Hjälp ! Hur lite är lite ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EdvinO
    • September 2007
    • 5

    Hjälp ! Hur lite är lite ???

    Hej,
    Är en aldeles nybliven akvarieägare med ett nystartat 55l akvarium med 10st pigga neontetror i. Skulle mata dem för första gången idag och det kändes som ett antiklimax. Har läst här på zoopet och i de böcker jag läst att man bara skall ge lite mat i början. Problemet är bara att jag inte har någon referens... Är lite = en tesked... ett kryddmått... en knivsudd... ???

    Har läst om detta att gå efter tiden det tar för fiskarna att äta upp. Mina neontetror fick spatt när jag började mata. Man såg att de var jättehungriga men hittade inte maten som for runt i strömmarna som pumpen skapar. Efter 5 min hade de ej ätit nåt alls ! Då lade jag i lite till och då började de fatta galoppen så småningom och åt lite grand. Det mesta blev dock till "svinn" i akvariet. Jag använder TetraMin flingor.

    Således:

    Hur mycket TetraMin flingor är rimligt att ge till 10 st neontetror(ca 2-3cm) ?(svara gärna med ungefärligt volymmått om möjligt)

    Är TetraMin flingor bra ? Kändes helt fel när flingorna började yra runt som en snöstorm i akvariet och spreds bland växtligheten. Bättre med tabletter ? Annat ? Skall man stänga pumpen när man matar ?

    Ursäkta dessa frågor som säkert verkar helt idiotiska för en erfaren akvarist. Jag har ambitionen att lära mig om detta och värderar alla råd och erfarenheter jag kan få. Vill ej ta livet av mina första fiskar av ren klantighet.

    MVH E
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hm. Har du låtit akvariet gå ett tag med bara en två-tre fiskar i före du satte i alla tio? Annars löper du risk att få nitrit i burken. Sök gärna efter "nitrit" på forumet, så lär du hitta en del om det.

    Men, en "nypa" räcker för 10 st neonisar. Det motsvarar...hmm...kanske en halv tesked? Iallafall ska man inte mata mera än vad fiskarna hinner äta upp på kanske två minuter. Mata inte för mycket, så att fodret lägger sig på bottnen och ruttnar. TetraMin fungerar alldeles utmärkt.

    Pumpen skall alltid vara igång.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • EdvinO
      • September 2007
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Hm. Har du låtit akvariet gå ett tag med bara en två-tre fiskar i före du satte i alla tio? Annars löper du risk att få nitrit i burken. Sök gärna efter "nitrit" på forumet, så lär du hitta en del om det.

      Men, en "nypa" räcker för 10 st neonisar. Det motsvarar...hmm...kanske en halv tesked? Iallafall ska man inte mata mera än vad fiskarna hinner äta upp på kanske två minuter. Mata inte för mycket, så att fodret lägger sig på bottnen och ruttnar. TetraMin fungerar alldeles utmärkt.

      Pumpen skall alltid vara igång.
      Hej och tack för snabbt svar !

      Detta är de första fiskarna i karet. Karet har gått tomt i ca 2 veckor först. Kör med nitrivec enligt instruktioner på burken och fått Ok från butiken att det troligen skulle funka med 10 st neontetror från början. Ingen nitrit än så länge iallafall och andra värdena jag kan mäta är OK (ta i trä...)

      Tack för en konkret anvisning om maten ! Vet inte om fiskarna fått annat foder i butiken. De verkade helt förvirrade när jag lade i flingorna. Har en hel del växter i akvariet som flingorna kan fastna i. Men firrarna kanske lär sig med tiden. Har läst om att man skall blöta ner flingorna för att de inte skall få luft i magen.

      Återigen tack från en lätt hispig nybliven fiskägare !

      MVH E

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        De kan vara lite chockade i början, och de lär sig äta rätt snart. Håll koll på nitriten, bara, så lär allt bli bra.

        Lycka till och välkommen som akvarist!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Är TetraMin de där runda, rätt hårda flaken? Om det är det hade jag en sån burk nån gång och då var jag tvungen att smula sönder flingorna i början när firrarnas munnar fortfarande var rätt små, annars var flingorna för stora för att de skulle få i sig nåt.

          Annars tycker jag inte att volymen mat som man ger är det bästa måttet. Det viktigaste tycker jag är att det inte blir mat över som samlas på botten.

          Om du har en pump där du kan rikta flödet kanske du kan rikta det åt något håll så maten inte yr runt direkt.

          Det kan ta en tid innan fiskarna vänjer sig vid ny mat om de tidigare vant sig vid annat foder/märke. Så tycker jag det är ibland när man ska pröva nåt nytt foder, framförallt frysfoder. Då tar det ett tag innan de vänjer sig vid den nya smaken.

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Vad är lite?

            Mitt råd brukar vara - Ta så mycket som du tycker är pyttelite - ge fisken hälften! I en uppstart skall du kanske bara ge 1/4 av vad du tycker är lite! Väldigt få personer har svält ihjäl fisk - men många, många har matat ihjäl dom! De flesta fiskar är programmerade att äta när det finns mat - då verkar de alltid hungriga men detta gör att de klarar lång tid utan också. Ju mer disciplinerad du är vid matningen de första tre veckorna desto bättre går starten. Jag brukar till och med bara ge lite varannan dag i början. Doseringen enligt Sera är 20 ml/100 liter första dagen och sedan 10 ml/100 liter. Min erfarenhet är att det funkar bättre att ge 20 ml/100 liter varje dag de första tre veckorna. I ditt fal 10 ml/dag

            Lycka till

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • EdvinO
              • September 2007
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Milbot
              Är TetraMin de där runda, rätt hårda flaken? Om det är det hade jag en sån burk nån gång och då var jag tvungen att smula sönder flingorna i början när firrarnas munnar fortfarande var rätt små, annars var flingorna för stora för att de skulle få i sig nåt.

