Återfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    Återfall

    Hej!
    Nu har jag efter 15 år fått ett "Återfall" i akvariehobbyn. Skall nu starta upp ett 240L kar med BNT Amazonas. Har tidigare haft Malawi Ciklider mm. Nu är tanken ett snyggt Amazonas med tetrastim och några malar. Min fråga är då som följer. Funderar på någon sort av dvärg ciklid "Fjäril el liknande. Vill inte ha bökande och grävande arter. Vad har ni för tips här?

    Peter
    Återfallsakvaristen och ny på forumet.
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    Ursprungligen postat av Pear
    Hej!
    Nu har jag efter 15 år fått ett "Återfall" i akvariehobbyn. Skall nu starta upp ett 240L kar med BNT Amazonas. Har tidigare haft Malawi Ciklider mm. Nu är tanken ett snyggt Amazonas med tetrastim och några malar. Min fråga är då som följer. Funderar på någon sort av dvärg ciklid "Fjäril el liknande. Vill inte ha bökande och grävande arter. Vad har ni för tips här?

    Peter
    Återfallsakvaristen och ny på forumet.

    Har just nu Nyckehålsciklider. Prova gärna dem. Kanske inte de mest praktfulla men otroligt trevliga, timida och skötsamma. Bökar inte, bråkar inte, gräver inte! Bara finns!
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej och välkommen hit!
      Det var ett klokt val att börja med drogen akvaristik igen, trots att det var 15 år sedan senast. Det kommer kanske att bli som med så många andra, börja med ett kar för att sedan upptäcka efter ett tag att det får inte plats med fler kar i lägenheten/huset.

      Eftersom du vill ha en ciklid som inte gräver, så är de flesta dvärgciklider ett bra val, då de inte gräver speciellt mycket. Apistogramma kan göra det, men det är försummbart lite.
      Sedan skulle jag personligen köpa Boliviansk fjärilsciklid om valet faller på fjärilar då de är lättare och inte så känsliga som den "vanliga" fjärilen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Pear
        • September 2007
        • 256

        #4
        Tack

        Tack för dessa råd. Man blir lite ringrostig med tiden.
        Håller nu på att färdigställa BNT bakgrunden, lite pyssel med sågning, borrning och inpassning. Blir enligt planerna, Amazonas BNT, någorlunda fin sand, och lite gräs och lågväxter.
        PETER
        240L Saltvatten
        Terrarie

        Västerås

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          Håller med Ansjo. Har även ett par Bolivianska Fjärilsciklider. De funkar fint tillsammans med mina nyckelhål. Har haft tur och fått tag på ett riktigt fint par.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Pear
            • September 2007
            • 256

            #6
            Tar sig

            Fredag. Idag kom BTN bakgrunden på plats efter inpassande och lite silikonande. I morgon Lördag åker sanden i. Hoppas hinna få i vattnet till på Måndag, har lite pyssel kvar. Funderar nu på att lägga i en svag pump bakom bakgrunden så man får lite rotation på vattnet ca 100-200L/h. Vad tror ni?
            PETER
            240L Saltvatten
            Terrarie

            Västerås

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Hur har du rasterna i förhållande till pumpen eller är det bara innan du fått igång karet som du ska ha den pumpen?
              Annars tycker jag det låter lite kort tid mellan silikoneringen av bakgrunden och vattenpåfyllning, men det kanske bara jag som är lite överbeskyddande.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pear
                • September 2007
                • 256

                #8
                Btn

                Rasterna sitter på höger sida nertill på bakgrunden 2st med en bit emellan, pumpens utflöde ligger vänster sida ca 7cm under vattenytan.Tänkte att cirkulationen bakom bakgrunden behövde lite hjälp med en svag pump så vattnet inte blir för stillastående, men det kanske inte behövs. Kommer köra med ett Fluval 305, 1000L/h.

                BTN-bakgrunden silikonades fast Fredag. Är det för tidigt med vatten på Måndagen? Bör det stå längre innan vatten fylls på. Det blir 2 dygn.

                Kanske skall vänta med sand och vatten till på Måndag.
                Senast redigerad av Pear; 08 September 2007, 02:25.
                PETER
                240L Saltvatten
                Terrarie

                Västerås

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Hur länge du ska vänta är förstås beroende på hur tjockt du lagt silikonen, men den härdar ca 1 mm per dygn, och är det ett 5 mm tjockt lager skulle jag personligen vänta lite längre. Det är inte säkert att det händer något, men det är något som du själv bestämmer.

                  Jag tror heller inte att det är nödvändigt att ha en extrapump bakom bakgrunden då ditt ytterfilter kommer att sköta genomströmningen.

                  Ska du ha filtermatta i bakgrunden eller ska du bara köra med ytterfiltret?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    • January 2007
                    • 358

                    #10
                    Ett bra tips jag kan bistå med är att inte ha bråttom. Man är såklart ivrig när man startar ett nytt kar och vill ha i fiskarna så fort som möjligt, men jag anser att man tjänar på att vänta i en vecka extra är att riskera att något inte fungerar. Exempelvis köpte jag ett 112L akvariumpaket före jul, medan dom första fiskarna kom i först i mars.

                    För övrigt skulle jag tycka att du provade nyckelhålscikliden, som någon annan också tipsade om. Om du nu inte förstås väljer fiskar från "rätt sida av atlanten". (Afrika)
                    Tanganyika

                    Kommentar

                    • Pear
                      • September 2007
                      • 256

                      #11
                      Nya Karet

                      Jag tänkte bara köra med ytterfilter Fluval 305. Den nytvättade sanden och vattnet går i på Måndag, då också all teknik är på plats. Sedan kommer jag sedan vänta med fisk ett tag, och börja försiktigt med någon enstaka fisk i början för att köra in karet.

                      Får kolla sedan hur bra rotation det blir när filtret går, kanske slipper extra cirkulationen..

                      Denna gång blir det Sydamerikanskt kar, men Afrikaner är fina dom med..
                      PETER
                      240L Saltvatten
                      Terrarie

                      Västerås

                      Kommentar

                      • Pear
                        • September 2007
                        • 256

                        #12
                        Nu är allt på plats i karet. Vatten påfyllt och jag inväntar att vattnet skall mogna. Dock är vattnet lite lätt mjölkigt har inte klarnat upp på två dagar, kanske tar längre tid?
                        Teknik i karet:
                        Fluval 305 ytterfilter.
                        Cirkulationspump på 600L
                        Liten cirkulationspump bakam BTN bakgrunden för att få rörelse på vattnet.
                        Doppvärmare.
                        All teknik ligger bakom BTN bakgrund.
                        PETER
                        240L Saltvatten
                        Terrarie

                        Västerås

                        Kommentar

                        Arbetssätt...