första firrarna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    första firrarna...

    ... till mitt 150-liters ska inhandlas på lördag.

    Jag var i akvariebutiken i dag och pratade ett tag (obs alla som har en grudge mot akvariehandlare - den här är seriös och bra!) för att få lite tankar och idéer utifrån det urval jag kommit fram till.

    Hans råd var att börja med ett stim av någon sorts tetra (som jag också tänkt) och komplettera med fem pansarmalar som ska snaska i sig allt jag övermatar tetrorna med. Då tänkte jag: "Fem? Det är rätt många, det."

    Behöver jag fem pansarmalar? Blir det slagsmål på botten när jag senare vill stoppa i någon annan fin mal, typ pleco? Till saken hör att jag inte är så förtjust i pansarmalar och hellre lägger de slantarna på några mosaikguramis om någon månad eller så...

    undrar
    Nisse B
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Ursprungligen postat av nils_sverker
    ... till mitt 150-liters ska inhandlas på lördag.


    Behöver jag fem pansarmalar? Blir det slagsmål på botten när jag senare vill stoppa i någon annan fin mal, typ pleco? Till saken hör att jag inte är så förtjust i pansarmalar och hellre lägger de slantarna på några mosaikguramis om någon månad eller så...

    undrar
    Nisse B
    Om du inte gillar pansarmalar så strunta i dem. och satsa på någon annan mal. Pansarmalar är stimfiskar så i det fallet att du väljer dem är fem säkert lagom.
    h. Johan

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #3
      Pansarmalar skall minst vara fem för att bete sig "naturligt" och trivas.Oerhöt kul å studera hur de rör sig över botten och interagerar med varandra. Pansarmalar och L-malar är oerhört fredliga och skadar ingen annan fisk, de kan inte göra så mkt med tanke på hur de är byggda. Har du tänkt en annan malart vågar jag inte svara för hur de kommer fungera, det jag vet är att pansarmalen kommer i så fall bli den utsatte.

      Jag tycker du ska ge pansarmalar en chans och titta på olika typer, för det finns så många. Jag har 7 st och de delar karet med 3 L-malar, inga problem överhuvudtaget.

      Viktig! Pansarmalar behöver en kornstorlek under 2 mm på bottenmaterialet för att inte skada sina skäggtömmar.
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        om du märker att du gillar pansarmalar (och har finkornig sand i akvariet), och senare vill köpa andra malar typ pleco/ancistrus, så kan det (enligt mina erfarenheter) bli problem. det är inte alls så att pansarmalarna blir skadade, men mina ancistrusar ville ha ALLT bottenfoder för sig själv. han jagade bort pansarmalarna och de fick inte i sig så mycket mat. de var också stressade av att alltid bli bortjagade när det var matdags och de var hungriga. så nu har de ett eget akvarium med endast pansarmalar, där trivs de som... fisken i vattnet
        / Ebba

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Tackar för svar.

          Nu har jag ju engelsk sjösten, standardvarianten 2-3 mm. Och handlarens argument var alltså att de skulle plocka upp alla mat som tetrorna inte orkar äta upp nu i början - kan jag lika gärna ha ancistrus eller pleco till det?

          Kommentar

          • iRiC
            • August 2007
            • 89

            #6
            ancistrus har jag haft förr i världen, och den åt allt och var glad och snäll. ^^, glöm inte att du ska vara försiktig med att inte ha för många fiskar under den första veckan pga nitrit som kan döda dem. (finns flera topics om nitrit).
            Blogg @ http://iric.blogg.se/

            Kommentar

            • mård 5
              • September 2007
              • 10

              #7
              Har pansarmal och ancistrus i samma kar utan några problem. Hoss mig har de väldigt olika betende. Pansarmalarna far runt över botten mest hela tiden, ancistrus gör några rucher men de sitter mest på glaset, något blad eller sten. Jag tycker pansarmalen är väldigt charmig! Har den fläckiga sorten.
              Senast redigerad av mård 5; 08 September 2007, 09:15.

