Akvarieskötsel & PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Akvarieskötsel & PMDD

    Jag har numera haft akvarium i 6 år, de första fyra åren ett kar på 70-80L,
    och sedan 200L (det jag har nu).

    Faktum är att jag fram till för några månader sen, Aldrig skött om akvariumet ordentligt. mycket få och stora vattenbyten, bortglömd matning.. allt möjligt.


    Nu har jag dock bestämt mig för att det ska bli (stor) ändring och akvariumet ska skötas på riktigt. Så nu har jag i snart tre veckor bytt 25% vatten i veckan, matat två gånger varje dag (mer varierad mat än förut) och ägnar i övrigt mer tid åt att studera fiskarna. Jag har också beställt PMDD för att rädda akvariets växter som lider av både alger och brister av flera olika ämnen.

    Så nu vill jag ha råd på vad jag mer kan göra för att få ordning på akvariumet, och kommer algerna bli färre av sig själv när skötseln blir mer regelbunden?


    Sen behöver jag alla kunskaper jag kan få när det gäller PMDD;
    - När ska man sätta i det? (var det efter att man gjort veckans vattenbyte?)
    - Hur reagerar alger på PMDD?
    - Bör jag sätta i mer eller mindre än normaldos då jag inte har så mycket
    växter i akvariet? (å andra sidan behöver de Verkligen näring)


    Akvariebefolkningen består av 10 rödmunstetror, 4 Mosaikgurami,
    1 Segelfensmolly, 4 Kuhli-ålar och 3 Skäggmunsmalar (Ancistrus).

    Tacksam för alla tips jag kan få!
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Ursprungligen postat av Solid
    J
    - När ska man sätta i det? (var det efter att man gjort veckans vattenbyte?)
    - Hur reagerar alger på PMDD?
    - Bör jag sätta i mer eller mindre än normaldos då jag inte har så mycket
    växter i akvariet? (å andra sidan behöver de Verkligen näring)
    1) Ja, efter vattenbyte. En del rek dagen efter bytet men det är lite överkurs.
    2) Alger kan triggas av PMDD om du har otur pga av att näringshalterna varierar. På lite längre sikt är det dock så att växter som trivs och växer tar näringen från algerna så PMDD är bra mot alger generellt sett i ett akvarium med mycket växter.
    3) Hur mycket är inte så mycket växter? Hur långt är ett snöre? Svårt att svara på, men en god ide kan vara att köpa några snabbväxande växter och plantera in nu i samband med att du börjar med att ge näring. Egentligen handlar det om att få balans på närningsnivåer, tillgång på ljus och på mängden växter. Har du inte så värst starkt ljus, säg under 0.3 W/lit, så satsa på växter som inte är så ljuskrävande men ändå relativt snabbväxande. Undvik flytväxter som skuggar de andra växterna.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Olivin
      1) Ja, efter vattenbyte. En del rek dagen efter bytet men det är lite överkurs.
      På vilket sätt är det överkurs och varför rekkomenderas dagen efter?
      Jag skulle inte tycka det var något problem att sätta i dagen efter.

      Ursprungligen postat av Olivin
      2) Alger kan triggas av PMDD om du har otur pga av att näringshalterna varierar. På lite längre sikt är det dock så att växter som trivs och växer tar näringen från algerna så PMDD är bra mot alger generellt sett i ett akvarium med mycket växter.
      Jag har just nu rätt mycket alger i akvariumet, vilka har stirtrivts när växterna mått dåligt och akvariumet skötts så oregelbundet förut. är PMDD bara bra mot alger i akvarium med mycket växter, eller hjälper det även när man har lite växter?

      Ursprungligen postat av Olivin
      3) Hur mycket är inte så mycket växter? Hur långt är ett snöre? Svårt att svara på, men en god ide kan vara att köpa några snabbväxande växter och plantera in nu i samband med att du börjar med att ge näring. Egentligen handlar det om att få balans på närningsnivåer, tillgång på ljus och på mängden växter. Har du inte så värst starkt ljus, säg under 0.3 W/lit, så satsa på växter som inte är så ljuskrävande men ändå relativt snabbväxande. Undvik flytväxter som skuggar de andra växterna.
      Jag har en klunga med Cabomba, en klunga med någon Hygrphila-sort, en svärdplanta, 5-6 st låga Anubias-sorter och två än så länge små grupper med två olka växter jag inte kan namnet på, i 200L. Jag vet tyvärr inte hur många watt lysrören har, men jag ska ta reda på det.

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Jag tycker det låter som att det inte vore något problem för dig att använda PMDD. Testa, och funkar det dåligt så sluta med det bara.

        Sen ifall du vill ha fler svar på dina frågor så gissar jag att om du postar i Växter och alger här så får du napp från de riktiga växt-experterna.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          Ursprungligen postat av Olivin
          Jag tycker det låter som att det inte vore något problem för dig att använda PMDD. Testa, och funkar det dåligt så sluta med det bara.

          Sen ifall du vill ha fler svar på dina frågor så gissar jag att om du postar i Växter och alger här så får du napp från de riktiga växt-experterna.
          tror dom nappar bäst på mitt specialställe, använd ett co2set eller ngn ovanlig växt som bete så nappar dom garanterat www.plantswap.se är stället säg inte till ngn ^^
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          Arbetssätt...