Hjälp med val av fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirppa
    • October 2007
    • 48

    Hjälp med val av fisk!

    Jag har startat ett 112l akvarium för ett tag sedan. Nu har jag två cacadua ciklider (han i djur affären sa att det räckte med en hona och hane), tre botia striata och två små malar som jag inte vet namnet på. Jag vill ha fisk som simmar på övre delen av akvariet, passar då paradisguramin (är helt såld på den, men osäker)? Ge med förslag, gärna med bilder.
    Ja, just d en fråga till: Nitrit och ph är ok, men det är skräp i som följer med och runt i vattnet. Vännerna säger att det är så från växter och så, men det stör mig lite. Kan jag få bort detta el. e d ngt jag får leva med? Snabba svar, vore tacksamt *ler*
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Jag kan tyvärr inte ge förslag på fiskar för jag har själv inte haft så många och är osäker på vad som passar med cacadua-ciklider.. 112 liter är väl ganska litet för ciklider överlag?

    Små partiklar i vattnet kan vara alger, "skräp" från växter eller andra rester. Det är viktigt att det filter man har har en stor filterkapacitet och en tillräckligt "tät" filtermatta för att fånga upp även små partiklar.. Vad har du för filter?

    Jag har samma problem i mitt lilla 42-liters-akvarium och där har jag ett "Fluval 2 plus". Jag ångrar att jag köpte det filtret för det har dels mycket mindre filtervolym än jag trodde, dels så släpper det igenom mycket av dessa partiklar, som virvlar runt i akvariet...

    Så vad jag ville komma till är: Det kan bero på filtret.
    Men gör inte rent filtret ändå! Det är viktigt att inte göra rent det så ofta, för de flesta nyttobakterier som bryter ner skit i akvariet sitter i filtret.. Måste man göra rent det så räcker det att krama ur / skölja av det lite lätt, och sen sätta tillbaka.
    / Ebba

    Kommentar

    • felix_ragnar
      • August 2006
      • 1424

      #3
      Ursprungligen postat av toccata
      Jag kan tyvärr inte ge förslag på fiskar för jag har själv inte haft så många och är osäker på vad som passar med cacadua-ciklider.. 112 liter är väl ganska litet för ciklider överlag?
      En del ciklider funkar utmärkt i den storleken av burk var av en av de är kakaduor. Kom ihåg att kakaduaciklider går i harem så du får nog skaffa någon hona till
      Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av felix_ragnar
        Kom ihåg att kakaduaciklider går i harem så du får nog skaffa någon hona till
        För mig har det funkat bäst med bara en hona till en hane, när jag haft två honor så har den ena blivit utmobbad och tynat bort...
        Min zoon

        Kommentar

        • zirppa
          • October 2007
          • 48

          #5
          pump, filter

          Jag har ett fanfilter (fan-2) plus som jag fick med på köpet av akvariet. För 100-150l akvarium står det, och det står även att den behöver rengöras 1gång i månaden. Alltså ta isär den typ helt, jag gjorde det och fick en smått äcklad syn. Det luktade kompost i hela pumpen. Gjorde rent den grundligt, vilket jag borde ha gjort innan jag startade - men hade tyvärr inte en tanke på att pumpen skulle vara skitig - trodde att förra ägaren gjort sånt innan hon sålde. Men tro ska man inte göra, man ska veta. Kan säga att pumpen funkar helt annorlunda nu, så jag hoppas d blir bättre. Andra bra förslag på pumpar till mitt akvarium?
          Kanske skaffar mig några till kakadua honor då...
          Gu, vad glad jag blir att jag och andra får svar här av er duktiga - TACK.

          Kommentar

          • mongoloj
            • August 2006
            • 125

            #6
            Du behöver inte nödvändigtvis göra rent den 1 gång i månaden. Gör rent filtret när du tycker att den tappat för mycket flöde så blir det bra. Det som är viktigt när man rengör filter är att man inte rengör de för grundligt faktiskt, för då har man väldigt få bra bakterier och kan få nitrit spikar om manhar otur.
            Min zoon:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

            Kommentar

            • felix_ragnar
              • August 2006
              • 1424

              #7
              Du skulla kunna statsa på ett mindre ytterfilter eller en fluvar pump av något slag. PS att svara är det minsta man kan göra för att hjälpa till
              Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Oj du kom visst före
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • zirppa
                  • October 2007
                  • 48

                  #9
                  *iiik* Och jag som gjorde rent grundligt...nitrit spik låter inte roligt, hur ter det sig? Fluvar pump, hmm får nog ner till djuraffären el. finns det bra sidor på nätet?

