göra om söt till salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurra G
    • September 2007
    • 131

    ok inga sjöhästar alltså...
    finns det ingen sida däre man kan lägga ut bilder???

    Kommentar

    • Gurra G
      • September 2007
      • 131

      hej igen nu har jag lagt ut lite bilder på zoopet.com...

      Kommentar

      • Gurra G
        • September 2007
        • 131

        oj då det hette visst zoonen...

        Kommentar

        • Gurra G
          • September 2007
          • 131

          kom på en grej som värkar alldeles självklar.
          jag ska ha en sump och en pump från den till akvariet, då undrar jag ska jag sätta in en till poverhead i akvariet och köra med en lite mindre pump i sumpen eller ska jag köra hela 1500l/h i sumpen???

          /gurra

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            Nej, de är ingen bra ide...
            Förr eller senare så blir de blött på golvet eller så bränner du en pump för att inte tala om hur mycket ett sådant system skulle låta.
            Du skall ha en överrinings box eller ännu bättre ett borrat kar med rör till o från sumpen.
            På de sättet så får du ner vattnet med självfall och kan ha en öppen sump.

            Så en transportpump i sumpen som pumpar upp vattnet till akvariet.
            Se till att den inte kan pumpa upp mer än vad som rymms i akvariet, ifall röret ner blir tilltäpt.
            Ett eller fler rör ner från akvariet, finns olika lösningar men du behöver nog en ventil för att reglera flödet så de inte låter som en nonstopp spolning.

            Alternativt så bygger du en intern sump, enklare och mycket mer riskfritt.
            Nackdelen är att de minskar huvudelen i akvariet en hel del.

            Kommentar

            • Gurra G
              • September 2007
              • 131

              du missupfattade nog frågan, ska jag ha en stor pump i sumpen eller en lite mindre i sumpen och en annan i akvariet???

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                Ok nu e jag med...
                1500 skulle jag säga, du kommer dock att tappa en massa effekt.
                Sen bör du nog räkna med att eventuelt ha en till pump för att undvika döda fläckar.

                Hur har du tänkt göra med rördragning osv???
                //NiXoN

                Kommentar

                • Gurra G
                  • September 2007
                  • 131

                  ojojoj du är snabb på att svara du...
                  ok kör med en 1500l/h från sumpen då sen har jag ett innervilter på typ några liter som jag kan sätta in.
                  ska bygga en ytavriningsbox som jag sedan ska dra rör från ner till sumpen.
                  vi får väl se om det blir några döda fläckar men jag hadde tängt att (eftersom att jag har ett avlångt akvarium)dra slangen från pumpen över akvariet och sedan rikta strålen rakt mot ena sidoväggen och "splitras" där (hoppas att du förstår) så att det blir ett jämt tryck längs med hela akvariet.
                  Senast redigerad av Gurra G; 18 October 2007, 20:09.

                  Kommentar

                  • Gurra G
                    • September 2007
                    • 131

                    vad tycker du att den bästa kornstorleken är på sanden då???

                    finkornig sand tycker jag är finast men den följer ju med så lätt i slamhäverten, eller använder man ingen sån???

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      Jag tror att jag förstår
                      Utgår från att du räknar med 10ggr volymen eller så i pumpeffekt?
                      Jag tror nog at du kommer att behöva mer fart i burken...
                      Min burk som är kubisk har ungefär motsvarande volym.
                      Jag har en tunze som kör 5500l/h o en transportpump som är på 2000l/h (utan att räkna bortfall för höjd o rör).

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Gurra G
                        • September 2007
                        • 131

                        tack för svaret
                        japp jag räknar på 10grr volymen och i boken som jag har köpt så stog det att det var mer än tillräckligt men å andra sidan så är inte hans akvarium nå fina ur min synpunkt.
                        så om jag nu skulle köra med en pump på 2000l/h och komleterade med min lilla för att ta bort döda fläckar, skulle det räcka???
                        Senast redigerad av Gurra G; 18 October 2007, 20:38.

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          Jag tycker att 10ggr funkar nog när man har de uppdelat på flera pumpar som kommer åt överalt.
                          Du kan prova med dom två men jag misstänker att du börjar leta efter en stream pump rätt snart.
                          Skippa sanden i början de blir en massa deterius/skräp som måste sugas bort först...
                          Sen om du har vanliga powerheads så kan de vara svårt att få den finare sanden att hållas på plats.

                          Kommentar

                          • Gurra G
                            • September 2007
                            • 131

                            ok tack så mkt för tipset.

                            i boken så stog det att man skulle ha i sanden en dag efter att man har haft i saltet. hur skulle du göra?
                            Senast redigerad av Gurra G; 19 October 2007, 13:47.

                            Kommentar

                            • Gurra G
                              • September 2007
                              • 131

                              kom och tänka på en sak...
                              är t5 rör likvärdiga mhq lampor(heter de så???) eller är någon bättre?
                              De skrev bara om t8 rör i boken inte t5

                              Kommentar

                              • addo
                                • January 2007
                                • 609

                                jag skulle vänta med sanden tills stenen slutar spy ut detrius, det är iaf ingen brådska. t5 funkar lika bra men du ska ha bra reflektorer och många rör, om du ska ha ljuskrävande koraller dvs.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...