Många frågor! (långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebecca2
    • August 2007
    • 12

    Många frågor! (långt)

    Jag har mitt första akvarium på 15 år eller så, och oj vad många frågor det dyker upp!

    I mitt 100-liters akvarium simmar nu:
    * 3 neontetror (som var 10 från början, men 7 dog direkt)
    * black molly
    * gula molly
    * svärdbärare
    * en slöjstjärt (arv från min syster...)
    * guppy (både vanliga från djuraffären och viltfångade som jag fått av en kompis)
    * någon slags skräpätar-fisk (orange/brun med svarta ränder)
    * 5 tigerbarber (som har varit mycket fredliga och vänliga mot de andra fiskarna trots att jag insåg för sent att det kanske inte var något bra val)
    * 2 ancistrus-malar
    * 2 andra malar (som ligger nedgrävda i gruset hela dagarna, men flyttar sig på nätterna)
    * 5 siamesiska algätare

    Jag har haft akvariet i ett par månader nu, och fiskarna verkar trivas. Några dog i början, men det är väl sådant man får räkna med.

    Yngel har jag också fått, upptäckte jag (för sent!) när jag dammsög gruset. Jag tyckte att jag undersökte vattnet i hinken så noga innan jag spolade ner det, men när det väl hamnat i toalettstolen upptäckte jag ett gäng röda små yngel
    Så, igår var det åter dags att byta lite vatten och dammsuga gruset. Den här gången synade jag varje droppe ytterst noga (och hittade ett par guppy-yngel som fick flytta till yngelburen), och upptäckte till min fasa mängder med små, små maskar (?) i vattnet! De var kanske 2 mm långa, tunnare än sytrådar och simmade ivrigt i vattnet. Jag ringde djuraffären, och där trodde de att det berodde på att jag matat fiskarna för mycket, och att det bildats små maskar i fodret som hamnat på botten. Det skulle inte vara någon fara, jag skulle mata lite mindre så skulle de försvinna av sig självt. Kan det stämma??

    När jag gjorde rent pumpen satt det ett 20-tal sniglar bakom och på den, och massor med "slem-klumpar". Jag trodde att det var sniglarnas slem, så jag tog bort det och gjorde rent. Men idag, dagen efter, sitter på baksidan av pumpen en genomskinlig slemklump med små, små blåaktiga "prickar" i. Vad kan det vara?? Ägg från någon av mina fiskar (vilken i så fall?), något som ska städas bort, eller vad??

    En fråga om mina ancistrus-malar: De ändrar färg då och då, blir liksom gul-aktiga, för att sedan efter ett par dagar se ut som vanligt igen. Varför? De ser ut att må bra och rör mycket på sig.

    I går morse dog tyvärr en av de två slöjstjärtarna, jag hade tyckt de sista dagarna att han såg konstig ut. Innan han dog fick han som en vit "hinna" på kroppen. Jag tror inte att det var vita prick-sjukan, det var inga prickar utan snarare en heltäckande beläggning. Inga av de andra fiskarna ser ut att må dåligt, men borde jag ändå behandla vattnet med något?
    Han var ca 2 år, så det kanske var dags för honom ändå??

    Jag blir lite orolig att mitt akvarium inte mår så bra som jag trott - de där äckliga små maskarna, snigel-invasion (jag har bara sett en tidigare, som följde med en växt), slem-klumpar med små prickar i, och så en död slöjstjärt

    Hu, det är inte lätt det här när man är nybörjare! Om någon mot förmodan orkade läsa ända hit, blir jag tacksam för alla råd och tips jag kan få
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Slumklumparna är antagligen snigelägg....

    Potentiell fiskföda för framtiden... Om du skaffar någon snäckätare längre fram... men just nu finns ju ingen större plats, med om du krossar dom direkt när du får syn på den är det rätt många fiskar som tar dem... (jag menar inte äggen här)

    Maskarna blir fiskföda...

    Nej det är ingen fara... Du har relativt mycket fisk så jag antar att du har en bra vattenbytar rutin.... minst 30 % i månaden och helst 30 % i veckan....

    Du kan prova med något antibakteriellt om fisk har en vit hinna... fråga i butik eller så kanske någon här har något tips...

