Jag vill ha 20L, vilka fiskar kan jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SomethingFishy
    • August 2007
    • 6

    Jag vill ha 20L, vilka fiskar kan jag köpa?

    Hej alla! Jag har hittat mitt återfunna intresse. Jag vill köpa ett litet akvarium, jag kan inte ha stort alls. Får inte plats och jag kan inte hålla på att krångla med stora akvarier den dagen jag flyttar för jag flyttar runt en hel del så jag vill att det ska vara smidigt och enkelt men ändå kunna ha levande varelser hemma.

    Jag vill köpa en 20 Liters akvarium som är 6-kantigt. Jag måste veta vilka fiskar som trivs i små akvarium för större än så kommer det inte att bli. Jag måste ha tips på fiskarter som går att hitta i djuraffären.

    Jag vet att det är litet.. Men jag hoppas att nån kan ge tips på fiskar som kan trivas och må bra i litet akvarium..

    TACK på förhand.
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    om du har hållt på med akvarium innan, så behöver du nog inte läsa på annars gör det innan du skaffar ett, i ett mindre akvarium så bli det förgiftning mycket snabbare än i ett större och i ett saltakvarium går det 3gånger snabbare , så det gäller att ha goda vattenförhållanden!! tyvärr så vet inte jag vilka fiskar som passar just dig, men om jag får gissa, guppy? 1hane 2-3honor om du har en hona så driver hanen ihjäl den bara. (vet inte hur stort dom ska ha men dom blir väll inte mer en typ 4cm?) annars kanske mindre tetror, 2-3st också kanske en fräck kamphane? tänk även på en sak,
    guppys ynglar sig snabbt om dom trivs! så du får kanske sälja av lite då och då. Hör med dom i zooaffären vad dom har, men köp inte förstora fiskar! då det blir synd om dom inte kan simma i en stor yta.

    Vill även tillägga att det var väldigt längesen jag hade mindre fiskar, så jag vet inte riktigt hur stort t.ex kampfiskar ska ha. Annars lycka till med din återfunna hobby.
    /matlo.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • zeejay
      • August 2007
      • 15

      #3
      hmm, räkor???

      Kommentar

      • Mia A
        • February 2007
        • 357

        #4
        Några räkor är nog det som skulle passa bäst.

        Körsbärsräkor och Crystal Red tycker jag är fina räkor.
        Mvh / Mia

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #5
          Fisk till ett 20 liters akvarium är jättesvårt, det finns i princip inga fiskar som trivs på så liten yta. Räkor är nog det bästa valet men om du absolut vill ha fisk så kanske 2-3 Endlers kan vara något http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163

          Såg att du skrev att 20 liters var max men skulle ändå vilja föreslå att du kikar på ett lite större kar, måtten på karet behöver inte öka mycket alls för att liter-antalet ska sticka iväg uppåt. Som ett exempel tänkte jag länka dig det här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=647&page=1 som är på 41 liter. Försöker inte på något sätt vara dryg, blir bara så mycket lättare på alla vis med ett lite större kar.
          Senast redigerad av Danne och Anzo; 19 August 2007, 08:13.
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Visserligen är 20-liter litet, men visst går det att ha fisk om man väljer någon liten art. Finns många fler än Endlers. Ett exempel på ett litet akvarium hittar du här.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • abbimicke
              • May 2007
              • 599

              #7
              Räkor och röda/blå posthorns snäckor blir jättefina. Själv har vi 19liters med dessa djur och det fungerade fint.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ett exempel till, maria sjöjungfrus köksburk. Ytterligare ett exempel: Min sexkantiga 20 liters burk. Ännu fler exempel här.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • SomethingFishy
                  • August 2007
                  • 6

                  #9
                  Tack för alla bra tips och länkar!

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Boraras Brigittae är en liten och snygg fisk! Sen sällar jag mig till den övriga kören av RÄÄÄÄKOOOOR!
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #11
                      Hej.
                      Räkor e ett mkt bra alternativ. Jag har ett 30 l med körsbärsräkor. dom e megakul att sitta & titta på. Tänkte på att du skrev att du vill ha levavde varelser & det e dom verkligen. Dom sitter & plockar med sina "armar" & e jättesnabba. Skulle storstäda häromdagen men blev sittandes där & titta på alla bebisar & vuxna som påta, åt & simma ikring-Jätteskojiga!

                      Lycka till!

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • SomethingFishy
                        • August 2007
                        • 6

                        #12
                        Räkor låter spännande och roligt! Behöver dom sötvatten eller saltvatten? Vad matar man räkor med egentligen?

                        Det blir nog räkor istället för fiskar.. Räkor låter jätte intressant..

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Det finns en del räkarter som lever i sötvatten.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Janne på Södermalms akvarieaffär är expert på små fiskar. Ett besök rekommenderas!
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              #15
                              Mina räkor lever i sötvatten & förökar sig oxå utan problem
                              Det finns speciell mat på burk i form av pellets som man matar dom med. Jag ger mina Acti Crus Tabs, en grön burk fr Aquael som jag köpt i en vanlig zoobutik. & den räcker länge, länge...

                              Lycka till!!!

                              Mvh Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...