mitt första akvarium på ca 15 år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Backman
    • July 2007
    • 77

    mitt första akvarium på ca 15 år

    Hej!

    Tänkte bara visa upp mitt akvarium och ställa en (korkad?) fråga.
    så här ser mitt akvarium ut:

    det va tänkt som enbart Malawi, men har trillat dit på ett par Tanganyika.
    sanden som är där ska bytas ut mot en finare sand.

    min fråga: jag har precis byggt ut antalet grottor, så det är en massa sten i karet, men det första jag märkte va att ett par av cikliderna simmar in på ställen så att dom inte kommer ut, så ett par gånger första timmarna fick jag möblera om/skrämma ut fiskarna, på natten när jag skulle sova så anade jag oråd också, så jag gick upp för att titta, och mycket riktigt, ett litet pucka hade simmat "fel". nu har dom visserligen slutat med det, men finns det risk att dom gör det fler gånger? nu har dom haft det så här i 2 dagar utan att simma "fel", jag vill ju inte riskera att någon dör. är det bara mina som är korkade eller är alla fiskar så?

    ett par andra frågor
    hur gamla blir fiskar, mer specifikt ciklider? (jag vet det varierar, men ca)
    om det går sig så illa att man får sjukdom eller något annat, hur f*n avlivar man en fisk?

    ge mig gärna kommentarer/förslag på mitt akvarium

    innehåll:
    2 st Benga-aulonocara (M/F)
    2 st Aulonocara sp. "Chipoka" eller Aulonocara huesheri (M/F) (osäker)
    2 st Aulonocara hansbaenschi (M/F)
    1 st Cyphotilapia frontosa (M)
    1 st en som jag inte har en aning om, kolla denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107272 (hjälp!!)

    1 st Ancistrus dolichopterus (osäker)

    1 st Crinum-lök (Crinum thaianum)
    1 st Anubias (Anubias barteri var. nana)

    Filter : Fluval 4 Plus (1000L/h)
    Värmare : Jäger 150 W
    175L Blandade Ciklider
    54L Tomt
    250L *renoveras*

  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Välkommen tilbaka till världens mest beroendeframkallande hobby . Ditt akvarium såg jätteläckert ut tyckte jag.
    Att de fastnar på ställen tror jag inte du behöver vara orolig för, när de bott in sig brukar de gräva och arrangera om akvariet själva.
    Vet ärligt talat inte hur gamla de blir men några år har jag för mig att de blir i alla fall.
    Frågan om avlivning har varit uppe många gånger här på forumet och jag tror inte att vi kommit fram till en gemensam metod ännu. Den som flest verkar föredra är att nacka dem eller slänga dem fort och hårt i golvet hur grymt det än må låta. Att krossa huvudet på dem med en hammare är också en snabb metod. Det är väl egentligen det som det handlar om, en metod som är minimalt plågsam och som går så fort som möjligt.

    Lycka till!
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 20 August 2007, 18:27.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • Backman
      • July 2007
      • 77

      #3
      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
      Välkommen tilbaka till världens mest beroendeframkallande hobby . Ditt akvarium såg jätteläckert ut tyckte jag.
      Att de fastnar på ställen tror jag inte du behöver vara orolig för, när de bott in sig brukar de gräva och arrangera om akvariet själva.
      Vet ärligt talat inte hur gamla de blir men några år har jag för mig att de blir i alla fall.
      Frågan om avlivning har varit uppe många gånger här på forumet och jag tror inte att vi kommit fram till en gemensam metod ännu. Den som flest verkar föredra är att nacka dem eller slänga dem fort och hårt i golvet hur grymt det än må låta. Att krossa huvudet på dem med en hammare är också en snabb metod. Det är väl egentligen det som det handlar om, en metod som är minimalt plågsam och som går så fort som möjligt.

      Lycka till!
      Tackar så mycket, jag sitter redan och sneglar på mitt 250 liters jag har stående här, måste bara silikonera om det och göra mig en hygglig bakgrund, även om inte tanten går med på ett akvarie till, men jag får väl göra det i smyg =) måste fixa en ställning till det också, så det ligger en bit fram i tiden. Än finns det tid att konvertera käringen

      men när jag kom hem idag och tittade i karet så har dom jäkla fiskarna grävt som tosingar och raserat ena grottan på höger sida, och det ligger stora sandhögar i hela akvariet, tur är iaf att jag har lagt 10 mm frigolit på hela botten (Tips: försök INTE att lägga i frigolit i ett akvarie halvfullt med vatten och sand, det är ett jäkla jobb, men jag hade inget val, jag glömde (visste inte) att ha i det, och jag hade ingen stans att förvara vattnet under tiden)
      så nu är mitt fina akvarie helt i oordning igen, det funkar inte att skälla på dom heller (jag har provat) dom bara simmar fram till glaset och tittar lyckligt och rör munnen som om dom skulle säga "mat, mat, mat, mat....." tur iaf att dom äter ordentligt.