                  Kommentar

                  • felix_ragnar
                    • August 2006
                    • 1424

                    #10
                    Skrev lite fel. Fluval pump heter det
                    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                    Kommentar

                    • mongoloj
                      • August 2006
                      • 125

                      #11
                      Om du nu får en nitrit spik så brukar det visa sig genom att fiskarna blir stirriga (tror jag), och börjar "klia" sig mot grus och annat. Om det går för långt så dör de. Du kan ju alltid köpa nitrivec som är en vätska som innehåller nyttiga bakterier för att hjälpa filtret.
                      Det finns många internet butiker, bla:

                      Din akvariebutik på nätet. Vi har tillbehör av alla stora märken för akvarier. Med lång erfarenhet hjälper vi er med era frågor om ditt akvarium.

                      Finns några till med
                      Min zoon:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Nu vet jag inte hur nystartat ditt akvarium är, men nitrithalten i ett nystartat akvarium brukar vara som störst efter 2-3 veckor.. Så ta det lugnt med fiskköp i början, mata sparsamt (litegrann varannan dag..) och gör regelbundna delvattenbyten.

                        Som sagt: Jag skulle tro att du inte behöver göra rent filtret alls de första 3-5 månaderna... Och när du gör det, krama bara ur smutset lite lätt i en hink med akvarievatten, så att det mesta lossnar, sen sätter du tillbaka. När akvariet har kommit i rätt balans så kommer "skit" på botten att brytas ner av bakterier mycket fort, så du hinner knappt se något bajs.

                        Få redan nu in en vana att byta 25-40% av vattnet en gång i veckan.

                        Lycka till
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • zirppa
                          • October 2007
                          • 48

                          #13
                          Kollade nitrit och ph idag, den är ok (fiskarna ser ut att må bra). Akvariet har varit igång ca 1månad, så den är ju inte i balans *tror jag*. Usch vad jag oroar mig, men det kanske är bra i måttlig mängd . Ja, så jag ska byta 1ggr i veckan redan nu (vtn alltså) - vad bra så jag vet. Hade för mig att jag skulle låta den vara nu i början. Tack alla!

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av zirppa
                            Jag har ett fanfilter (fan-2) plus som jag fick med på köpet av akvariet. För 100-150l akvarium står det, och det står även att den behöver rengöras 1gång i månaden. Alltså ta isär den typ helt, jag gjorde det och fick en smått äcklad syn. Det luktade kompost i hela pumpen. Gjorde rent den grundligt, vilket jag borde ha gjort innan jag startade - men hade tyvärr inte en tanke på att pumpen skulle vara skitig - trodde att förra ägaren gjort sånt innan hon sålde. Men tro ska man inte göra, man ska veta. Kan säga att pumpen funkar helt annorlunda nu, så jag hoppas d blir bättre. Andra bra förslag på pumpar till mitt akvarium?
                            Kanske skaffar mig några till kakadua honor då...
                            Gu, vad glad jag blir att jag och andra får svar här av er duktiga - TACK.
                            Ett förslag till pump, aquael fan3+ den är billig, riktigt tyst och har stor filteryta, står att den rekomenderas till större akvarier och jag rengör den varje 6månader bara för att man kanske borde göra det men egentligen vet jag inte om det behövs så ofta då jag inte hinner märka nån skildnad i flödet från pumpen.
                            Vad gäller fakta som anges är det inget att hänga upp sig på, jag har den i ett 100liters akvarium och det är alldeles lagom fart på vattnet tycker jag

                            Kommentar

                            • zirppa
                              • October 2007
                              • 48

                              #15
                              Tack för tipset, det pinsamma i min historia är att själva filtret i pumpen inte satt riktigt ända upp. Så all "bös och skit" åkte igenom pumpen och ut igen, vilket medfört att det är skräp i vattnet som åker runt (varit så här i tre veckor ca). Hoppas nu att det ska bli bättre, undrar däremot nu: Ska jag ha svagt flöde el. starkare flöde nu när jag vill att böset ska in i pumpen så fort som möjligt? Det kanske inte har ngn betydelse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...