Våran mal sitter bara stilla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mallan.p-son@hotmail.com
    • August 2007
    • 22

    Våran mal sitter bara stilla!

    Hejsan!

    Vi har ett nystartat akvarium hemma som vi nyss har satt fiskar o växter i!
    Vi har 11 st neontetror, 5 st guppisar dom där med färgglad stjärt! O en mal.
    Det är ett 150 liters!

    Det går jättebra men det är bara en sak jag undrar över o det är att alla andras malar till o med på zoo-butiken så for deras malar runt o sög o kollade o rörde sig i varje fall............Våran har väl flyttat sig tja ca tre cm sen vi stoppade i den?

    Vad har vi gjort för fel?

    Det är en sån här vanlig fläckig sort som kan bli typ 1.5-2 dec. Han/hon håller till bakom pumpen o vägrar att komma fram?


    Jag vill tacka för alla bra o snälla svar vi fått och vi ska försöka att göra som ni mer erfarna så lyckas vi nog!
    Tack igen det är skönt att ha någon mer van att fråga vid problem som nybörjare!

    Tack på förhand Mallan
    Senast redigerad av mallan.p-son@hotmail.com; 15 August 2007, 15:53. Anledning: Vissa delar i texten har blivit ändrat på.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Ursprungligen postat av mallan.p-son@hotmail.com
    Hejsan!

    Vi har ett nystartat akvarium hemma som vi nyss har satt fiskar o växter i!
    Vi har 11 st neontetror, 5 st guppisar dom där med färgglad stjärt! O en mal.
    Det är ett 150 liters!

    Det går jättebra men det är bara en sak jag undrar över o det är att alla andras malar till o med på zoo-butiken så for deras malar runt o sög o kollade o rörde sig i varje fall............Våran har väl flyttat sig tja ca tre cm sen vi stoppade i den?
    Vad har vi gjort för fel? Det är en sån här vanlig fläckig sort som kan bli typ 1.5-2 dec. Han/hon håller till bakom pumpen o vägrar att komma fram?

    Ja så var det en sak till om akvariet.
    Sen vi stoppade i fiskarna så har vattnet blivit mer o mer som dimmigt/grumligt liksom att det skulle vara som en film på glaset som gör att det set grumligt ut??
    Vad kan vi göra åt det?
    El är det nåt man får leva med?

    Tack på förhand Mallan
    Du kanske ska ha mer än en enda mal? Jag har två, liknande och de far omkring som raketer och biter mina guramin i ändan....!

    Kommentar

    • mallan.p-son@hotmail.com
      • August 2007
      • 22

      #3
      Tack för ditt svar o ja vi ska tänka på det där med två men vi fick ´rådet att det räkte med en till vårat lilla 150 l akvarium.
      Men vi kanske ska ha såna dära som inte är på glaset utan i botten å på grejor bara? Ja det tåls å tänka på men tack för tipset!!
      //Mallan

      Kommentar

      • Uddaveka
        • June 2007
        • 431

        #4
        Hur gammalt är akvariet? Vad jag vet ska man börja försiktigt, med bara några få fiskar i början och sedan "trappa" upp. Hur länge har akvariet varit igång??
        Det kan vara därför det blir grumligt i akvariumet. Men jag har inte hållt på så länge med akvarium heller. Men vad jag vet kan det vara så.

        Jag har ett akvarium på 100l och har 2 malar i och dom är väldigt aktiva.

        P.s En sak jag inte hade i början var speciall mat till mina malar. Men dom har blivit mkt mindre agressiva sedan jag började med det.
        ~Love animals~
        Kramar Sofia
        160l, 100l, 54l, 40l

        Kommentar

        • knaperstekt
          • August 2007
          • 77

          #5
          Har ni haft i aquasafe eller liknande i vattnet? det står på flaskan att det ska göra vattnet klarare, "dimman" kanske beror på det?

          Kommentar

          • mallan.p-son@hotmail.com
            • August 2007
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            Hur gammalt är akvariet? Vad jag vet ska man börja försiktigt, med bara några få fiskar i början och sedan "trappa" upp. Hur länge har akvariet varit igång??
            Det kan vara därför det blir grumligt i akvariumet. Men jag har inte hållt på så länge med akvarium heller. Men vad jag vet kan det vara så.

            Jag har ett akvarium på 100l och har 2 malar i och dom är väldigt aktiva.

            P.s En sak jag inte hade i början var speciall mat till mina malar. Men dom har blivit mkt mindre agressiva sedan jag började med det.
            Ja hejsan!

            Jo vi gjorde som vi blivit rådda både av affären och av min sambos lillasyster som har ett akvarium på 120 l och hon har scalarer el vad dom nu heter....
            Vårat har varit igång nu en vecka o vi köpte fiskarna när det hade gått 6 dagar.
            Alla mår bra vad jag kan se men jag har ju inte sån koll på hur fiskar ser ut när dom mår dåligt.
            Malen bara sitter där o han/hon får extra mat pga att det är just nystartat....men den rör sig liksom inte o dom är väl inte nattliga vad jag vet är det så fattar jag ju direkt varför!!

