Yngelkar 90 liters....hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blackgoat
    • August 2007
    • 19

    Yngelkar 90 liters....hjälp

    Jag hade tänkt mig att ta mitt gamla 90 liters kar till gör yngel. Min frågor är:
    vad ska jag ha i ?
    Kan man ha körbärs räkor med dom ?
    I så fall, behöver jag ändå en sugmal för att hålla borta algerna ?
    Kan man ha olika sorters yngel i samma ? t.ex guppy, platy m.fl ?

    Har bara använt mig av en gammal yngelkasse innan, men den funkade inte så bra eftersom den var för liten oftast.
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Kan man ha körbärs räkor med dom ?
    Räkor äter inte upp frisimmande yngel när de hunnit bli några mm så det går säkert bra. Med riktigt små yngel från äggläggande små fiskarter som tex bettor osv så kanske en och annan stryker med men räkor är inga effektiva jägare utan asätare så de flesta borde klara sig. Du lär snart få karet fullt av räkyngel också förresten.

    Jag har Crystal Red räkor tillsammans med fiskyngel och då funkar det som enligt ovan och körsbär är lika stora som CR så jag tror de två fungerar på samma sätt. Sen finns det andra mer rovgiriga räkarter men det är ju inte aktuellt för dig.

    I så fall, behöver jag ändå en sugmal för att hålla borta algerna ?
    Nä, räkor är minst lika effektiva mot alger. Och för övrigt är alger bra käk åt ynglen.

    Kan man ha olika sorters yngel i samma ? t.ex guppy, platy m.fl ?
    Så länge de vill ha samma slags vattenvärden och de är av ungefär samma storlek är det inga problem. När du senare släpper i nya kullar av små yngel bland halvstora yngel finns det risk för att de små kan bli uppätna men det beror på sånt som vilka arter det är och hur mycket gömställen det finns.

    Är det några andra arter än levandefödare du tänkt odla?
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Mina yngelkar har oftast varit utan bottenmaterial, lättare att hålla rent. Sen hade jag en massa sten och krukor som gömställen. Jag tror nog att du kan ha räkor i... Men för många är yngelkar ett "tillfälligt" kar och dvs att man brukar inte göra det så jättesnyggt med tanke på att det ska rengöras ofta. Du kan nog även ha sugmal. Rekomenderar då "otocinclus". Men jag tror inte du kommer få så stora problem med alger då du ganska ofta måste byta vatten för att yngeln ska må bra. När man bytar vatten sänks nitrat-halten som alger "gillar". Va dock försiktig så du inte rubbar balansen i karet. O ja platy-o guppyyngel kan du utan problem blanda.
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Blackgoat
        • August 2007
        • 19

        #4
        Ok, tack för de snabba svaren !

        Om jag nu ska ha räkor i karet så borde jag väl ha lite bottenmaterial för dom ska trivas eller?

        Jag hade tänkt att prova odla upp körsbärs räkor. Har aldrig haft räkor i mitt kar innan. Men eftersom jag har tanke att ha pansarmalar och Ancitrus i det stora karet, så tyckte jag att det lät lite väl mycket djur i bottenskiktet. Med räkorna i det mindre karet så kan jag ha det igång i karet hela tiden, även om det inte finns yngel i det.
        Har funderingar på att köra lite Guldbarber, Sorgmanteltetra eller Guramis också. Men jag vet inte om det blir för mycket att köra i ett 375 liters när man ska ha Platy, Endlers, svart/vanlig neontetra, Pansarmal och Ancitrus. Men är det några av dessa fiskar som inte går ihop ?

        Det vill sägas att jag har legat nere med mitt akvarium ett tag, men fått känsla för de igen och därför vill jag starta upp det igen med ett större kar. Därför har jag mitt gamla 90 liters till yngel.

        Kommentar

        Arbetssätt...