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Vill bara påpeka att det inte är bra att göra rent filtret i pumpen, helt ska man undvika det. Det är där de flesta nyttobakterier sitter, som hjälper till att bryta ner farliga ämnen i vattnet. Så nästa gång du tycker att pumpen är "igen-kläggad" med smuts, ta bara och krama ur filterdelarna i en hink med gammalt akvarievatten så att den värsta smutsen försvinner. På så sätt dödar du inte bakterierna.

      Gör du rent pumpen för noga kommer du få problem med ämnet nitrit, när du har så pass mycket fiskar. Så undvik det! Gör heller inte rent akvariet så mycket på botten - och byt aldrig allt vatten på en gång.

      Fortsätter du med att mata lite sparsamt (en gång per dag, bara så mycket som fiskarna äter upp direkt) och sen byta 30% av vattnet en gång i veckan så går nog allt bra!

      Kom ihåg att ancistrusmalar vill ha speciella alg-tabletter som sjunker till botten. Och de andra malarna - är de randiga och långa ålar? I så fall är det inga malar utan Kuhli-ålar som vill ha andra tabletter som innehåller animaliska produkter.

      Lycka till!
      / Ebba

      Kommentar

      • Rebecca2
        • August 2007
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Xul
        Slumklumparna är antagligen snigelägg....

        Potentiell fiskföda för framtiden... Om du skaffar någon snäckätare längre fram... men just nu finns ju ingen större plats, med om du krossar dom direkt när du får syn på den är det rätt många fiskar som tar dem... (jag menar inte äggen här)

        Maskarna blir fiskföda...

        Nej det är ingen fara... Du har relativt mycket fisk så jag antar att du har en bra vattenbytar rutin.... minst 30 % i månaden och helst 30 % i veckan....

        Du kan prova med något antibakteriellt om fisk har en vit hinna... fråga i butik eller så kanske någon här har något tips...
        Tack för tipsen!!

        Kommentar

        • Rebecca2
          • August 2007
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Vill bara påpeka att det inte är bra att göra rent filtret i pumpen, helt ska man undvika det. Det är där de flesta nyttobakterier sitter, som hjälper till att bryta ner farliga ämnen i vattnet. Så nästa gång du tycker att pumpen är "igen-kläggad" med smuts, ta bara och krama ur filterdelarna i en hink med gammalt akvarievatten så att den värsta smutsen försvinner. På så sätt dödar du inte bakterierna.

          Gör du rent pumpen för noga kommer du få problem med ämnet nitrit, när du har så pass mycket fiskar. Så undvik det! Gör heller inte rent akvariet så mycket på botten - och byt aldrig allt vatten på en gång.

          Fortsätter du med att mata lite sparsamt (en gång per dag, bara så mycket som fiskarna äter upp direkt) och sen byta 30% av vattnet en gång i veckan så går nog allt bra!

          Kom ihåg att ancistrusmalar vill ha speciella alg-tabletter som sjunker till botten. Och de andra malarna - är de randiga och långa ålar? I så fall är det inga malar utan Kuhli-ålar som vill ha andra tabletter som innehåller animaliska produkter.

          Lycka till!
          Oj, det visste inte jag! Då ska jag genast sluta tvätta rent filtret då.

          Jag kan inte riktigt svara på hur de där nedgrävda malarna ser ut (jag ser dem ju aldrig), men jag ska försöka ta en bild på dem. Det vore kul att få veta vad det är! När de har varit uppe har jag sett att de har som en "sköld" på ovansidan, eller som om det låg ett löv på dem...svårt att förklara!

          Tack för råd och tips!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Malarna låter som Banjomal, Bunocephalus coracoideus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=344
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              oj, vilka speciella malar. hade jag sådana skulle jag vara väldigt noga med vattenvärdena för att inte riskera att de mådde dåligt

              som sagt: gör inte rent för mycket, det räcker med att byta lite vatten en gång i veckan. det tar ett tag innan alla nyttobakterier har bildats i "skiten", men sen när dom har det så kommer skiten försvinna jättefort, för den bryts ner av bakterier

              lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • Rebecca2
                • August 2007
                • 12

                #8
                Tack!

                Ursprungligen postat av ansjo
                Malarna låter som Banjomal, Bunocephalus coracoideus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=344
                Sådana malar är det ju!

                Kommentar

                Arbetssätt...