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Tack alla - jag börjar nästan bli övertygad om pansarmalens förträfflighet. Det är bara det där med mitt 2-3 mm grus, jag vill ju inte att de ska få ont i de små antennerna.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  pansarmalar mår verkligen mycket bättre i finkornig sand. de "silar" den mellan gälarna och får på så vis i sig mycket små näringsämnen som de äter. när jag hade engelsk sjösten simmade mina pansarmalar omkring och letade mat också, såklart. vad ska de annars göra? men att de trivs perfekt i finkornig sand fick jag bevisat för mig när jag gjorde ett "hörn" i mitt akvarium där det låg finkornig sand. från och med den dagen lämnade pansarmalarna aldrig detta hörn! de vägrade gå ut på sjöstenen igen..... så jag gav dem ett eget akvarium där de kan få böka runt i sanden så mycket de vill.

                  mina ancistrus är på alla blad i hela akvariet, men vilar mest på dagen. de är väldigt bra på att äta alger (men inte alla sorters alger). vad jag menade är att när man utfodrar malarna, DÅ blir ancistrus aggressiva mot pansarmalarna (och alla andra fiskar), då de är helt besatta av att ha fodertabletterna för sig själva. inte annars

                  om du verkligen vill ha fiskar som mår bra så tycker jag du ska satsa på endast några små ancistrusmalar, kanske 2 stycken runt 3-4 cm (de växer snabbt).
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av nils_sverker
                    Tack alla - jag börjar nästan bli övertygad om pansarmalens förträfflighet. Det är bara det där med mitt 2-3 mm grus, jag vill ju inte att de ska få ont i de små antennerna.
                    Det funkar fint med den Engelska sjösanden 2-3mm som du ska ha. Jag har den själv i alla mina kar utom ett, och de letar igenom sanden utan att skada skäggtömmarna. Det som kan skada deras tömmer är om gruset är vasst eller om du har dålig botten så det blir ämnen som fräter ner tömmarna där.
                    De tar detta grus med i munnen och silar igenom det efter något ätbart och spottar sedan ut sanden genom gälarna.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      det kanske beror på hur stora pansarmalarna är... mina var ju väldigt små, bara 2-2,5 cm långa, och kunde därför inte "böka" i sjöstenen alls.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #12
                        Hej.

                        Tänkte bara säga-Kom ihåg att mata sparsamt i början när du haft i fisken pga nitritrisken.

                        Lycka till med ditt kar!


                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • Connyboy
                          • August 2006
                          • 80

                          #13
                          Jag tror du kommer bli jättenöjd vilken fisk du än köper...

                          Jag var i samma situation som du; jag impulshandlade ett par praktbotior helt utan vett och reson. Dom går fortfarande i karet och är mycket omtyckta...!

                          Kommentar

                          • Lilibet
                            • June 2007
                            • 346

                            #14
                            Kul med tetror! Jag är själv nybörjare, och har blivit mycket förtjust i tetror. Bara att se dem äta, snabba som pilar och de kan hålla en algtablet uppe i rörelse i vattnet i många sekunder, då de sliter den från varandra!
                            Se upp bara med vilken sorts tetra du köper nu i början, en del av tetrorna är känsliga för vattenkvalitén, och behöver komma till ett akvarium som är minst tre månader gammalt. Beror på vilken sort du köper. Själv har jag citrontetror.


                            Ursprungligen postat av nils_sverker
                            ... till mitt 150-liters ska inhandlas på lördag.

                            Jag var i akvariebutiken i dag och pratade ett tag (obs alla som har en grudge mot akvariehandlare - den här är seriös och bra!) för att få lite tankar och idéer utifrån det urval jag kommit fram till.

                            Hans råd var att börja med ett stim av någon sorts tetra (som jag också tänkt) och komplettera med fem pansarmalar som ska snaska i sig allt jag övermatar tetrorna med. Då tänkte jag: "Fem? Det är rätt många, det."

                            Behöver jag fem pansarmalar? Blir det slagsmål på botten när jag senare vill stoppa i någon annan fin mal, typ pleco? Till saken hör att jag inte är så förtjust i pansarmalar och hellre lägger de slantarna på några mosaikguramis om någon månad eller så...

                            undrar
                            Nisse B
                            Den som har flest saker när han dör vinner!

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Ursprungligen postat av nils_sverker
                              vill stoppa i någon annan fin mal, typ pleco?

                              Tänk på att den malen man brukar kalla "pleco" blir stor, mycket stor.. ancistrus är ett bättre val
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...