Tips mottages

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    Tips mottages

    Jag tänkte jag skulle utnyttja eran kunskap genom att fråga om ni har några tips på fiskar jag ska ha i mitt akvarium. Det enda jag har som krav är att de ska vara färggranna. Pseudotropheus saulosi är en fantastisk vacker fisk, men jag antar att Malawi kräver stor kunskap och är inte någon enkel fisk att ha. Dessutom vad jag föstår så kräver den speciella växter etc. Diskus har jag också tittat lite på men det är kanske likadant där.

    Så jag frågar er om ni kan hjälpa mig att bestämma vad jag ska ha för fisk.
    Akvariumet är 220 L och det enda jag har just nu är haley svart sand, en minde rot och en skiffersten
    Ja och sen pump och doppvärmare med förstås.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Malawai är inte så värst svåra att hålla. Det gäller bara att ha ett högt Ph. Du skulle kunna ha en liten grupp salousi i din burk och även nån mer sort. Ett tips för att höja Ph använder man ofta kalkhaltiga(?!) stenarter och för att sänka bla rötter så du skulle nog ta och ta upp din rot och växter är inget måste då det finns ytterst lite växter i deras naturliga miljö Lycka till !
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • surinam
      • September 2007
      • 673

      #3
      Kan man inte ha varken växter eller rötter när man har malawai? bara en massa sten, vad tråkigt.
      1 st malkar
      1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        rötter är inte så värst bra pga att de sänker ph´t men växter kan du ha tex vallisneria och anubias passar bra till malawi.
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • surinam
          • September 2007
          • 673

          #5
          Aulonocara "fire fish", Aulonocara hueseri och Labidochromis caeruleus har jag tittat lite på nu och är helt betagen av dessa färger. Men även Pseudotropheus socolofi och Pseudotropheus saulosi är kandidater.
          Nu är frågan, kan några av dessa leva i samma kar? och är det stenmiljö för alla? Vilka växter kan jag ha utan att käkar upp dom direkt? Men framför allt hur lätta är de att få tag på?
          Brainstorma lite med mej snälla för snart kommer lönen
          1 st malkar
          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

          Kommentar

          • felix_ragnar
            • August 2006
            • 1424

            #6
            Aulonocororna brukar vara lite knepigera att få tag på men kolla på
            www.fiskförmedlingen.se så brukar de ha yngel till salu. De andra är rätt lätta att hitta. Och ja alla malawis lever i samma miljö. Som växter skulle du kunna ha tex anubias och vallisneria.
            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




            Kommentar

            Arbetssätt...