Jäkla frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hipphoppet
    • October 2007
    • 47

    Jäkla frigolit

    Jag silikona dit min hemmajorda frigolitbakgrung i akvariet i går. Frigoliten var 10 cm tjock, Fyllde med vatten i dag. Och tror ni inte skiten släppte, ett varningens ord till alla som funderar på frigolitbakgrund. Den kraften från frigoliten när den stiger upp höll på att pressa ut rutorna den kila fast sig mot mittstaget som håller glasen stabila. Jag har alldrig varit så rädd 460 liter höll på att rinna ut. Och JAAA Jag hade en massa silikon på. Så en veckas arbete och 800:- bagis åt skogen.
    And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Var det frigoliten som gick sönder eller var det silikonet som släpte från frigolit eller glas?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Attans otur! Själv så kör jag med BTN slimline, men många har ju lyckats med fina frigolitbakgrunder. Vad har gått snett?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj hipphoppet!
        Jag har aldrig själv använt frigolit i mina kar - så det här inlägget torde utkristalisera sig som tämligen meningslöst - men ändå, mitt 960-liters kar står på en två cm tjock frigolitplatta, utan att frigoliten viker ner sig det minsta. Jag tror att Frigolit består av 98% luft och är därför ett makalöst bra material att ställa stora och tunga saker på - om man fördelar tyngden vill säga. Trycker man däremot ner några kilo med fingret på en liten punkt ger sig frigoliten direkt. Din bakgrund är 10 cm tjock och det är som att silicona fast en 10 cm tjock luftkudde - det blir en jävla flytkraft. Frigolit är ju dessutom mycket poröst - det märker man om man skrapar lite försiktigt på ytan - så det enda som har hållt din frigolitbakgrund på plats är den yta som har fastnat på siliconet - alltså i stort sett ingen yta alls i förhållande till resten av frogoliten i bakgrunden...
        Som sagt, hipphoppet... helt meningslös info såklart - för olyckan har ju redan hänt - och jag lider med dig!!!
        Men jag tror att dessa frigolitbakgrunder måste vara mycket tunnare - och ditt exempel kan säkert varna andra!

        Hoppas verkligen att allt går bra fortsättningsvis!

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Enligt Sune Holm (som ju borde veta) fäster silikon inget vidare på frigolit.
          Men om man lackar frigoliten först sitter den som berget.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Daniel Blom
            Enligt Sune Holm (som ju borde veta) fäster silikon inget vidare på frigolit.
            Men om man lackar frigoliten först sitter den som berget.

            Ja, jag håller med dig! Om ett ickeporöst skal eller en hinna täcker hela biten och om man sedan siliconar hela dena lackhinna mot rutan håller det nog - men, frågan är om inte 10 cm tjock frigolit ändå lyfter sig så att bara lackskalet sitter kvar i siliconet och rutan...?
            Eller kan det vara så att en sammanhängande yta håller frigoliten på plats - om man lackar alltså - typ samma princip som att man fördelar en tyngd på en stor yta?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Problemet ligger nog i att silikonet inte härdat ut tillräckligt innan du fyllde på med vatten.
              Jag gjorde frigolitbakgrund i ett 100 liters kar för några år sedan och bakgrunden var i snitt 7-8 cm tjock och det funkade utan problem, men jag lät det torka i nästan en vecka innan vatten kom i karet, då jag kletade in fix och målade med bakgrunden på plats.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ålrajt! Bra Ansjo!
                Då har vi ju ett relativt säkert sätt att fästa frigolit i karen. Det verkar som om att hela ytan som skall ligga an mot rutan måste "klistras" fast. Härdning av siliconet är viktigt.

                Jag blev lite engagerad i detta ämne på grund av att man har mindre kar som kanske skulle behöva sig en bakgrund.


                All info om detta är ju bra, så det inte händer fler olyckor!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Och jag kan tillägga att det var skitskoj att ta bort bakgrunden sedan....not!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • hipphoppet
                    • October 2007
                    • 47

                    #10
                    Det var silikonet som släppte från frigoliten. Och ja den var lackad
                    And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

                    Kommentar

                    • Dankell
                      • September 2005
                      • 6

                      #11
                      Ja men om den var lackad, då stämmer det ju inte...

                      Vi tar t.ex mitt lilla 54-liters akvarium, om jag nu vill ha en frigolitbakgrund till den, ska jag då göra den 5 - 8 cm tjock och lacka den först... sen smeta på lite husfix och så... och sedan måla den... låta den torka i en vecka och sedan silikona fast den på rutan och slutligen fylla med vatten? HÅLLER DET DÅ?

                      Svara gärna!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nja, inte så som jag gjorde en gång under medeltiden.
                        Jag smetade husfix först och lackade sedan med brun 2-komponentslack (kommer inte ihåg namnet) som jag strödde torv på i vått tillstånd. Om jag inte tagit husfixen först skulle frigoliten smält av lösningsmedlet, men hur dagens lack funkar vet jag inte.
                        Det stora problemet kan vara om du inte låter silikonet torka riktigt innan du häller på vatten, eftersom det är så stor flytkraft i bakgrunden.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Dankell
                          • September 2005
                          • 6

                          #13
                          Okej okej... men husfixet, är det nödvändigt, och om i fall, hur smetar man på det?

                          Kommentar

                          • mange993
                            • April 2004
                            • 372

                            #14
                            jag tror att det gäller att försegla bakgrunden mot rutorna så det inte kommer in något vatten mellan bakgrund och rutor

                            Kommentar

                            • Galion
                              • December 2004
                              • 337

                              #15
                              Så stora ytor som möjligt mot glaset!

                              Det bästa sättet att fästa en frigolitbakgrund på är att se till att ha så många "fabrikspressade ytor" som möjligt mot glaset och samtidigt försöka hålla dom så stora som bara går!
                              Jag och kompisen byggde en bakgrund för inte längesedan i hans 310L akvarium och det gick finfint när vi utgick från den idén..
                              Men sedan gäller det säkert att ha rätt typ och rätt kvalité av silicon och samtidigt se till att låta det härda ordentligt innan man vatterfyller..
                              Men lackningen är faktiskt ingen dum idé alls, det ska jag nog testa när jag bygger bakgrunden till mit 720L

                              Här är en bild på bygget som jag och kompisen gjorde förrästen!
                              Bifogade filer
                              Mvh Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...