180l akvarium, vilka pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrafisk76
    • October 2007
    • 77

    180l akvarium, vilka pumpar?

    Har köpt ett 180l med massa tillbehör, Vad behöver jag igentligen? Jag har en eheim 2211, ytterfilter? en 2048 inner? en luftpump rena101, och någon slags bottenplatta..??
    Är lite sugen på Tanganyika eller Malawi..
    Har bara haft pallettciklider och sånt innan och det var för massa år sedan, tips mottages tacksamt..
    Mvh Jo
  • Maffia666

    #2
    Ursprungligen postat av zebrafisk76
    Har köpt ett 180l med massa tillbehör, Vad behöver jag igentligen? Jag har en eheim 2211, ytterfilter? en 2048 inner? en luftpump rena101, och någon slags bottenplatta..??
    Är lite sugen på Tanganyika eller Malawi..
    Har bara haft pallettciklider och sånt innan och det var för massa år sedan, tips mottages tacksamt..
    Jag hade kört både ytter och innerfiltret. Ytterfiltret som har stor filteryta och innerfiltret som sätter fart på vattnet. Skippat luftpumpen.

    Kommentar

    • zebrafisk76
      • October 2007
      • 77

      #3
      Hur gör jag med filter och sånt, byter man filter eller kan man rengöra dom?
      Mvh Jo

      Kommentar

      • Maffia666

        #4
        Ursprungligen postat av zebrafisk76
        Hur gör jag med filter och sånt, byter man filter eller kan man rengöra dom?
        Ser du inga större fel på filtermaterialet så tvätta det och använd det igen. Jag såg att Eheim 2211 pumpar ca 300l/h. Och ska du ha Malawi eller Tanganyika så ska du nog ha ett ytterfilter som motsvara akvariets volym 3-4ggr iallafall. I ditt fall så innerbär det att det ska pumpa 600L/h - 800L/H.

        Kommentar

        • zebrafisk76
          • October 2007
          • 77

          #5
          Men om man har både ytter och innerfilter, behöver ytter vara på 600l-800l ändå? och hur menar du "fel" på filtermaterial?
          Mvh Jo

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            han trodde nog att du menade att du hade köpt filtret begagnat, om du i så fall inte ser något "fel" på filtermaterialet, typ att det är sönder eller mycket slitet, så kan du behålla det.

            men du kanske menade hur man gör när filtrena blivit igensatta av smuts? jag har själv aldrig använt ytterfilter, så mitt svar gäller bara innerfiltret: gör inte rent det ofta, särskilt inte nu i början! det kan gott vara som det är i 3-4 månader. då skapas en massa nyttiga bakterier i filtret. sen när det ser riktigt skitigt ut så kan du ta ut pumpen och ta loss filterdelarna och krama ur dem lite i ljummet vatten, helst gammalt akvarievatten, så att den värsta skiten försvinner, och sen sätter du tillbaka dem.

            gör man en "helrengöring" dödar man en massa nyttiga bakterier och då finns det en risk att ämnet nitrit bildas i akvariet.

            det blir säkert jättebra med både ytter- och innerfilter. lycka till
            / Ebba

            Kommentar

            • Maffia666

              #7
              Japp jag trodde att det var begagnade grejor du köpt. Ett innerfilter har inte den filterkapaciteten som ett ytterfilter. Mina ytterfilter gör jag rent en gång om året. Har själv ett ytterfilter på 1200l/h till ett 380l akvarium, plus två stycken Eheim 2252 innerfilter. Men visst kan du köra med filtren du har och prova detta. Jag vet ju iof inte hur mycket fisk du tänkt ha i karet. Sen rengör du bara när effekten har avtagit i filtren.

              Kommentar

              Arbetssätt...