30-l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    30-l

    Hej! jag har ganska många trådar om mitt 30-L akvarium men det är för det inte finns ett ämne som typ heter: allt eller nästan allt eller nått sånt. Men nu undrade jag att jag har köpt ett yngel akvarium och det var ett bra tagsen jag startade upp ett akvarium! jag har i sand, rot, 3 växter, dopparvärme, pump. och så har det juh klart lyse. allt e i gång och så men hur länge ska man vänta innan man kan släppa i en fisk?? (andra fråger kommer i efterhand hur ni svarar m.m.)
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    När du gör ett vattenbyte, ta då det gamla vattnet och ös i det i det nya. Krama gärna ur det gamla filtret i det nya filtret också. Ös i en fisk i det nya akvariet. Låt sedan akvariet stå och snurra i fem-sju dagar och mata bara lite, lite.
    Efter de sju dagarna kan du lägga i några fiskar till, men håll också koll på nitrit-värdena. Om du får nitrit, byt 30% av vattnet varje dag, tills det är borta.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      Så jag ska börja med det redan nu? men jag har ett problem.. jag hade inget filter i förra jag hade bara en sån som bubbla?
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Om du inte hade något filter i förra får du göra det enda som går, det vill säga att ta lite vatten från det gamla akvariet. I det nya kan du tillsätta uppstart-bakterier som finns i de flesta djuraffärer, så hjälper du nyttobakterierna på traven.

        Och följ också rådet att bara släppa i någon enstaka fisk åt gången! På så vis får du en långsam uppstart och tillräckligt många nyttiga bakterier hinner bildas

        Och en sak till: Gör inte rent filtret i det nya akvariet alls de första 3-4 månaderna. Sedan, om du märker att det är helt fullt med smuts, kan du ta ur själva filter-delen och krama ur den lite i en hink med gammalt akvarievatten, så att den värsta smutsen försvinner. Viktigt att inte göra rent så mycket i början

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #5
          Ok! jo jag har följt sakerna det står man ska göra på det dära bakterie sakerna ^^ inom 24 timmar ska jag tydligen släppa i 1 fisk! Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? hur ska jag göra??
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Amanda321
            Ok! jo jag har följt sakerna det står man ska göra på det dära bakterie sakerna ^^ inom 24 timmar ska jag tydligen släppa i 1 fisk! Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? hur ska jag göra??
            Det är snicksnack...motorn pajar inte för det. Möjligen kan det bli mindre sprutt.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Amanda321
              • February 2007
              • 587

              #7
              Ok! va bra men det är så svagt redan.. men det ornar sig ! jo nu följer jag infon på SERA nitrivec. Har lagt i det och växt näringen: SERA florena och det blåa saken: SERA aqutan
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #8
                Det står att imorgon ska jag lägga i första fisken. Ska jag lägga i lite vatten från gamla i dag då??
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  Det står att imorgon ska jag lägga i första fisken. Ska jag lägga i lite vatten från gamla i dag då??
                  Det skadar inte.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amanda321
                    Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? hur ska jag göra??
                    En sak som jag lärt mig de gångna månaderna, är att man ska aldrig nöja sig med ett svar eller en förklaring. Säger någon i en affär en sak som du undrar över, gå till nästa affär och fråga. Säger denna motsatt, fråga varför och försök reda ut.
                    Finns uppenbarligen lika många svar på allt som det finns fisk i världen och ibland måste man anstränga sig för att få någon slags "medelsvar".

                    Kommentar

                    • Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

                      #11
                      Hur som helst, har jag väl aldrig hört talas om att en motor förstörs i pumpen om man inte gör ren den varje vecka..

                      Jag känner en som inte byter vatten på flera månader och när hon rengör filtret i pumpen det vete gudarna..

                      Själv rengör jag (och dom flesta andra törs jag väl påstå) filtret när flödet på pumpen blivit för dåligt, så det blir dåliga ytrörelser osv..

                      Ca var 2:a, var 3:e månad blir det ca för min del..
                      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Åh, Jens hade ju redan sagt det Jag missade att hon fått svar på det
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #13
                          Ok tack för svaret! tyvär har jag ej kunnat leta sten i dag eftersom dåligt väder hela dagen men jag får göra det i morgon.
                          Jo jag undrar eftersom det är 30 L och det kommer att vara yngel i det (guppy, molly yngel) vilken (LITEN) mal kan passa? (en som äter alger)

                          Såg en väldigt liten i affären men mins inte vad den hette..?
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Otocinclus? De är söta, men rätt känsliga, så om du skaffar några sådana, håll bra kvalitet på vattnet. De tycker också om att vara flera.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • RozzI
                              • February 2007
                              • 46

                              #15
                              Hej

                              Jag har Otocinclus, har ett 39 L. 1 Guppy Hona, 2 Guppy Hanar + 2 st Otocinclus. Har kört dessa sen 20/9. Funkar perfekt. Förutom lite höga Nitirit värden igår. Bytte då 30% vatten. Värderna var klockrena idag. Försöker mata väldigt sparsamt. Var 2-3 dag. Kanske var det pmdd, + första vattenbytet på 50% som ställde till det.

                              Lycka till.
                              ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...