Räkhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angelica W
    • September 2007
    • 7

    Räkhjälp

    Har precis startat upp ett 63-liters vanligt sällskapsakvarium (mitt första), och än så länge innehåller det bara växter. Vilka räkor kan man ha i ett akvarium av den storleken? De kommer att få samsas med guppisar och kanske tetror om det får plats. Har tittat runt lite både i forumet och bland artiklarna men tycker inte att jag hittar exakt det svar jag letar efter. Sen vill jag gärna veta vad jag ska titta efter innan jag går till djuraffären, så att de inte lurar på mej nåt olämpligt. Hoppas på svar!
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    De vanligaste räkorna är nog amano eller körsbär.
    Räkbiten


    Kommentar

    • angrylinkan
      • August 2007
      • 265

      #3
      hejsan!
      jag har två amano räkor och tio körsbärs räkor i mitt akvarium dom samsas bra med sånna fiskar som du ville ha.

      ett tips:
      när jag skulle köpa räkor så ville jag ha dem som syntes mest (trodde jag)
      så jag ville ha körsbärs. men djur affären hade inte de så jag tog några amano
      inte så jätte fin färg men när jag släppte ner dom var det röj på dom
      de va as kul att se på
      sen köpte jag massor av körsbärs ... släppte ner...och ingenting man ser dom knappt.. ser väll dom nångång på någon växt
      men men så kan de gå

      hoppas att något av detta hjälpte dej

      PS. det är alltid olika för olika räkor och akvarium
      skygghet trivsel osv
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

      Kommentar

      • Angelica W
        • September 2007
        • 7

        #4
        Tack för svaren! Springer iväg till djuraffären någon gång i slutet av nästa vecka och kollar vad de har. Ska jag gå efter 1 cm fisk= 1liter vatten med räkorna också när jag beräknar hur många som får plats? Dummie-fråga kanske, men det är bäst att fråga ändå!

        Kommentar

        • angrylinkan
          • August 2007
          • 265

          #5
          Ursprungligen postat av Angelica W
          Tack för svaren! Springer iväg till djuraffären någon gång i slutet av nästa vecka och kollar vad de har. Ska jag gå efter 1 cm fisk= 1liter vatten med räkorna också när jag beräknar hur många som får plats? Dummie-fråga kanske, men det är bäst att fråga ändå!

          jag vet inte riktigt hur man räknar då men räkorna håller sig mest på botten och i växterna så dom behöver juh inte så mycket simm rum lixom
          du kan nog få ner en del, dom "städar" juh bara
          kolla här på zoopet om du kan hitta nån i din närhet som säljer räkor
          då kan du få dom för 15 kr styck istället för 3 för över 100 kr
          då kan du juh köpa 10 på en gång dom e juh små i början
          har du ingen fisk när dom kommer så kan dom behöva LITE fling foder men bara liiite
          hat bra!!
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

          Kommentar

          • iRiC
            • August 2007
            • 89

            #6
            Ska man börja med räkor eller med fiskarna? (Med tanke på nitrit osv)
            Blogg @ http://iric.blogg.se/

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Ja det kan man ju göra, dock så kan jag ju inte säga att vi gjorde det, det vara bara krama ur ett filter, i med lite vattenberedning, låt stå i en vecka, chop-chop i med 7 räkor. Alla överlevde och lever än. Sen fick dom besök av Endlers, men det va först senare.

              Crystal är klart roligast av alla dvärgräkor, och guppeh är en fisk som funkar bra med räkor.

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • angrylinkan
                • August 2007
                • 265

                #8
                jag hade fiskar innan jag skaffade räkor
                då var mitt vatten redan stabilt.
                men själv fallet hålla koll på vattnet+ att ha en flaska nitrivec och aquatan
                i beredskap=)


                skulle vilja prova crystal vad gör dom för kul?
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Crystal är bra skoj, fina färger, ute typ hela tiden, ynglar av sig nästan lika mycket som Körsbärsräkor.

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Jag håller med...

                    Crystal är roligast och finast... White Pearl är jättefina också och visar sig ganska mycket men då måste man ha mörk sand om de ska synas ordentligt...

                    Utan fisk är räkorna framme hela tiden utom när de ska ömsa skal... Mina gravida honor gömmer sig inte ens när de ska släppa räklingarna längre... Jag ser dem bära omkring på räklingarna en stund efter att de är kläckta... Jättesött, om det kommer en annan räka i närheten så ställer de sig med nosen emot den andra och skyddar magen.. Så har jag bara sett dem göra när de bär på kläckt rom, om de inte ska slåss om mat eller sittplats förstås..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Anneth
                      • August 2006
                      • 412

                      #11
                      Om du skaffar Amanoräkor så se till så att det verkligen är Amanoräkor och inte ngt helt annat.
                      Jag köpte själv några Amanoräkor för ngt år sedan, men när dessa började ta & äta upp mina fiskar så visade det sig att det var ngt helt annat än vad jag hade köpt dom som. Så numera är dom räkorna förpassade till ett eget akvarium.
                      Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                      Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Nää...

                        Ursprungligen postat av Anneth
                        Om du skaffar Amanoräkor så se till så att det verkligen är Amanoräkor och inte ngt helt annat.
                        Jag köpte själv några Amanoräkor för ngt år sedan, men när dessa började ta & äta upp mina fiskar så visade det sig att det var ngt helt annat än vad jag hade köpt dom som. Så numera är dom räkorna förpassade till ett eget akvarium.
                        Snacka om en ulv i fårakläder... Hua... Men jag måste skratta lite också... Va snopen du måste ha blivit....
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Anneth
                          • August 2006
                          • 412

                          #13
                          Ja nog blev jag snopen när jag såg hur den ena räkan höll på att dra i sig en guppy, jag försökte få räkan att släppa fisken som fortfarande levde men räkan höll sin fångst med ett järngrepp och drog iväg allt vad han kunde, han ville nog ha sitt godis för sig själv.

                          Sedan såg jag ibland hur ngn av dom räkorna försökte fiska efter mer fisk, och hur fiskarna bara såg allt mer svårt tilltygade ut.
                          Så då åkte räkorna ut så nu bor dom för sig själva i ett eget litet akvarium. Fast dom är ju rätt så söta ändå när dom är och viftar runt med sina långa armar efter ngt gotta, ja ibland slänger jag ner ngn liten fisk till dom också, man är ju en snäll räkmatte=))
                          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • lordi.4ever.94
                            • September 2007
                            • 117

                            #14
                            Går det att ha räkor med:
                            3 svärdbärare
                            5 koralplaty
                            2 molly dalmatin
                            10 neontetror


                            hur mycket utrymme behöver räkor då?
                            // lordi.4ever.94

                            Kommentar

                            • angrylinkan
                              • August 2007
                              • 265

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anneth
                              . Fast dom är ju rätt så söta ändå när dom är och viftar runt med sina långa armar efter ngt gotta, ja ibland slänger jag ner ngn liten fisk till dom också, man är ju en snäll räkmatte=))

                              första hinten måste juh ha varit att amano inte har långa armar hehe

                              white pearl var kan man hitta dom (stockholm)
                              kollat länge på dom här på zoopet
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                              Kommentar

                              Arbetssätt...