            Men jag har provat att öka pumpen och minskat för att se om det är någon skillnad men det enda som händer är att fiskarna simmar mer o allt far som runt runt.......!

            Ja jag vet inte!

            Mvh Mallan

            Kommentar

            • mallan.p-son@hotmail.com
              • August 2007
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av knaperstekt
              Har ni haft i aquasafe eller liknande i vattnet? det står på flaskan att det ska göra vattnet klarare, "dimman" kanske beror på det?

              Hejsan!

              Nej det vet jag inte det vi har haft i är basic grejer som ska i vid nystart så jag får se över det!

              Men tack för tipset vi kollar in i det! Mvh Mallan

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Malar är nattaktiva, fast det kanske du inte har tänkt på
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  hej! det kan ta ett tag innan malen har acklimatiserat sig. de kan vara väldigt skygga i början. sen kan det ju vara så att det är något i vattnet som gör att han inte trivs, men som de andra fiskarna inte bryr sig om, till exempel höga halter av något ämne.

                  "grumlet" du ser kan bero på att inte tillräckligt många nyttiga bakterier har bildats, så att "skiten" inte bryts ner så snabbt. du kan också ha matat för mycket, då skapas en "dimma" i vattnet, och det är jätteviktigt att mata ytterst lite i början. du kan gott mata bara varannan dag, och precis så mycket att det äts upp direkt!

                  malen behöver egna mal-tabletter med alger, speciellt anpassade för malar. en liten bit av en sån tablett kan du lägga i när akvariet har varit släckt ett tag på kvällen. så finns det en chans att malen vågar sig fram till tabletten.

                  införskaffa ett dropp-test för nitrit, det är jättebra att hålla koll på nitrit-värdet nu i början. nitritvärdet ska ligga på noll eller endast strax över noll (dropp-testerna är mer tillförlitliga än stickor). de nyttiga bakterierna som behövs i akvariet bryter ner nitrit...

                  därför ska man så fort man startat upp akvariet ha i kanske 2-3 fiskar som kan "köra igång" akvariet, och skapa lite "skit" som i sin tur skapar bakterier. man ska ha så få fiskar kanske 2-3 veckor i början. nu gjorde ni istället så att ni lät akvariet vara utan fiskar ett tag (skapar tyvärr inga nyttobakterier), och sen släppte ni i många fiskar på en gång. då kan man riskera att nitrit bildas, innan bakteriefloran har hunnit komma igång! därför är det bra att göra nitrit-test. har du nitrit i vattnet, byt genast 30-50% av vattnet och gör några såna mindre vattenbyten några dagar i sträck.

                  malen kan vara extra känslig för nitrit, så det var därför jag tog upp det.

                  försök sen också få in en vana att göra ett delvattenbyte på cirka 20-30% av vattnet en gång i veckan. när du gör ett sånt vattenbyte kan du hälla i lite vattenberedningsmedel (aquasafe eller liknande), som innehåller nyttiga bakterier och gör att kranvattnet blir bättre för fiskarna.

                  och kom också ihåg: gör inte rent för mycket på botten (med sug-hävert) nu i början, och gör inte rent filtret! då dödar du de nyttiga bakterierna som behövs för att bryta ner skadliga ämnen. filtret behöver man bara krama ur lite i en hink med gammalt akvarievatten, när det börjar bli igensatt med smuts.

                  så, det var lite tips för att undvika problem med malen, och problem med grumligt vatten.

                  lycka till!
                  Senast redigerad av toccata; 12 August 2007, 21:22.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • mallan.p-son@hotmail.com
                    • August 2007
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av toccata
                    hej! det kan ta ett tag innan malen har acklimatiserat sig. de kan vara väldigt skygga i början. sen kan det ju vara så att det är något i vattnet som gör att han inte trivs, men som de andra fiskarna inte bryr sig om, till exempel höga halter av något ämne.

                    "grumlet" du ser kan bero på att inte tillräckligt många nyttiga bakterier har bildats, så att "skiten" inte bryts ner så snabbt. du kan också ha matat för mycket, då skapas en "dimma" i vattnet, och det är jätteviktigt att mata ytterst lite i början. du kan gott mata bara varannan dag, och precis så mycket att det äts upp direkt!

                    malen behöver egna mal-tabletter med alger, speciellt anpassade för malar. en liten bit av en sån tablett kan du lägga i när akvariet har varit släckt ett tag på kvällen. så finns det en chans att malen vågar sig fram till tabletten.

                    införskaffa ett dropp-test för nitrit, det är jättebra att hålla koll på nitrit-värdet nu i början. nitritvärdet ska ligga på noll eller endast strax över noll (dropp-testerna är mer tillförlitliga än stickor). de nyttiga bakterierna som behövs i akvariet bryter ner nitrit...

