Fiskar är det bara att mixa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hipphoppet
    • October 2007
    • 47

    Fiskar är det bara att mixa?

    Hej en fråga skall starta ett 460liters akvarium. Mitt första min fundering är angående fisk. Kan man mixa vilka fiskar man vill så länge man inte tar några som är agresiva mot varandra. Eller skulle det bara se rörigt ut. Jag ser att många på detta forum håller sig till bara en art, så jag blev lite osäker.
    Tacksam för svar
    And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
  • mongoloj
    • August 2006
    • 125

    #2
    Hmm, så länge som fiskarna kan trivas med varandra (med hänsyn till PH, temperatur och antal liter tex) så går det nog.
    Oftast så väljer man hellre lite färre av en art, än för många av en. Tex tetror, att ha 5 tetror av kanske 6 olika arter (alltså 5 neoner, 5 rödmunstetror, 5 kejsartetror osv) ser rörigt ut. Då är det bättre att bara ha 30st rödmunstetror.
    Sen gör det inget om du har 30 tetror av någon art, några corydoras, någon ancistrus, kanske några skalarer och så.

    Man kan även göra fiskval efter biotoper. Alltså man väljer fiskar uteslutande från en speciell plats. Kan vara Sydamerika, Taganyika sjön (slå inte ihjäl mig om jag stavade fel :P), Malawi sjön och Asien. Finns ju flera andra
    Ett tips är att du går in på avdelningar -> Goldmedlemmarnas akvarium, och söker på olika biotoper där. Eller så väljer du dina fiskar beroende på vilka du tycker om!
    Min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

    Kommentar

    • hipphoppet
      • October 2007
      • 47

      #3
      Tack för svaret. Jag hade tänkt mig att börja men 30 neontetror och 30st av en annan stimfisk, men är lite dålig på arter får kolla i affären. Eller har du tips på någon snygg stimfisk som kan gå med neontetror
      And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Hej Hipphoppet! 30 neontetror blir nog jättesnyggt, men var noga med att inte köpa alla på en gång, utan bara runt 5-6 stycken i början, som du låter gå i akvariet i 3-4 veckor innan du successivt släpper i fler fiskar. Då byggs bakteriefloran i akvariet upp långsamt och du undviker problem med ämnet nitrit.

        Köper du en annan stimfisk kan det nog se rörigt ut, för stimmen brukar inte simma för sig själva utan blanda sig med varandra... Jag har både neontetror och sorgmanteltetror och ingen av dessa simmar i stim utan de simmar runt lite överallt i akvariet.... Inte så fint Men jag gillar dem ändå.

        Kanske räcker det men neontetror som stimfisk, så att du kan köpa någon annan mer par-bildande eller fritt simmande fisk till detta? Det är ju också roligt att ha fiskar som "fyller upp" olika delar av akvariet, till exempel någon bottenfisk också. (Min favorit är ancistrus-malen som äter alger).

        Titta på artbeskrivningarna här på Zoopet och leta efter fiskar som klarar den storlek du har på akvariet:


        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av hipphoppet
          [I]Mitt första min fundering är angående fisk. Kan man mixa vilka fiskar man vill så länge man inte tar några som är agresiva mot varandra. Eller skulle det bara se rörigt ut.
          Det finns många andra viktiga faktorer att ta hänsyn till än aggressivitet. Olika arter trivs i olika miljöer - förutom olika behov vad gäller temperatur, pH och andra vattenparametrar så är det viktigt att tänka på om de trivs med mycket eller lite växter, ljust eller dämpad belysning, strömmande eller lugnt vatten, stenar eller rötter, är de lugna eller mycket aktiva?

          Läs gärna på om de olika arterna som intresserar dig innan du skaffar dem. Sen är det viktigt att du gör som toccata säger. Att börja med så många fiskar som du hade tänkt kan bara sluta i katastrof. Fast med tanke på akvariets storlek kan du nog börja med 8 stycken tetror.

          Om du vill ha fler än en tetra-art kan du välja 2 arter som har ganska olika kroppsform och teckning. I mitt SA bor både kardinaltetror, svart fantomtetror och smycketetror och jag tycker det ser helt ok ut, eftersom dessa 3 arterna ser ganska olika ut, beter sig olika och håller sig till olika delar av akvariet.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • JohanRex
            • June 2007
            • 144

            #6
            En bra tumregel är att om en fisk kan få in en annan i munnen så kommer den mindre fisken att bli mat till den större.

