aktivt kol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chainsah
    • September 2007
    • 9

    aktivt kol

    Hej

    Tar det bort te.x diskmedel och rengöringskör...?

    Dum som jag är så glömde jag skölja filtermattan från förra ägaren, som rengjorde burken med såna prylar, så nu tutade det ut massa skum på ytan :/

    Om jag byter allt vatten och kör kol och vattenberedningsmedel, är det lugnt då? Eller räcker det tillomed med vbmedel?

    mvh !
  • Chainsah
    • September 2007
    • 9

    #2
    Så är det nog vid massa läsning...... tror jag.

    Men en annan sak då, tar kolet bort vattenmedlets verkan ??? Ska jag köra kol ett tag, och sen ha i medel, eller kan jag köra båda samtidigt?

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      kol skall du bara köra med om du vill ha bort medicinrester o likn ,så man behövar inte kol i vanlig fall
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Chainsah
        • September 2007
        • 9

        #4
        Aha, så det funkar inte på ajax rengöringsmedel och sånt? :/
        Surt isåfall, men nya tag.

        Kommentar

        • Connyboy
          • August 2006
          • 80

          #5
          det borde hjälpa mot ajax rengöringsmedel också.... Det binder kemikalier (så länge det är relativt nytt, 6 - 8 veckor ungefär)

          Kommentar

          • Chainsah
            • September 2007
            • 9

            #6
            Skönt o höra! Har gjort rent massor nu, inget skum på ytan nu så det borde ju gå bra, hoppas det iaf. Man får ju lite panik när det inte går som man vill

            mvh

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Nu måste jag fråga om aktivkol igen...
              om jag skall ha det bara efter medicineringen, vad ska jag ha i stället?
              Kol och makaroner följde med filtern.

              Skall jag byta till nåt annat? Är det fel att ha kol?

              Jag har fluval 305 med makaroner i översta facket, kol i nedersta och mellan dem har jag filtervadd som gjorde nog att vatten blev klar från all dis.

              Anna, nybörjare

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Nej använd du kolet....I alla fall om akvariet har ny inredning mjukmedel från slangar osv. Kolet kommer att plocka ev lösningsmedelsrester från limmer och lacker. Det kommer att plocka upp lite organiska oönskade ämnen i början.. Sedan blir det passivt och kan sedan slängas ut efter en månad.. det kan finnas en risk att kolet kan släppa ämnen det en gång tog upp.

                Fast jag vet flera som bara har lämnat kolet i filtret i åratal och det blir liksom som en mekanisk filterkropp tillslut....


                Faktum är att jag tror du kan göra precis som du vill.... det spelar ingen roll... Men kolet skall tas ut vid eventuell medicinering för det kan ta hand om medicinen det är det ända som är helt klart.
                Senast redigerad av Xul; 09 October 2007, 15:39.

                Kommentar

                Arbetssätt...