När anses ett akvarium "moget"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PokerNef
    • May 2007
    • 3

    När anses ett akvarium "moget"?

    Hej alla glada fiskar/fiskvänner!

    Har ett 180L nystartat akvarium. Det har varit igång 2 månader och haft fisk i 1 månad. Allt verkar okej sedan 2 veckor. Innan dess dog 2 fiskar(som jag tror hade en sjukdom, jag har inte haft nitirit). Nu simmar 6 st pigga och glada fembandsbarber runt.

    Nu till frågorna:
    Jag är hopplöst förjust i Botia Striata men har förstått att man inte sätter i dessa fiskar i en nystartat akvarium.
    1. Är då mitt för nytt?
    2. Jag bor i Göteborg och har märkt att denna fisk lyser med sin frånvaro i affärerna(man undrar varför) Någon som vet var den kan finnas?
    3. Förslag på annan fisk?

    Tack på förhand!
    PokerNef
  • mongoloj
    • August 2006
    • 125

    #2
    1. Jag tycker det borde vara okej att släppa i några om det varit igång i 2 månader Tänk bara på att botior helst vill vara en liten grupp, typ 5st iaf för att de ska trivas riktigt bra.

    2. Du kan alltid fråga om din zooaffär kan ta hem åt dig. Det brukar gå alldeles utmärkt i de flesta fallen.

    3. Beror på om du bara vill ha ett sällskaps akvarium eller lite mer biotop inriktat
    Min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

    Kommentar

    • PokerNef
      • May 2007
      • 3

      #3
      Tack för svaret!
      Jo, jag hade tänkt att ha 5-6stycken.
      Hade tänkt lite åt biotophållet. Har lite svårt att bestämma mig. Verkar vara svårt att få ta i tex nätbarb oxå. Jag kanske har lätt att fastna för fisk som är lite svårfångad ;-)
      Grön tigerbarb är ju grymt snygg men vågar jag verkligen ha en sån?

      Kommentar

      Arbetssätt...