            Sen kan det bli problem med för många hannar av samma art eftersom dom kan bli aggressiva mot varandra. Fast det gäller väl inte stimfisk förståss, och det varierar väldigt mellan olika arter.
            Senast redigerad av JohanRex; 04 October 2007, 09:01.

            Kommentar

            • hipphoppet
              • October 2007
              • 47

              #7
              Tack allesammans jag börjar med testpiloter i några veckor.
              And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av hipphoppet
                Tack allesammans jag börjar med testpiloter i några veckor.
                Vad menar du med testpiloter?

                Förresten så hade jag glömt en sak. En del fiskar som t ex corydoras behöver fin sand på botten för att trivas, medens andra inte bryr sig.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #9
                  Jag tror han menar ett fåtal fiskar som får "bana väg" för de som han köper senare, i och med att man inte ska ha så många från början. Själv har jag två i mitt 60l nu, men de heter inte "testpiloter", utan "Nemo" och "Nemo"... Döpta av min treåriga son (platys)

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                    Själv har jag två i mitt 60l nu, men de heter inte "testpiloter", utan "Nemo" och "Nemo"... Döpta av min treåriga son (platys)
                    Nemo och Nemo? Den var bra
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Hej Hipphoppet! 30 neontetror blir nog jättesnyggt, men var noga med att inte köpa alla på en gång, utan bara runt 5-6 stycken i början, som du låter gå i akvariet i 3-4 veckor innan du successivt släpper i fler fiskar. Då byggs bakteriefloran i akvariet upp långsamt och du undviker problem med ämnet nitrit.

                      Köper du en annan stimfisk kan det nog se rörigt ut, för stimmen brukar inte simma för sig själva utan blanda sig med varandra... Jag har både neontetror och sorgmanteltetror och ingen av dessa simmar i stim utan de simmar runt lite överallt i akvariet.... Inte så fint Men jag gillar dem ändå.

                      Kanske räcker det men neontetror som stimfisk, så att du kan köpa någon annan mer par-bildande eller fritt simmande fisk till detta? Det är ju också roligt att ha fiskar som "fyller upp" olika delar av akvariet, till exempel någon bottenfisk också. (Min favorit är ancistrus-malen som äter alger).

                      Titta på artbeskrivningarna här på Zoopet och leta efter fiskar som klarar den storlek du har på akvariet:


                      Lycka till!
                      Man kan ju faktiskt börja med andra fiskar som första fisk i akvariet också, för att sedan köpa stimmet med 30 tetror på en gång. Börja med några Corydorasmalar först, kanske någon Ancistrus och vänta ett tag, sedan köper du tetrorna. Jag tycker du skall satsa på 30 KARDINALTETROR istället, enligt mig tåligare än neoner och snyggare eftersom de har mer färg. Till ytskiktet kan du välja Bilbukar, gärna den marmorerade, men i ditt 400-liters kanske en större art är bättre. Till bottenskiktet kan du satsa på ett gäng dolkstickstetror. Dessa tre arter kommer hålla sig mestadels till sin grupp, speciellt om du tillför en grupp med Apistogramma, den vanligaste sorten man brukar se i affärerna är ju A. cacatuoides. Köp en hane och så många honor du får tag i, de är haremsbildande. Fler tips kommer om du vill....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Nemo och Nemo? Den var bra
                        Haha, vi har 2 Platys som heter Nemi och Nemo
                        Sunset Hi-fin Wagtail platys typ..
                        Vi började med Nemi, men så blev det en likadan pojkvän till henne också
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • hipphoppet
                          • October 2007
                          • 47

                          #13
                          Tack

                          Fler tips är välkommna
                          And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zirconia
                            Haha, vi har 2 Platys som heter Nemi och Nemo
                            Sunset Hi-fin Wagtail platys typ..
                            Vi började med Nemi, men så blev det en likadan pojkvän till henne också
                            Nemi är den coolaste tjejen
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av hipphoppet
                              Fler tips är välkommna
                              Då vill jag veta lite mer hur DU tänker kring ditt akvarium, vill man t.ex. ha ciklider så går många andra fiskar bort osv.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...