                    därför ska man så fort man startat upp akvariet ha i kanske 2-3 fiskar som kan "köra igång" akvariet, och skapa lite "skit" som i sin tur skapar bakterier. man ska ha så få fiskar kanske 2-3 veckor i början. nu gjorde ni istället så att ni lät akvariet vara utan fiskar ett tag (skapar tyvärr inga nyttobakterier), och sen släppte ni i många fiskar på en gång. då kan man riskera att nitrit bildas, innan bakteriefloran har hunnit komma igång! därför är det bra att göra nitrit-test. har du nitrit i vattnet, byt genast 30-50% av vattnet och gör några såna mindre vattenbyten några dagar i sträck.

                    malen kan vara extra känslig för nitrit, så det var därför jag tog upp det.

                    försök sen också få in en vana att göra ett delvattenbyte på cirka 20-30% av vattnet en gång i veckan. när du gör ett sånt vattenbyte kan du hälla i lite vattenberedningsmedel (aquasafe eller liknande), som innehåller nyttiga bakterier och gör att kranvattnet blir bättre för fiskarna.

                    och kom också ihåg: gör inte rent för mycket på botten (med sug-hävert) nu i början, och gör inte rent filtret! då dödar du de nyttiga bakterierna som behövs för att bryta ner skadliga ämnen. filtret behöver man bara krama ur lite i en hink med gammalt akvarievatten, när det börjar bli igensatt med smuts.

                    så, det var lite tips för att undvika problem med malen, och problem med grumligt vatten.

                    lycka till!

                    Tac för alla goda råd och det är klart vi ska fixa ett sånt test det är ju superviktigt o mår han/hon dåligt av det så ska vi ju fixa så det blir bra igen!

                    Till mig sa dom att jag inte fick köpa fisken då när jag skulle starta upp akvariet utan att det skulle stå en vecka med dessa medel att tillföra så jag visste inte äns att man kunde göra så som du sa!

                    Men ok tack för svaren o jag ska göra vad jag kan för den stackars malen så han får det bekvämt igen!

                    Mvh Mallan

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      #11
                      Ser grumlet ut som en vitaktig dimma? Kommer inte ihåg det exakta namnet men det finns något som heter typ "infusorier" eller något liknande som kan göra att det ser ut så.Det är (så vitt jag vet) ofarligt men skulle det vara fallet så är det bara att köra total mörkläggning (lyset släckt och lakan över akvariet) i någon/några dagar så borde det försvinna.
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      • mallan.p-son@hotmail.com
                        • August 2007
                        • 22

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                        Ser grumlet ut som en vitaktig dimma? Kommer inte ihåg det exakta namnet men det finns något som heter typ "infusorier" eller något liknande som kan göra att det ser ut så.Det är (så vitt jag vet) ofarligt men skulle det vara fallet så är det bara att köra total mörkläggning (lyset släckt och lakan över akvariet) i någon/några dagar så borde det försvinna.

                        Hejsan!

                        Jaha men det är så svårt att förklara men det ser ut som en film som har lagt sig på glaset fast det är i vattnet liksom?????

                        Ja men det är inte vitt grått el någon färh det är inte grummligt som smutsigt heller utan bara som en geleartad färg som man ser igenom men inte riktigt fattar du på ett ungifär?

                        Jag ska prova med att kolla den där nitrit nivån el vad det nu hette.......o sen får vi väl jobba oss upp från det då.

                        Men tack för svaret o vi ska prova din metod med så vi vet att det inte är det heller!!
                        Mvh Mallan

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          vad är dett för malar
                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • mallan.p-son@hotmail.com
                            • August 2007
                            • 22

                            #14
                            Ursprungligen postat av janne dansk
                            vad är dett för malar
                            mvh janne
                            Hejsan!

                            Ja en sån däe med prickar på som finns överallt på djuraffärer. Han/hon sitter bara stilla å gömmer sig.

                            Den suger på alla ytor till o med upp o ner sa dom på affären där vi köpte den.

                            Men jag vet inte om hon sa pansarmal el om hon kallade den för nåt annat....öh den är som tjock fram till och har en avsmalnande stjärt liknar lite en sån där haj som ligger på botten mest i havet om du fattar.

                            När vi har sett den framme har den legat som frusen i den ställningen o sen ser vi den inte mer på flera dagar. Jag har aldrig sett den äta o jag tror att dom andra fiskarna äter upp malens mat när det tänds i akvariet.

                            Jag kan inte namnet på den så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där...

                            Mvh Mallan

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Om det är en ancistrus så är den nattaktiv. De gömmer sig ofta eller är helt stilla under dagtid. Om du ska ge enbart malen mat, gör det på kvällen när det är släkt i akvariet, inte när du matar alla andra fiskar eftersom den som sagt är mest aktiv på natten.
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...