      dom har inte grävt innan, men jag köpte 2 nya fiskar för ett tag sedan, dom grävde lite, och vips skulle alla andra också göra det, jäkla härm-apor. den ene hanen jagar en hona, han verkar inte vilja bita henne, bara simma efter i full fart, och han spänner sig och fäller ut sina fina fenor också när hon är i närheten, vet inte riktigt, men precis såg det ut som om "tuggade" och hade en liten bula på hakan, men det kanske mest är önske tänkande.

      nu ger jag upp med skrivandet för denna gången så att det inte blir för mycket text här, någon kanske ska orka läsa allt också. nu ska jag gå å tukta lite ciklider.
      175L Blandade Ciklider
      54L Tomt
      250L *renoveras*

      Kommentar

      • Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

        #4
        Att hanen jagar honan och sen "vibrerar" framför henne är ett typiskt lekbeteende så dina små schaktmaskiner kanske håller på att skaffa förstärkningar. Du borde se det ganska tydligt rätt snart, honan får en liten bula på hakan, ser ut som om hon rullar omkring något i munnen, slutar äta och blir ganska tillbakadragen. Sedan tar det 3-4 veckor innan det är dags för spottning. Vill du ta rätt på ynglen brukar det vara lagom att isolera honan efter ca 2,5 vecka.
        Senast redigerad av Danne och Anzo; 22 August 2007, 18:54.
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

        Kommentar

        • Backman
          • July 2007
          • 77

          #5
          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
          Att hanen jagar honan och sen "vibrerar" framför henne är ett typiskt lekbeteende så dina små schaktmaskiner kanske håller på att skaffa förstärkningar. Du borde se det ganska tydligt rätt snart, honan får en liten bula på hakan, ser ut som om hon rullar omkring något i munnen, slutar äta och blir ganska tillbakadragen. Sedan tar det 3-4 veckor innan det är dags för spottning. Vill du ta rätt på ynglen brukar det vara lagom att isolera honan efter ca 2,5 vecka.
          Jag har inte sett honom vibrera något, men jag har ju inte koll på dom 24h om dygnet, ska bli intressant och se om hon är "havandes". om det blir yngel så får de väl ses som "levandeföda" efter som att jag inte har någonstans att placera henne (tror inte tanten går med på att jag tar lillgrabbens badbalja )

          men om dom leker redan så bör det väl finnas goda chanser på att dom gör det igen senare *hoppas*

          Tack igen Danne/Anso (svårt att veta vem av er som skriver, men jag gissar på Danne ) för svaren
          175L Blandade Ciklider
          54L Tomt
          250L *renoveras*

          Kommentar

          • Danne och Anzo
            • May 2007
            • 509

            #6
            Ursprungligen postat av Backman
            Jag har inte sett honom vibrera något, men jag har ju inte koll på dom 24h om dygnet, ska bli intressant och se om hon är "havandes". om det blir yngel så får de väl ses som "levandeföda" efter som att jag inte har någonstans att placera henne (tror inte tanten går med på att jag tar lillgrabbens badbalja )

            men om dom leker redan så bör det väl finnas goda chanser på att dom gör det igen senare *hoppas*

            Tack igen Danne/Anso (svårt att veta vem av er som skriver, men jag gissar på Danne ) för svaren
            Jepp, det är Danne som skriver. Det där med vibrationen är inte alltid man ser utan då brukar man få sitta och kika på dem en stund, och ja, när de väl börjat leka finns det ingen hejd på dem. I vårat fall har de ynglat av sig så mycket att det skapat problem med utrymme så vi har börjat släppa i de minsta ynglen som mat hos de lite större.
            600 Liters Malawi
            129 Liter Saltvatten

            Kommentar

            • Backman
              • July 2007
              • 77

              #7
              Hej Danne
              tack igen för svaren, jag brukar spendera tid på att sitta och titta på dom, tyvärr så när dom ser mig för nära så simmar dom fram till mig, jag är rätt starkt förknippad med mat
              men jag ser dom om jag sitter vid datorn också, så det blir en hel del tid man sitter och tittar på dom.

