här. Jag har planerat ett stim (5st) metallpansarmalar. Är de algätare, eller bör man ha någon annan fisk?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Hur stort är karet som du beställt?

Pansarmalar är inga algätare, men däremot nyttiga ändå att ha i karet då de käkar upp överbliven mat som kanske skulle förpesta karet annars. Algätare finns en del att välja på, men en billig, snygg och effektiv är Ancistrusen som dock inte äter alla alger som uppkommer på akvariets smörgåsbord.
    Siamesisk algätare äter toffsalger som Ancistrusen inte tar, men vill gärna vara i grupp på 5-6 st och då kanske den faller bort?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Istället för att köpa algätande fisk så är det effektivare att plantera lite snabbväxande växter ex. hygrophila polysperma för att hålla algerna borta och den växten är också bra som indikator för näringsbrist då den snabbt visar symptom!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Guppy Girl
        • October 2007
        • 25

Tack för tipsen. Kanske börjar med att prova växt-alternativet och köper till en algätare vid behov.
        Kan man hålla en ancistrus ensam? Ihop med pansarmalar?

Akvariet är på 125 liter. Förutom pansarmalarna har jag till att börja med tänkt mig ett stim tetror (blir troligen neon) samt några platy.
        Vill även senare lägga till ytterligare en fisksort, men har svårt att bestämma mig. Funderingarna går kring blå gurami, dvärggurami, guldbarb, nätbarb eller ev skalarer. Har dock förstått att den senare kräver mer utrymme, så det får nog bli någon av de förstnämnda.

Kommentar

• toccata
          • January 2004
          • 1238

Hej!
          Jag upplevde att ancistrusen är ganska aggressiv när det blir matdags. Även om han inte skadar de andra fiskarna på botten, så jagar han iväg dem, vilket gjorde att mina pansarmalar inte fick i sig så mycket mat..

Så satsa på att skapa en bra balans med mycket växter (ge växtnäring, enklast är "PMDD", sök på det i forumet), så slipper du så mycket algproblem. Och mata sparsamt, bara så mycket fiskarna äter upp direkt.

Pansarmalar är bottenfiskar och allätare/köttätare, de behöver speciella tabletter som innehåller kött och som sjunker till botten.

Kom ihåg att bara köpa några få fiskar på en gång, och sen vänta 3-4 veckor innan du köper fler.. (Läs denna tråd för massor av bra tips) Annars får du problem med för få nyttobakterier och då skapas ämnet nitrit i vattnet, vilket kan döda fiskarna.

Och en sak till: Pansarmalar vill ha finkornig sand som de kan "sila" i munnen och ut mellan gälarna. De lever i naturen av små partiklar och kräftdjur som de hittar i sanden... Så vill du se dem riktigt lyckliga: köp finkornig sand.

Lycka till!
          / Ebba

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Tänk på att neontetra lätt kan bli mat till guramis och skalar...
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• CizziB
              • January 2004
              • 115

Varför inte skaffa en äppelsnäcka som algätare? Äter alger, foderrester, döda växtdelar, döda fiskar för den delen med! Dessutom så kan man ha dom tillsammans med riktigt små fiskar och yngel....
              Det som inte tar död på en, gör en starkare!

Kommentar

Arbetssätt...