              Annars tycker jag inte att volymen mat som man ger är det bästa måttet. Det viktigaste tycker jag är att det inte blir mat över som samlas på botten.

              Om du har en pump där du kan rikta flödet kanske du kan rikta det åt något håll så maten inte yr runt direkt.

              Det kan ta en tid innan fiskarna vänjer sig vid ny mat om de tidigare vant sig vid annat foder/märke. Så tycker jag det är ibland när man ska pröva nåt nytt foder, framförallt frysfoder. Då tar det ett tag innan de vänjer sig vid den nya smaken.
              Tack för ditt svar !
              Jo, det stämmer nog angående TetraMin, skall prova att smula sönder flingorna. Skall även testa att rikta om utblåset på pumpen för att minska farten på vattnet.

              Fantastiskt att kunna få denna hjälp. Detta forum och dess innevånare är ju en guldgruva för en nybörjare. Ägnar flera timmmar om dan att läsa tidigare inlägg. Håller nog på att bli lite besatt av detta...
              MVH E

              Kommentar

              • Backman
                • July 2007
                • 77

                #8
                Ursprungligen postat av EdvinO
                Fantastiskt att kunna få denna hjälp. Detta forum och dess innevånare är ju en guldgruva för en nybörjare. Ägnar flera timmmar om dan att läsa tidigare inlägg. Håller nog på att bli lite besatt av detta...
                MVH E
                Jag håller med dig, detta är ett underbart forum med bra människor som brinner för sin hobby, vilket gör det till en otroligt bra källa för information.

                jag är besatt av detta forum, läser det hela tiden, jag har en himla tur att jag kan komma in här under arbetstid och kolla också.
                175L Blandade Ciklider
                54L Tomt
                250L *renoveras*

                Kommentar

                • Milbot
                  • November 2005
                  • 188

                  #9
                  Ursprungligen postat av EdvinO
                  Ägnar flera timmmar om dan att läsa tidigare inlägg. Håller nog på att bli lite besatt av detta...
                  MVH E
                  Välkommen i gänget!

                  //Christian


                  Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                  Kommentar

                  • EdvinO
                    • September 2007
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Vad är lite?

                    Mitt råd brukar vara - Ta så mycket som du tycker är pyttelite - ge fisken hälften! I en uppstart skall du kanske bara ge 1/4 av vad du tycker är lite! Väldigt få personer har svält ihjäl fisk - men många, många har matat ihjäl dom! De flesta fiskar är programmerade att äta när det finns mat - då verkar de alltid hungriga men detta gör att de klarar lång tid utan också. Ju mer disciplinerad du är vid matningen de första tre veckorna desto bättre går starten. Jag brukar till och med bara ge lite varannan dag i början. Doseringen enligt Sera är 20 ml/100 liter första dagen och sedan 10 ml/100 liter. Min erfarenhet är att det funkar bättre att ge 20 ml/100 liter varje dag de första tre veckorna. I ditt fal 10 ml/dag

                    Lycka till

                    MVH Lasse
                    Ok, tack för den pedagogiska liknelsen med "en fjärdedel av lite". Jag skall verkligen vara restriktiv har jag nu förstått.

                    Skall även följa ditt råd och dubbla dosen nitrivec. Mätte NO2 m.m. nu på morgonen och nu gav det utslag för första gången:ca 1-3ppm(använder teststickor API 5 in 1, gissar dock att mätnoggrannheten är rätt kass med detta instrument)

                    Återigen tack för kloka råd baserade på erfarenhet(som jag saknar) !

                    MVH E

                    Kommentar

                    • havre
                      • September 2006
                      • 281

                      #11
                      Ursprungligen postat av EdvinO
                      Håller nog på att bli lite besatt av detta...
                      MVH E
                      You have no idea...yet...
                      Akvarium über alles

                      Kommentar

                      • Milbot
                        • November 2005
                        • 188

                        #12
                        Ursprungligen postat av EdvinO
                        (använder teststickor API 5 in 1, gissar dock att mätnoggrannheten är rätt kass med detta instrument)
                        Rekommenderar ett dropptest istället. Kanske lite dyrare, men ger ett mycket säkrare resultat än stickorna.

                        //Christian


                        Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                        Kommentar

                        • EvaPeva
                          • May 2007
                          • 765

                          #13
                          Hej & välkommen till zoopet!
                          Jag har blivit mkt mera medveten ang detta område sen jag hitta hit
                          Vid minsta fråga, osäkerhet eller vad som helst e det bara att titta in hit så får du svar!
                          Jag började oxå med ett kar, rätt fort hade jag 2 st & sen ett till osv... Har nu 5 igång & ska sätta upp ett 6e nu Så välkommen in till denna beroendeframkoallande hobby

                          Rekommenderar oxå dropptester, visar mera säkert än stickor, mer tillförlitliga.
                          Lycka till med nitriten!

                          Mvh Eva

                          Kommentar

                          • EdvinO
                            • September 2007
                            • 5

                            #14
                            Tack alla !
                            All denna hjälpsamhet och generositet med er kunskap värmer verkligen i hjärteroten ! Man känner sig verkligen välkommen i detta forum ! Jag kommer säkert att ta fasta på Evas inbjudan att fråga mera. Skall dock försöka bärga mig och läsa det som redan finns skrivet först så jag inte belastar er i onödan.
                            MVH E

                            Kommentar

                            Arbetssätt...