För mycket fart på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    För mycket fart på vattnet?

    Hejsan!

    är i stort sett nybörjare på detta med akvarium, började för 8 mån sedan med ett 54-liters, men bytte för 3 veckor sedan till ett 375L.

    Köpte det begagnat komplett med ytterfilter och innerfilter (fluval 404 och fluval 4 plus). Jag har just nu bara småfisk i akvariet, tetror och svärdbärare och några malar m.m.

    Min fundering är nu om dessa 2 filter gör vattnet för strömt för dessa små fiskar, kan dom bli stressade av att vattnet strömmar för mycket?
    Om så är fallet, vad ska jag välja för filter?
    båda filtren är ställda på lägsta möjliga effekt, men upplever ändå som om det är ganska strömt i akvariet för dessa fiskar.

    Tacksam för svar

    M.v.h Micke
    Senast redigerad av mikey13; 01 October 2007, 21:15.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Många fiskar lever i lite strömmande vatten, malar och tetror inte minst. Kolla lite på artbeskrivningarna för just dina arter och se om du kan se vad de gillar.

    Annars kan du ju alltid rikta strålen mot glaset eller bakgrunden för att brtya upp den och därigenom göra den svagare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Hejsan!

      Tack så jättemycket för det snabba svaret.

      Jag har gjort så att jag har riktat strålen mot glaset, men tycker ändå att den är kraftig, ska kika lite på artbeskrivningarna och se vad dom säger.

      Om jag skulle byta pump mot en som inte är fullt lika kraftig och den visar sig vara för svag, vad kan hända då? får fiskarna för lite syre? kan man komplettera med en syrepump t.ex? kan man stänga av innerpumpen på nätterna, eller är det dumt?

      Många frågor nu, men man är ju som sagt nybörjare
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av mikey13
        Hejsan!

        Tack så jättemycket för det snabba svaret.

        Jag har gjort så att jag har riktat strålen mot glaset, men tycker ändå att den är kraftig, ska kika lite på artbeskrivningarna och se vad dom säger.

        Om jag skulle byta pump mot en som inte är fullt lika kraftig och den visar sig vara för svag, vad kan hända då? får fiskarna för lite syre? kan man komplettera med en syrepump t.ex? kan man stänga av innerpumpen på nätterna, eller är det dumt?

        Många frågor nu, men man är ju som sagt nybörjare
        Du ska aldrig stänga av ett filter över natten, då dör filterbakterierna och när du startar det igen kommer detta ut i karet! Om du kör med endast ytterfiltret så blir det inte för strömmt för fiskarna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Henrik_von_Jyndevad
          • January 2006
          • 272

          #5
          Nu säger du att du är nybörjare men med tiden lär man sig se hurvida fisken trivs med strömmen eller inte... Börja som sagt med artbeskrivningar, resten kommer med tiden..
          MVH Henrik

          Kommentar

          Arbetssätt...