              Jag va och tittade på en plastbalja (tror den va på 40 liter) som jag funderar på att köpa imorgon (LÖNING!!!!) + en liten pump som inte kan dra in yngel.
              175L Blandade Ciklider
              54L Tomt
              250L *renoveras*

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Ursprungligen postat av Backman
                Jag va och tittade på en plastbalja (tror den va på 40 liter) som jag funderar på att köpa imorgon (LÖNING!!!!) + en liten pump som inte kan dra in yngel.
                Låter som något liknande den vi har som spottkar, har fungerat bra. Vi har också införskaffat ett 115 liters akvarium som vi har ynglen i när de väl är utspottade...vill du göra något liknande rekomenderar jag en titt på blocket, vi fick komplett akvarium med 2 extra innerfilter för 300:-
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • Backman
                  • July 2007
                  • 77

                  #9
                  jo, jag tittar ofta på blocket, har hittat en del jag vill köpa, men har lite motstånd från tanten, det är jobbigt att vara "pussy whipped" (;
                  men jag jobbar på det, hehehehe
                  175L Blandade Ciklider
                  54L Tomt
                  250L *renoveras*

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #10
                    Haha, hos mig e det tvärtom. Gubben sätter käppar i hjulen för mina kar fr blocket. Ett tips e att köpa ett i present till dina barn (om du har några förstås) Det funkar skitbra
                    Jag har hittat flera riktiga kap på blocket i alla möjliga storleksordningar
                    E så nöjd så. Med lite övertalning & godhet =fjäsk så funkar det mesta

                    Lycka till!

                    Mvh Eva

                    Kommentar

                    • Backman
                      • July 2007
                      • 77

                      #11
                      Ursprungligen postat av EvaPeva
                      Haha, hos mig e det tvärtom. Gubben sätter käppar i hjulen för mina kar fr blocket. Ett tips e att köpa ett i present till dina barn (om du har några förstås) Det funkar skitbra
                      Jag har hittat flera riktiga kap på blocket i alla möjliga storleksordningar
                      E så nöjd så. Med lite övertalning & godhet =fjäsk så funkar det mesta

                      Lycka till!

                      Mvh Eva


                      hehe, jag skulle ju köpa ett spottkar i plast, med en liten pump, skulle gå på 300 ca, men det blev ett 54l aquael, pump, sand och stenar, gick på ca 1000:- (lokala butiken är dyr) så jag låg inte så bra till hemma, och det är lite fusk, ni kvinnor spelar inte rent när det gäller att ligga bra till, jag menar, när ni vill ha något så är huvudvärken borta
                      men den nya baljan säger jag att det va min son (2år) som ville ha det, hon köper inte det riktigt, men min son tycker det är skoj med ett som är "hans".

                      ..... suck, får väl gå å diska nu.......
                      175L Blandade Ciklider
                      54L Tomt
                      250L *renoveras*

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #12
                        Använd dig av blocket.se nästa gång istället, Backman. Det senaste jag köpte därifr var ett 250 l med rubbet till & ännu lite mera för 500 pix Ett Åleds dessutom Så håll utkik där istället från nu, ett bra tips

                        & när det gäller huvudvärk, så e det inget jag lider av, då skulle jag ju aldrig få som jag vill Har 7 kar hemma nu

                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • Backman
                          • July 2007
                          • 77

                          #13
                          Ursprungligen postat av EvaPeva
                          Använd dig av blocket.se nästa gång istället, Backman. Det senaste jag köpte därifr var ett 250 l med rubbet till & ännu lite mera för 500 pix Ett Åleds dessutom Så håll utkik där istället från nu, ett bra tips

                          & när det gäller huvudvärk, så e det inget jag lider av, då skulle jag ju aldrig få som jag vill Har 7 kar hemma nu

                          Mvh Eva
                          jag läste om dina kar i en annan tråd jag brukar kolla på blocket, men det brukar alltid följa med massa fisk som jag inte vill ha, och jag har ingen större lust att "göra av" med dom, känner ingen annan som pysslar med akvarie *snyft* som man kan ge dom till heller. men jag får väl hålla ögonen öppna (har ett 250l som ska renoveras, men vet ännu inte om jag får sätta upp det när det e klart....... får väl diska/städa mycket för det )
                          175L Blandade Ciklider
                          54L Tomt
                          250L *renoveras*

                          Kommentar

                          Arbetssätt...